کاربرد کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور اسکرو یکی از حیاتی ترین قطعات موجود در صنایع است که به بررسی کاربردهای آن در صنایع مختلف اعم از خودروسازی، پتروشیمی و … در این مقاله می پردازیم

 

 

 

کمپرسورهای اسکرو، با عملکرد قدرتمند و مزایای متعدد، جایگاه ویژه ای در میان صنایع مختلف بدست آورده اند. در این میان، صنایع سنگین و پر تقاضا، از جمله خودروسازی، شیمیایی، سندبلاست، غذایی و دارویی، برش لیزر، بافندگی، ریسندگی، رنگرزی و چاپ، بیشترین بهره را از این دستگاه های کارآمد می برند در ادامه، نگاهی به نقش حیاتی کمپرسورهای اسکرو در هر یک از این عرصه ها خواهیم داشت.

 

کمپرسور اسکرو چیست؟

در این نوع کمپرسور، از دو پیچ یا روتور مارپیچی استفاده می شود که در جهت مخالف یکدیگر می چرخند. دندانه های یک پیچ در بین دندانه های پیچ دیگر درگیر می شوند و باعث فشرده شدن هوا در حین حرکت آن در طول پیچ ها می شوند. کمپرسور اسکرو به دلیل کارکرد روان تر و کم صداتر بودن نسبت به کمپرسورهای پیستونی، محبوبیت بیشتری پیدا می کنند.

کمپرسور اسکرو

کاربرد کمپرسور اسکرو چیست؟

کاربرد کمپرسور اسکرو در صنایع مختلف آنقدر زیاد است که شاید نتوان به صورت تک تک آنها را نام برد اما در ادامه لیستی از صنایعی که بیشترین مصرف کننده کمپرسور اسکرو هستند را خواهم آورد.

صنعت خودروسازی

کمپرسورهای اسکرو با تولید هوای فشرده به طور موثر و کارآمد، فرایند رنگ‌آمیزی را به بهترین نحو انجام می‌دهند. همچنین، ابزارهای بادی مانند فرز و سنباده که با هوای فشرده کار می‌کنند، به کمک این کمپرسورها به راحتی زنگ‌زدگی را از بین برده و سطوح را برای رنگ‌آمیزی آماده می‌کنند.

صنایع شیمیایی

کمپرسورهای اسکرو برای فشرده سازی گازهای طبیعی و سایر گازها به منظور مایع شدن آنها در فرآیندی به نام میعان سازی گاز استفاده می شوند. این امر باعث می شود تا گازها را به راحتی ذخیره و حمل کرد.

کاربرد کمپرسور اسکرو

همچنین برای فشرده سازی گازها به منظور ذخیره سازی آنها در مخازن تحت فشار استفاده می شود. این امر برای گازهایی مانند اکسیژن، نیتروژن و هیدروژن که در فرآیندهای شیمیایی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، مهم است.

صنایع غذایی و دارویی

در سردخانه‌ها، انبارها و خطوط تولید مواد غذایی، کمپرسورهای اسکرو نقش حیاتی در خنک‌سازی و حفظ دمای مطلوب دارند. همچنین برای تامین هوای فشرده در فرآیندهای بسته‌بندی مواد غذایی مانند بطری، قوطی و کیسه استفاده می‌شود.

صنعت لیزر

استفاده از هوای فشرده با فشار و جریان ثابت می‌تواند به بهبود کیفیت برش در چندین جنبه کمک کند. این امر به ایجاد لبه‌های صاف‌تر و تمیزتر، کاهش ضایعات و افزایش دقت برش کمک می‌کند.

صنعت سندبلاست

سندبلاست که به آن ساب‌پاشی یا ماسه‌پاشی هم می‌گویند، روشی کارآمد برای پاکسازی، پرداخت و آماده‌سازی سطوح مختلف است

. در این روش، از ذرات ساینده ریز مانند ماسه، سیلیس، اکسید فلزات و مواد دیگر با اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود. این ذرات با فشار باد که توسط کمپرسور تولید می‌شود، شتاب گرفته و با سرعت زیاد به سطح مورد نظر پاشیده می‌شوند.

صنعت بافندگی، ریسندگی، رنگرزی و چاپ

از کمپرسور اسکرو برای تولید هوای فشرده برای دستگاه‌های بافندگی، ریسندگی نظیر کارهایی مانند حرکت دادن قطعات، جابجایی الیاف، پخش رنگ و چاپ طرح‌ها استفاده می شود.

راهنمای خرید بهترین کمپرسور اسکرو

انتخاب کمپرسور اسکرو مناسب می‌تواند یک سرمایه‌گذاری مهم برای هر کسب و کاری باشد که به هوای فشرده نیاز دارد .می دانم زمانی که قصد خرید کمپرسور اسکرو دارید با رنج گسترده ای از قیمت ها مواجه می شوید.

به شما کمک می کنم تا بتوانید بهترین کمپرسور اسکرو را با توجه به قیمت، ارزش خرید، برند قطعات و استاندارد بودن را پیدا کنید و یک خرید خوب انجام دهی. بهترین کمپرسور اسکرو که ارزش خرید داشته باشد باید فاکتورهای زیر را داشته باشد:

فاکتور اول: نیازهای هوای فشرده خود را تعیین کنید

میزان جریان هوا به مقدار هوای فشرده ای که کمپرسور شما در هر دقیقه باید تحویل دهد، بر حسب فوت مکعب در دقیقه (CFM) اندازه گیری می شود.

برای تعیین CFM مورد نیاز خود، باید مصرف هوای فشرده هر یک از ابزارها یا دستگاه هایی را که از کمپرسور استفاده می کنند، جمع کنید. این اطلاعات معمولاً در دفترچه راهنمای کاربر یا برچسب مشخصات هر دستگاه موجود است.

برای تعیین فشار مورد نیاز خود، باید حداکثر فشاری را که هر یک از ابزارها یا دستگاه های شما نیاز دارند، پیدا کنید. که بر حسب پوند بر اینچ مربع (PSI) یا بار اندازه گیری می شود.

فاکتور دوم: نوع کمپرسور خود را انتخاب کنید

انتخاب نوع کمپرسور، روغنی یا بدون روغن، به نیازها و کاربردهای خاص شما بستگی دارد.

  • کمپرسور اسکرو روغنی

همانطور که در کمپرسور سازان آمده است:

کمپرسور اسکرو روغنی از دو مارپیچ برای فشرده کردن هوا استفاده می‌کنند که این فرایند سبب تولید حرارت می‌شود. برای جلوگیری از افزایش حرارت زیاد از روغن به عنوان یک نوع مایع خنک‌کننده استفاده می‌شود.

  • کمپرسور اسکرو بدون روغن

از کمپرسور اسکرو اویل فری در صنایع کاملا حساس به روغن کمتر از یک PPM استفاده می گردد که نسبت به کمپرسور اویل اینجکت هزینه و استهلاک بسیار بالاتری دارد ولی این کمپرسور دارای مزایایی هم می باشد.

در کمپرسور اویل فری هوای فشرده شده کاملا بدون روغن می باشد و در آن هیچ نوع آلودگی وجود ندارد در نتیجه علاوه بر هوا هر گازی را می توان با این کمپرسور فشرده سازی کرد برای مثال در کمپرسور اسکرو بدون روغن حتی می توان گازهای پلیمری یا گازهای کثیف را فشرده سازی کرد.

نکات خرید کمپرسور اسکرو

فاکتور سوم: قیمت ها را بررسی کنید

در دنیای پرشتاب امروز، نوسانات قیمت‌ها به خصوص در بازار تجهیزات صنعتی، چالشی همیشگی برای خریداران بوده است. کمپرسورهای اسکرو نیز از این قاعده مستثنی نیستند و قیمت آنها می‌تواند دستخوش تغییرات هفتگی باشد.

تصور کنید قصد خرید کمپرسور اسکرو دارید، اما از قیمت دقیق آن در روز استعلام بی‌خبر هستید. در این شرایط، احتمال اینکه با قیمت‌های غیرواقعی و گزاف مواجه شوید و در نهایت ضرر مالی متحمل شوید، بسیار بالا خواهد بود.

۲ فاکتور مهم تاثیرگذار بر قیمت کمپرسور اسکرو :

  • برند قطعات کمپرسور اسکرو

برندهای معتبر از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت در تولید قطعات خود استفاده می‌کنند و از نظر کیفی و عملکردی در سطح بالاتری نسبت به برندهای متفرقه قرار دارند.

این امر سبب می‌شود تا کمپرسور شما عمر طولانی‌تر داشته باشد و نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتری داشته باشد.

قطعات برندهای معتبر به طور کلی گران‌تر از قطعات برندهای متفرقه هستند. با این حال، با توجه به کیفیت و کارایی بالاتر این قطعات، در بلندمدت هزینه‌های شما را کاهش می‌دهند.

  • مونتاژ کمپرسور اسکرو

کمپرسور مونتاژی به دسته‌ای از کمپرسوری گفته می‌شود که قطعات اصلی آنها از کشورهای اروپایی، به طور عمده ایتالیا و آلمان، وارد شده و در داخل ایران مونتاژ می‌شوند.

مونتاژ دقیق و صحیح قطعات، برای اطمینان از عملکرد صحیح و بهینه کمپرسور اسکرو ضروری است. اگر مونتاژ به درستی انجام نشود، می‌تواند منجر به نشت هوا، کاهش فشار، افزایش صدا و لرزش و در نهایت خرابی زودهنگام کمپرسور شود.

کمپرسور یک ماشین مونتاژی است که می‌تواند به دلیل مونتاژ قطعات مختلف، با قیمت‌های متفاوت نیز در بازار عرضه شود. آنچه بیشتر از همه باعث تقاوت قیمت کمپرسور اسکرو در بازار می‌شود استفاده از اجزا با کیفیت‌های متفاوت و نوع کاربرد کمپرسور اسکرو است.

فاکتور چهارم: گارانتی و خدمات پس از فروش

گارانتی و خدمات پس از فروش به شما آرامش خاطر می‌دهد که در صورت بروز مشکل با کمپرسور، تحت پوشش هستید. این امر به ویژه برای کمپرسورهای گران‌قیمت یا آنهایی که در کاربردهای مهم استفاده می‌شوند، مهم است.

Share