اتمام ۲ طرح با پیشرفت ۱۰۰ درصدی از جمع ۱۱ طرح سلامت‌محور در گیلان

تحقق ۱۰ درصدی وعده‌های سلامت‌محور در سفر نخست رئیس‌جمهور به گیلان!

پیشرفت فیزیکی طرح‌های عمرانی و آمارها گواهی می‌دهند مصوبات دور نخست سفر رئیس‌جمهوری به گیلان در سه سال پیش حدوداً ۱۰ درصد محقق شده ازاین‌رو لازم است هیئت دولت در سفر جدید به استان صرفاً به تعهدات پیشین خود عمل کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، حضور در میدان و در بین مردم، دانستن مشکلات و بازدید میدانی از مهم‌ترین شاخصه‌های ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران است که مردم گیلان بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ در پانزدهمین سفر استانی هیئت دولت، آن را تجربه کرده‌اند.

۱۷۹ مصوبه، رهاورد سفر رئیسی به گیلان در دور اول

رهاورد سفر هیئت دولت در دور نخست سفر به گیلان ۱۷۹ مصوبه بود که به گفته اسدالله عباسی استاندار، ۱۸ هزار و ۹۲۳ میلیارد تومان بودجه و اعتبار به گیلان باید تخصیص پیدا می‌کرد؛ از این اعتبارات تخصیص‌یافته ۴۲ درصد در قالب تسهیلات پیش‌بینی‌شده و ۵۸ درصد نیز در قالب اعتبارات عمرانی بود.

تصویب سه هزار و ۵۰۸ میلیارد تومانی به‌ نظام سلامت گیلان

یکی از حوزه‌های موردتوجه هیئت دولت در تصویب مصوبات و اختصاص بودجه به گیلان در دور سفر اول، توجه به بهداشت و درمان استان بود؛ دولت از محل سازمان برنامه‌وبودجه و همچنین محل وزارت بهداشت، مجموعاً سه هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان به گیلان اختصاص داد که این تخصیص‌ها از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ بوده است.

تکمیل بیمارستان آموزشی سایت لاکان رشت توسط سازمان برنامه‌وبودجه، تکمیل و تجهیز پروژه‌های نیمه‌تمام شامل کلینیک‌ها، اورژانس‌ها توسط سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت بهداشت، توسعه بیمارستان‌های پورسینا، رازی و شفا توسط سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت بهداشت، کمک به تکمیل و تجهیز درمانگاه امام سجاد (ع) سپاه رشت توسط سازمان برنامه‌وبودجه و همچنین اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب بیمارستان‌های استان توسط سازمان برنامه‌وبودجه ازجمله مصوبات نظام سلامت گیلان توسط هیئت دولت در دور نخست سفر به گیلان بوده است.

اما این روزها گیلان در آستانه دور دوم سفر هیئت دولت قرار دارد و لازم است ارزیابی شود که دولت در عمل به تعهدات خود چقدر موفق بوده است؟ آیا نیاز به دور جدید سفر به گیلان با توجه به پیشرفت فیزیکی طرح‌های عمرانی و تسهیلاتی ضرورت دارد؟ سفر آتی رئیس‌جمهور به گیلان همچون سفر پیشین حضور در استان و گذراندن مصوبات جدید خواهد بود یا اینکه دولت مجدداً در دور دوم نیز مصوبات قبلی خود را ارزیابی و آن‌ها تعیین تکلیف می‌کند؟ توفیقات دولت سیزدهم پس از سفر اول در استان گیلان در بخش‌های مختلف ازجمله سلامت چگونه بوده است؟

آیا توانسته با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در جامعه، وضعیت تورم و بر اساس شاخص‌های رشدی که خود دولت بیشتر بر آن اشراف دارد، موفق عمل کند یا خیر؟

اتمام ۲ طرح با پیشرفت ۱۰۰ درصدی از جمع ۱۱ طرح سلامت‌محور در گیلان

مصطفی گل شکن، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسخ به اینکه چه میزان از مصوبات سفر دور نخست رئیس‌جمهوری به گیلان محقق شده، گفته است: «دو طرح عمرانی نظام سلامت در استان که تکمیل بیمارستان ۱۷ شهریور رشت و اورژانس بیمارستان حشمت رشت هستند به پیشرفت ۱۰۰ درصدی، پنج طرح نظیر توسعه اورژانس بیمارستان صومعه‌سرا، اورژانس تحت نظر مجتمع دانشگاهی لاکان، احداث ۹ کلینیک ویژه استان، مرکز جامع سلامت شهری چابکسر و تصفیه‌خانه فاضلاب بیمارستان‌های رشت به پیشرفت بالای ۹۰ درصدی و چهار طرح دیگر نیز به پیشرفت زیر ۸۵ درصد رسیده‌اند که از نمونه آن می‌توان به پیشرفت بالای طرح توسعه بیمارستان شهید بهشتی انزلی اشاره کرد.»

البته این نکته را هم باید یادآوری کرد که بخش عمده تأمین اعتبار جهت تکمیل بیمارستان ۱۷ شهریور و اورژانس بیمارستان حشمت رشت از ردیف و محل‌های دیگری بوده و تنها بخش کوچکی از اعتبارات آن از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری بوده است.

به گفته وی، با پیگیری‌های مکرر دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیمارستان آموزشی لاکان رشت که ۴۲۱ تختخوابی است به پیشرفت بالای ۸۵ درصدی رسیده و دستور تأمین تجهیزات آن جهت بهره‌برداری در سال جاری به هیئت‌امنای ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز صادر شده است.

تحقق ۱۰ درصدی تخصیص اعتبارات از محل سفر به‌نظام سلامت گیلان

آن‌گونه که معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرده، سازمان برنامه‌وبودجه ۱۳۸ میلیارد تومان و وزارت بهداشت نیز ۱۵۷ میلیارد تومان از اعتبارات مصوب را به گیلان تخصیص داده‌اند و به‌طورکلی می‌توان گفت که ۱۰ درصد کل اعتبارات نظام سلامت از محل سفر اول رئیس‌جمهوری و هیئت دولت به گیلان پیش از سفر دور دوم رئیس‌جمهوری به استان، محقق شده است.

آمارها و مشاهدات عینی نشان می‌دهد دولت در عمل به تعهدات مصوبات دور نخست سفر به گیلان در برش بهداشت و درمان موفق نبوده و گواه آن نیز تعهدات پرداخت‌نشده ۴۸۲ میلیارد تومانی از سهم سازمان برنامه‌وبودجه و همچنین ۵۴۳ میلیارد تومانی، از سهم وزارت بهداشت بوده است.

هیئت دولت در مصوبات سفر اول خود به استان گیلان تنها برای احداث و طرح توسعه دو بیمارستان جایگزین در پورسینا و رازی دو هزار و ۲۰۰ میلیارد اعتبار تخصیص داده بود که رقم تخصیص‌یافته به آن‌ها بسیار ناچیز است درحالی‌که احداث بیمارستان‌های جایگزین در رشت ازجمله پورسینا و رازی که هم‌اکنون مجموعاً هشت درصد و یا شفا که پیشرفت فیزیکی سه‌درصدی دارند برای آماده‌سازی نیاز به اعتباری حداقل سه هزار میلیارد تومانی دارند.

ارزیابی‌ها و پایش‌های منطقی نشان می‌دهد دولت نیاز به گذراندن مصوبات جدید در استان در سفر دوم خود به گیلان حداقل در بخش سلامت ندارد و لازم است بر تعهدات پیشینش متعهد باشد.

Share