مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گیلان؛

واحد‌های تولیدی استان گیلان با کمبود نیروی کار مواجه هستند

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی گیلان گفت: واحد‌های تولیدی گیلان برای جذب نیرو دچار چالش هستند و برخی از آنان به دلیل نبود نیروی کار داخلی درخواست جذب نیروی کار اتباع بیگانه را دارند ولی در گیلان در ابن خصوص با ممنوعیت هایی مواجه هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سیاوش آقاجانی مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی گیلان در گفت و گو با فارس، با اشاره به کمبود نیروی کار در واحدهای تولیدی گیلان اظهار کرد: واحدهای تولیدی گیلان برای جذب نیرو دچار چالش هستند و برخی از آنان به دلیل نبود نیروی کار داخلی درخواست جذب نیروی کار اتباع بیگانه را دارند ولی در گیلان در ابن خصوص با ممنوعیت‌هایی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه فرصت شغلی متناسب با برخی رشته‌های تحصیلی به تعداد کافی وجود ندارد، افزود: سیاست‌گذاری خوبی در دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی در خصوص توجه به نیازها شغلی استان در گذشته انجام نشده و در رشته‌هایی با بیشترین نیاز به نیروی جوان، فرد دانش آموخته‌ای وجود نداشته و در رشته‌هایی بعضا با کمترین تقاضا در باز کار، فارغ التحصیلان زیادی وجود دارد.

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی گیلان با تاکید بر وجود فرصت‌های شغلی مناسب در گیلان در حوزه‌های مختلف بیان کرد: در گیلان فرصت‌های شغلی خوبی وجود دارد و اگر فردی خود را محدود به انجام کار مرتبط با رشته تحصیلی خود نکند، در مدت زمان یک الی ۲ روز می‌توان شغلی با حقوق و بیمه و مزایای قانونی را برای وی فراهم کرد.

آقاجانی با اشاره به وضعیت مناسب گیلان در تحقق ایجاد اشتغال اشتغال در سطح کشور گفت: بر اساس آماری که در سامانه رصد اشتغال وزارت کار توسط دستگاه‌های اجرایی ثبت شده است، تاکنون قریب ۱۰۷ درصد تعهد اشتغال گیلان محقق شده است که با توجه به فرصت باقیمانده تا پایان فروردین، این رقم افزایش هم خواهد یافت.

وی با تاکید بر ثبت تمامی مشخصات اشتغال ایجاد شده در سامانه رصد اشتغال بیان کرد: آماری که در سامانه رصد ثبت شده تمامی آن یونیک بوده و کد ملی، مشخصات فرد، شغل ایجاد شده، خدمات انجام شده برای ایجاد آن شغل از قبیل صدور پروانه و یا اعطای تسهیلات در قالب زیست بوم ملی اشتغال در سامانه رصد ثبت شده و مشخص است.

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه مشاغل ثبت شده در سامانه رصد طی سه مرحله و از سه طریق صحت‌سنجی می‌شوند، تصریح کرد: ابتدا در مرحله ثبت، مشاغل به صورت پیامکی ارزیابی شده و سپس بعد از مرحله صحت‌سنجی پیامکی، به‌صورت تلفنی توسط یک شرکت خصوصی که طرف قرارداد با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است آن شغل صحت‌سنجی می‌شود به گونه‌ای که با تمامی افراد که در سامانه رصد اطلاعاتشان به عنوان شاغل ثبت شده تماس گرفته می‌شود.

آقاجانی با اشاره به تأیید و یا رد برخی مشاغل و یا افراد در مرحله صحت‌سنجی تلفنی افزود: برخی افراد در همان تماس تلفنی تأیید و برخی دیگر هم نیز جهت ویرایش یا حذف اطلاعات به دستگاه‌های مربوطه ارجاع داده می‌شوند تا بررسی‌ها انجام شده و سپس ناظر نهایی ویرایش انجام شده را تأیید یا رد می‌کند.

وی نظارت میدانی از مشاغل ایجاد در سامانه رصد اشتغال را مهم‌ترین بخش صحت‌سنجی دانست و گفت: بعد از نظارت‌های تلفنی وارد مرحله بعدی یعنی نظارت میدانی می‌شویم که در این مرحله ناظرهایی که از بخش خصوصی و طرف قرارداد وزارت کار هستند به بازرسی میدانی می‌پردازند و با اقداماتی همچون درج مختصات مکانی طرح و ثبت مشخصات و تصاویر طرح مربوطه، هر آن چیزی که در سامانه رصد ثبت شده را بررسی و در سامانه پایش ثبت می‌کنند.

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه نگاه دولت ایجاد اشتغال پایدار در کشور است، افزود: این نظارت ادامه‌دار است زیرا نگاه دولت واقعی بودن مشاغل ثبت شده در سامانه رصد اشتغال بوده و دستگاه‌های اجرایی به طور مستمر در خصوص ثبت اطلاعات مورد تاکید قرار می‌گیرند زیرا در صورت وجود مغایرت، دستگاه اجرایی مربوطه و استان زیر سوال می‌روند.

آقاجانی با اشاره به کاهش حدود سه درصدی نرخ بیکاری و همچنین بالاتر بودن چهار درصدی نرخ مشارکت اقتصادی گیلان نسبت به میانگین کشوری بیان کرد: اگر اکنون بر اساس آمار مرکز آمار ایران، طی سه سال گذشته در گیلان شاهد کاهش سه درصدی نرخ بیکاری و بالاتر بودن چهار درصدی در حوزه نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به میانگین کشوری بودیم، نشان دهنده وضعیت مناسب بازار کار گیلان است و عملا موید عملکرد مناسب و واقعی استان در زمینه ایجاد اشتغال می‌باشد.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ بیکاری و افزایش بیمه شدگان اجباری تأیید می‌کند که شغلی در گیلان ایجاد شده است، تصریح کرد: تمامی مشاغل ایجاد شده در سامانه رصد اشتغال، مانند مشاغلی که در اثر صدور پروانه‌ها و مجوزهای صنفی ایجاد می‌شوند لزوما تعهد بیمه ندارند و صرفا مشاغلی که کارگری هستند باید مشمول بیمه اجباری قرار گیرند.

Share