یک فعال صنعت فولاد تشریح کرد:

بزرگترین مانع توسعه صنعتی در ایران برداشته شد؟

یک فعال صنعت فولاد گفت: تفکری که رای به توقف برداشت آب صنایع از منابع سطحی و زیرزمینی داده و بر جایگزین کردن پساب تاکید می‌کند، مهمترین مانع توسعه صنعتی در کشور خشک و نیمه خشک ایران را بر طرف کرده و این امر ناشی از تجربه و نگاه دقیق به مسئله است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، سید امیر شهرستانی با اشاره به مهمترین چالش صنایع کشور اظهار داشت: در اقلیم خشک و نیمه خشک ایران، امکان توسعه آب محور وجود ندارد و باید سال‌ها مسئله تخریب محیط زیست یا توسعه صنعت دوگانه مطرحی در کشور بود.

این فعال صنعت فولاد گفت: البته این دوگانه متعلق به یک دهه پیش است و امروزه فناوری به کمک آمده تا در کنار توسعه صنعت زمینه حفظ و حراست از محیط زیست را نیز به وجود بیاورد.

وی افزود: مصرف آب شرب، مصرفی دائمی و اولویت و خط قرمز دولت‌هاست، طبیعی است، هرجا که مصرف شرب باشد، فاضلاب هم تولید شود و این یک منبع آب مهم موسوم به منابع آب نامتعارف است.

شهرستانی با اشاره به اینکه سال‌های متمادی فاضلاب یک عنصر زائد بوده و مایه تخریب محیط زیست، گفت: امروز با متدهای تصفیه فاضلاب، پساب بهداشتی تولید می‌شود که یک تیر و دو نشان است، هم دیگر شاهد تخریب محیط زیست با فاضلاب نیستیم و هم می‌توان بخشی از نیاز صنایع را از این محل تامین و از فشار به منابع آبی جلوگیری کرد.

این فعال صنعت فولاد گفت: با اقدامات انجام شده در زمینه بازتخصیص آب صنایع و حذف برداشت از منابع آب زیرزمینی یکی از مهمترین چالش‌ها در توسعه صنعتی برداشته می‌شود، آن هم با حفظ محیط زیست.

وی ادامه داد: تفکری که رای به توقف برداشت آب صنایع از منابع سطحی و زیرزمینی داده و بر جایگزین کردن پساب تاکید می‌کند، مهمترین مانع توسعه صنعتی در کشور خشک و نیمه خشک ایران را بر طرف کرده و این امر ناشی از تجربه و نگاه دقیق به مسئله است.

شهرستانی گفت: استقبال صنایع از بازتخصیص پساب به جای آب سطحی و زیرزمینی یعنی این سیاست هم از سمت حاکمیت و هم از طرف ذی‌نفعان پذیرفته شده است.

Share