اعلام آمادگی اتاق ایران برای تدوین استراتژی توسعه صنعتی

چین با ۳۲۰میلیارد دلار، ۲۰۰ میلیون شغل ایجاد کرد|با ۳۲۰۳میلیارد دلار نتوانستیم ۳۰ میلیون شغل ایجاد کنیم

رئیس اتاق ایران گفت: ما در صنعت اعلام کرده‌ایم که اتاق بازرگانی آماده است استراتژی توسعه صنعتی کشور را تدوین کند، به شرطی که دولت و مجلس به اتاق ماموریت بدهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا غلامحسین شافعی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی، اظهار کرد: توصیف ما از صنعت درست نیست و آنچه در رابطه با صنعت و روند آن ادعا می‌کنیم، با آمارهای رسمی کشور تفاوت دارد و عدد صحیحی را نشان نمی‌دهد. سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های سال ۱۳۹۰، از ۱۴.۴ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۱۲.۲ درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده و نشان‌دهنده روند منفی رشد صنعت در کشور است.

وی افزود: رشد اقتصادی بدون نفت ۲.۴- بوده اما رشد صنعت به تنهایی ۶.۵- است یعنی روند حرکت صنعت ما پایین‌تر از روند رشد اقتصاد بوده و نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین‌آلات در سال ۱۳۹۷ معادل ۶.۹- درصد است یعنی ما شدیدا با کاهش سرمایه‌گذاری واقعی در بخش صنعت مواجه هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: صنعت ما علی‌رغم تمام بحث‌ها و گفت‌وگوها حال و روز بدی دارد و موضوع مورد توجه این است مسیری که تاکنون صنعت پیموده، مسیر درستی نبوده و مهمترین مساله‌ای که باید به آن توجه شود این است که ما نیازمند بازنگری اساسی در سیاست‌گذاری و ساختار حوزه صنعت هستیم.

شافعی خاطرنشان کرد: تعریف ما از صنعت درست نیست زیرا صنعت به پایداری توسعه اقتصاد کشور کمک خواهد کرد که ۴۰ درصد مجموعه صنعت ساخت داخل کشور باشد اما ما اکثرا صنایع مونتاژ را به توسعه اقتصادی کشور مرتبط می‌کنیم. امیدوارم که با توجهات مجلس و کمیسیون یک بار مسیر حرکت را تدوین و تصویر کرده و بر اساس آن حرکت کنیم زیرا هیچ کشوری بدون تولید و صنعت به توسعه نرسیده است.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی در کشور به گونه‌ای بوده که ممکن است یک بخش مسئولیت‌هایی داشته باشد اما اختیارات لازم را ندارد و این سبب می‌شود که نتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم. منابع ارزی ما از شروع برنامه اول توسعه از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۶، حدود سه هزار و ۲۰۳ میلیارد دلار بوده و با این رقم نتوانسته‌ایم ۳۰ میلیون شغل را ایجاد کنیم، در صورتی که چین با منابع ۳۲۰ میلیارد دلار، ۲۰۰ میلیون شغل ایجاد کرده است.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: تا زمانی که مشکل را پیدا نکنیم، مسائل ما حل نخواهد شد. ما قهرمان اتلاف منابع مخصوصا در بخش صنعت در کشور بوده و هستیم، همچنین ما در صنعت اعلام کرده‌ایم که اتاق بازرگانی آماده است استراتژی توسعه صنعتی کشور را تدوین کند، به شرطی که دولت و مجلس به اتاق ماموریت بدهند.

Share