رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد:

۱۳ میلیون نهال در نهالستان‌های دولتی و خصوصی گیلان تولید شد

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تولید بیش از ۱۳ میلیون نهال در نهالستان‌های دولتی و خصوصی استان خبر داد و تأکید کرد: با توجه به نیاز کارخانجات و طرح تنفس جنگل (به منظور جلوگیری از قطع درختان) تقویت زراعت چوب ضرورتی جدی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تولید بیش از ۱۳ میلیون نهال در نهالستان‌های دولتی و خصوصی استان خبر داد.

صالح محمدی روز پنجشنبه در مراسم پویش سراسری کاشت نهال در شهرستان صومعه‌سرا اظهار کرد: تاکنون در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال در کشور و به تبع آن در گیلان بیش از چهار میلیون اصله نهال در هشت نهالستان دولتی و ۹ میلیون نهال دیگر در ۳۴ نهالستان بخش خصوصی استان تولید شده‌است.

وی زراعت چوب را از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد و افزود: حدود ۱۸ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی برای زارعت چوب در اختیار تولیدکنندگان است ضمن اینکه ۳۵ هزار هکتار نیز در اراضی کشاورزان (مستثنیات کشاورزان) کشت شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به نیاز کارخانجات به مواد سلولزی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز کارخانجات و طرح تنفس جنگل (به منظور جلوگیری از قطع درختان) تقویت زراعت چوب ضرورتی جدی است.

وی اظهار کرد: امسال برای نخستین بار زراعت چوب در قالب الگوی کشت قرار گرفت و در این راستا خدماتی چون ارائه کودهای یارانه‌ای به آن تعلق می‌گیرد که از طریق مدیریت‌ها و مراکز خدمات جهاد کشاورزی حواله به کارگزاری‌های توزیع کود ارائه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان پوشش بیمه‌ای زراعت چوب با ۱۵ درصد تخفیف را از دیگر خدمات برای این بخش در قالب الگوی کشت عنوان کرد و افزود: موضوع ارائه تسهیلات به این حوزه و نیز رفع برخی مسائل در حوزه صنایع سلولزی نیز در حال پیگیری است.

وی با اشاره به نگرانی‌ها در ارتباط با کاشت نهال صنوبر در مستثنیات بیان کرد: با هماهنگی‌های انجام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی هفته آینده اعلام خواهد شد کسانی که در مستثنیات نسبت به کشت زراع چوب کرده‌اند، برای قطع نیازی به دریافت مجوز از منابع طبیعی شهرستان مربوطه ندارند.

Share