سید حسین رحیمیان کارشناس مسایل راهبردی و سیاسی؛

چرا دکتر محمد شیخان؟ | مجلس محل تجربه اندوزی و آزمودن روش‌های آزموده نیست

مجلس محل تجربه اندوزی و آزمودن روش‌های آزموده نیست. وقتی بنا هست برای هر کشور فقط یک مجلس وجود داشته باشد و عمر کاری هر نماینده ۴ سال باشد و مجالی برای کنار زدن افراد غیر کارآمد و جایگزینی افراد کارآمد وجود نداشته باشد، نباید به خود اجازه اشتباه کردن و تکرار اشتباه را بد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید حسین رحیمیان کارشناس مسایل راهبردی و سیاسی در یادداشتی با عنوان “چرا دکتر محمد شیخان؟” نوشت:

اکنون که در آستانه برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم قرار گرفته‌ایم  انتظار می‌رود که مردم ما با تجربه و گنجینه‌ای که از انتخابهای گذشته بدست آورده اند، شکالات و ایرادات ملاحظه شده در دوره‌های قبلی را جبران کنند و در هر دوره نسبت به دوره قبل فرآیند انتخاب خود را بهبود بخشند.
آنچه در انتخابهای گذشته مورد غفلت قرار گرفته ارائه شاخص‌ها و آگاهی دادن مردم برای شناخت کاندیداهای اصلح و شایسته بوده است. بدیهی است در فضایی که برای کاندیدا شدن از ملاک و معیار خبری نباشد هرکسی به خودش اجازه می‌دهد تا وارد عرصه انتخابات شده و برای رأی آوردن خود از هر شیوه و یا روشی اعم از مشروع و یا نامشروع استفاده نماید.

یقیناً اگر ملاک‌ها  و معیارهای انتخاب در جامعه مشخص باشد، منجر به نوعی غربالگری در بین افراد می‌شود و فضا برای رقابت سالم بین افراد صالح و شایسته فراهم می‌شود.
از جمله این معیارها و شاخص‌ها می‌توان به کار آمدی، عملگرایی، لابی گری(ارتباط قوی با سایر نماینده‌ها و وزارا و سایر مسؤولان کشور، صادق الوعد، شهامت و شجاعت  مردمی، فن بیان وخطابه، اشاره کرد.
یقیناً برخی از نامزدهایی که در صحنه انتخابات حضور دارند درصد قابل توجهی از شاخص‌های یادشده دارا هستند.

ولی بنده با شناخت قریب ۳۵ساله‌ای که از دکتر شیخان دارم به تجربه عرض میکنم که داشتن سوابق اجرایی ایشان در پست‌های کلیدی و ملی به عنوان یک شاخص مهم در ایفای وظایف نمایندگی تلقی می‌گردد و جناب  آقای دکتر شیخان انصافاً در این شاخص نسبت به سایر کاندیداها برتری و فاصله زیادی  دارند. در قسمت بعدی دلایل برتری آقای دکتر شیخان نسبت به سایر کاندیدها را به عرض خواهم رساند.
ادامه دارد.
از دیگر ویژگی‌ها و شاخص‌های کلیدی آقای دکتر شیخان، آگاهی از سیاست‌ها و تدابیر  اقتصادی و  اجتماعی است. از آنجایی که آقای دکتر شیخان مسئولیت‌های کلیدی در دولت احمدی نژاد، دولت روحانی و دولت رئیسی  داشتند و دارند با کوله باری از تحربه که برای هرکسی این موقعیت‌ها پیش نمی‌آید ودرک عینی و عملی خوبی را از وضعیت کشور و حوزه انتخاباتی دارند و اینها چیزی نیست که براحتی با مطالعه و یا کنکاش علمی بدست آید و یا براحتی نمی‌توان آن را تصور و درک کرد. داشتن درک درست از بسیاری واقعیت‌های کشور و حوزه انتخابیه ایشان را دچار آزمون و خطا گرفتار نمی‌کند و از ایشان نماینده مجلس وکیل الدوله نمی‌سازد.
بسیاری از افرادی که در سیستم‌های پیچیده اداره کشور دستی بر آتش نداشته و از زیر و بم‌های روابط پیچیده اداری و سیاسی و اجتماعی کشور و حوزه انتخابیه، تصور و ذهنیت درستی نداشته باشند، دچار خطای محاسباتی شد و در  تصمیم گیری ها، دچار ساده اندیشی و خام انگاری می‌شوند. فراگیری چنین تصورات و ذهنیت‌هایی کشور را با انبوه قوانین غیر ممکن است.
مجلس محل تجربه اندوزی و آزمودن روش‌های آزموده نیست. وقتی بنا هست برای هر کشور فقط یک مجلس وجود داشته باشد و عمر کاری هر نماینده ۴ سال باشد و مجالی برای کنار زدن افراد غیر کارآمد و جایگزینی افراد کارآمد وجود نداشته باشد، نباید به خود اجازه اشتباه کردن و تکرار اشتباه را بدهیم.
یک نماینده مجلس نمی‌تواند بر موج‌های ایجاد شده توسط افراد و جریانات سوار شده تا او را به هر جایی ببرند. یک نماینده اصلح باید به کمک تجربیات خود موج‌هایی را ایجاد و یا از شکل گیری برخی از موج‌ها جلوگیری کند. چه بسا یک قضاوت عجولانه چهره شهر و استان را در نگاه مسئولین کشوری تخریب و زمینه تضییع حق و حقوق مردم را فراهم نماید وعدم موضع گیری اصولی و دارای پشتوانه نماینده مردم، تصورات نادرستی را در اذهان مسئولین کشوری نسبت به آن حوزه انتخابیه و استان ایجاد نماید.
لذا  با توجه به تخصص، کارآمدی و آشنایی با روابط پیچیده اداری و سیاسی و اجتماعی و حتی سایر قوا، آقای دکتر شیخان یک لابی‌گر قهار بوده و می‌تواند یک فرد پیشران و شتاب‌دهنده و حرکت بخش در حوزه انتخابیه تالش، رضوانشهر و ماسال باشد و چهره حوزه انتخابیه خود را در سطح کشور بالا ببرد. مشکل اصلی شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال‌عدم توانایی در تیم‌سازی و کار تیمی قوی برای اداره سه شهرستان است.
شخصیتی که نتواند محور قرار گرفته و بر گرد خود افراد صاحب نظر با تخصص‌های مختلفی را جمع کند، با تلاش‌های انفرادی توفیق چندانی حاصل نخواهد کرد.
ما در این شهرستان‌ها در طول سال‌های گذشته افراد زیادی را  تجربه کرده‌ایم که مسئولین استانی و کشوری نه تنها بر محور آن‌ها جمع نشده‌اند بلکه بر تذکرات و در خواست‌های آنان نیز وقعی ننهاده اند.
کار تیمی و همراهی‌های توأم با شناخت و آگاهی و از سر دلسوزی و نه از سر استیصال یا ضعف نماینده با مسئولین استانی و شهرستانی، می‌تواند به تقسیم کار بین مسئولین محلی و نماینده بیانجامد.
نماینده‌ای که در نتیجه این تقسیم کار خیالش از ناحیه حوزه انتخابیه راحت است و مطمئن است که مسایل داخلی حوزه انتخابیه به وسیله مسئولین محلی رفع و رجوع می‌شود، مجال و فرصت بیشتری برای پرداختن به مسائل کلی و کلان حوزه انتخابیه و درگیر شدن با موضوعات ملی مرتبط با حوزه انتخابیه خواهد داشت.
پس برای هماهنگی و حرکت اثر بخش در این سه شهرستان به یک شخصیت محوری، اثرگذار، پیشران و شتابنده‌ای مثل دکتر محمد شیخان نیازمند است تا با بسیج همه امکانات چهره شهرها و روستاهای حوزه انتخابیه را عوض کرده و جوانه امید را در بین مردم و جوانان تقویت نمایند انشالله.

Share