رئیس دانشگاه علوم پزشکی تأکید کرد:

تمام تلاش‌ها برای کاهش رنج بیماران خاص و صعب‌العلاج به کار گرفته شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در جلسه کارگروه استانی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج گیلان با تأکید بر تلاش همه‌جانبه در حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، گفت: باید تمام تلاش خود را به کار گرفت تا رنج بیماری برای بیماران صعب‌العلاج و خاص، تشدید نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج بر اساس الزام قانونی بند «ن» تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ ایجادشده و ۱۰۷ بیماری تحت پوشش و حمایت این صندوق قرار دارد.

تعهدات صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج برای همه ۱۰۷ نوع بیماری اعلام‌شده مازاد بر پوشش بیمه پایه، بیمه تکمیلی و صندوق این بیماران بوده و لذا بیماران مشمول این صندوق ابتدا باید از بیمه پایه و بیمه تکمیلی و بسته‌ی حمایتی خود استفاده کنند و اسناد هزینه‌های مازاد بر آن را جهت دریافت خدمات صندوق، ارائه دهند.

هشتمین جلسه کارگروه استانی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج گیلان با حضور دکتر محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و جمعی از مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان در سالن اجلاس حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

دکتر محمدتقی آشوبی در این نشست با تأکید بر تلاش همه‌جانبه در حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، اظهار کرد: باید تمام تلاش خود را به کار گرفت تا رنج بیماری برای بیماران صعب‌العلاج و خاص، تشدید نشود.

وی بر رفع نواقص ارائه خدمات سلامت‌محور به بیماران نیازمند صعب‌العلاج و خاص تأکید کرد و افزود: همه اقدامات بهداشتی، درمانی و بیمه‌ای باید در دستور کار باشد تا ارائه بسته‌های خدمتی سلامت به مردم در بخش دولتی راحت و سهل‌الوصول باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین تأکید کرد تا در برخی از شهرستان‌ها که امکانات درمانی لازم برای درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج مستقر نیست، تمهیدات لازم برای انتقال بیماران به مرکز استان یا قطب‌ها فراهم شود.

به گفته دکتر آشوبی، در حال حاضر و با تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، شمار بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش به ۱۰۷ بیماری و تعداد بیمه‌شدگان نشان‌دار تاکنون به ۴۸ هزار و ۶۴۰ نفر از ۵۹ بیماری رسیده است که حدود ۶۰ درصد از مشمولان این صندوق، مؤنث و مابقی مذکر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین بیان کرد که گیلان اولین استان در کشور در پرداخت هزینه بیماران خاص و صعب لاعلاج است.

علاوه بر حمایت‌های بیمه‌ای، صندوق حمایت از بیماران خاص تسهیلات مالی نیز به متقاضیان گروه هدف ارائه می‌دهد که با توجه به هماهنگی انجام‌شده اداره کل بیمه سلامت استان با دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افراد مبتلابه بیماری‌های خاص، صعب‌العلاج و زوجین نابارور می‌توانند تقاضای دریافت وام قرض‌الحسنه خود را به واحد بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان ارائه دهند تا پس از تائید کمیته استانی، جهت دریافت وام قرض‌الحسنه به بانک‌های مشخص‌شده معرفی شوند.

تسهیلات پرداخت‌شده در قالب وام قرض‌الحسنه به برخی از گروه‌های بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج شامل بیماری‌های بدخیم و سرطان‌ها، تالاسمی، هموفیلی، دیالیز، ام‌اس، بیماری‌های متابولیک، بال پروانه‌ای، اوتیسم، CF ،SMA ،PPH و پیوند اعضا بوده است.

گفتنی است؛ در این نشست گزارش مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه در خصوص استقرار ضوابط صندوق در نرم‌افزارهای خدمات سرپایی و بستری بیمارستان‌های دانشگاهی، بیمه تأمین اجتماعی در خصوص روند پیاده‌سازی بسته‌های خدمات در سامانه‌های الکترونیک و همچنین گزارش بیمه نیروهای مسلح در خصوص روند پیاده‌سازی بسته‌های خدمات در سامانه‌های الکترونیک نیز ارائه شد.

Share