رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

شناسایی و جذب جوانان مؤمن، متعهد، کارآمد و انقلابی رویکرد اصلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان شناسایی و جذب جوانان مؤمن، متعهد، کارآمد و انقلابی به‌عنوان عضو هیئت‌علمی در دانشگاه‌ها را یکی از اصلی‌ترین رویکرد دانشگاه‌ها در دوره کنونی برشمرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از وبدا، صبح امروز همایش یک‌روزه منطقه‌ای هیئت‌های اجرایی جذب دانشگاه‌های استان‌های زنجان، قزوین و گیلان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجلاس حوزه ریاست برگزار شد.
دکتر محمدتقی آشوبی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با بیان اینکه الویت اول دانشگاه‌ها، تعلیم و تربیت و پرورش دادن اساتید و دانشمندان است، اظهار کرد: این مهم، عملیاتی نمی‌شود مگر با گزینش و انتخاب افرادی متخصص، ماهر، متعهد، خلاق و علاقمند به تحقیق و پژوهش که مسؤولیت شناسایی چنین افرادی به هیات‌های اجرایی جذب در دانشگاه‌ها سپرده شده است.
وی با اذعان به اینکه حقیقتاً سطح دانشگاه‌ها نسبت به دهه‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته، افزود: همه کسانی که میز خطابه‌های نظام را در دست دارند و به نوعی مسوولیت جهاد تبیین در دست آن‌هاست، باید به این نکته اذعان کنند که وضع دانشگاه‌های ما امروز با دو دهه قبل قابل‌مقایسه نیست؛ پیشرفت‌های علمی در دانشگاه‌ها بسیار چشمگیر بوده، اما کاستی‌هایی هم وجود دارد که باید با استعانت از خداوند و تلاش مضاعف از آن‌ها عبور کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه افراد رجوع کننده به دانشگاه‌ها جهت جذب به‌عنوان هیئت‌علمی اغلب از فرزانگان و نخبگان علمی میهن ما هستند، گفت: این افراد کسانی هستند که نظام برای رشد و تربیت آن‌ها هزینه‌های زیادی کرده و آن‌ها را به مرتبه‌ای از دانش و تجربه و علم و فناوری برای خدمت به مردم رسانده تا با شکافتن علوم و درنوردیدن مرزهای دانش و فناوری، به مردم خدمت کنند.
دکتر آشوبی بر لزوم تکریم نخبگان و اساتید علمی کشور تأکید کرد و افزود: تکریم و تعظیم مقام استاد، حفظ کرامت انسانی و تلاش برای ارتقا و بقای آن‌ها در کشور یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دانشگاه‌ها است که خوشبختانه اغلب ما به آن پایبند هستیم.
وی، التزام نظری و عملی به ارزش‌ها را یکی از اولویت‌ها در جذب اعضای هیئت‌علمی دانست و گفت: التزام عملی به ارزش‌ها و تلاش برای ادراک این مهم در افرادی که به‌عنوان هیئت‌علمی به ما مراجعه می‌کنند، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشگاه‌ها است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به جذب اعضای هیئت‌علمی خلاق و نوآور تأکید کرد و افزود: فکر خلاق و اندیشه‌ای نوآور در شرایطی که بن‌بست‌ها با تدبیر و ابداع شیوه‌های نوین و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها باز و گشوده می‌شود، تنها با حضور اعضای هیئت‌علمی خلاق و نوآور ممکن می‌شود. مسؤولیت یافتن این افراد با هیات‌های اجرایی جذب در دانشگاه‌ها است.
دکتر آشوبی با بیان اینکه تعیین استاندارد و تطبیق آن با نیازسنجی گروه‌های آموزشی در جذب اعضای هیئت‌علمی دیگر موضوعی است که باید به آن بیشتر توجه شود، تصریح کرد: باید نگاه و رویکرد سلیقه‌ای در جذب اعضای هیئت‌علمی را برای برقراری عدالت در نظام آموزشی، کنار گذاشت و صرفاً به استانداردها و ملاک‌های انقلابی در تعیین اعضا، متمرکز شد.
وی با بیان اینکه تعیین چشم‌انداز و اهداف بلند مدت حداقل ۱۰ساله برای دانشگاه‌ها برای اینکه نظام آموزش عالی و رتبه علمی کشور را در منطقه به رتبه نخست برسانیم را یک مؤلفه بسیار مهم برشمرد و بیان کرد: این مهم دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و پیشنهاد می‌کنم هر دانشگاهی در برنامه استراتژیک خود به آن توجه داشته و پیشرفت‌های آن را ارزیابی کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وجود استعدادها و ظرفیت‌ها در کشور، خاطرنشان کرد: نخستین رکن در توسعه و پیشرفت هر کشور، خودباوری و ایمان قلبی و عملی بر فعل توانستن است. ما «می‌توانیم» را در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله قدرت موشکی ثابت کردیم ازاین‌رو در تولید علم و دانشمندپروری نیز باید حرف اول را در منطقه بزنیم و این جز با تعیین هدف، داشتن برنامه و تلاش و ممارست، میسر نیست.
دکتر آشوبی، شناسایی و جذب جوانان پاک مؤمن، متهعد، فاضل، کارآمد و انقلابی به‌عنوان عضو هیئت‌علمی را یکی از اصلی‌ترین رویکرد دانشگاه‌ها در دوره کنونی برشمرد و تصریح کرد: ما باید افرادی را در دانشگاه‌ها تربیت کنیم که حقیقتاً انقلابی، مؤمن اعتقاد راسخ به باورهای آرمانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

نخبگان در دانشگاه‌ها حفظ شوند

دکتر محمدعلی کی‌نژاد- رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی صبح امروز در این همایش با تأکید بر جذب اعضای هیئت‌علمی بر اساس آمایش سرزمینی، اظهار کرد: همه دانشگاه‌های کشور باید جذب اعضای هیئت‌علمی را بر اساس آمایش سرزمینی در دستور کار قرار دهند.
وی با اشاره به رشد فزاینده اعضای هیئت‌علمی در کشور طی ۲۵ سال اخیر، افزود: تعداد اعضای هیئت‌علمی در کشور از ۲۵ هزار نفر در سال ۱۳۷۸ با یک حرکت جهادی و بسیجی به حدود یک‌صد هزار نفر رسیده است.
رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها بر ضرورت تسریع در تعیین تکلیف پرونده اعضا در فراخوان‌های جذب تأکید کرد و گفت: باید با افزایش تعداد جلسات هیئت اجرایی جذب در دانشگاه‌ها، میزان ماندگاری پرونده‌ها را کاهش داد.
دکتر کی نژاد بر لزوم نگه داشت نخبگان علمی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید پرونده نخبگان علمی جهت عضویت به‌عنوان هیئت‌علمی سریعاً تعیین تکلیف شود.
وی، وظیفه هیئت اجرایی جذب را انتخاب اصلح‌ترین افراد دانست و گفت: باید فرصت جذب اعضای هیئت‌علمی را به افراد اصلح سپرد و اگر در یک‌رشته‌ای، فرد موردنیاز یافت نشد، باید آن سهمیه را حفظ و در فراخوان‌های بعدی از آن بهره گرفت.

دکتر کی نژاد با تصریح بر اینکه نخبگان سرمایه‌های نظام هستند، گفت: هیئت جذب باید به‌گونه‌ای رفتار کند که نخبگان در کشور جذب شوند و فرار مغزها به خارج به حداقل برسد.

Share