رویترز مدعی شد؛

ایران صدها موشک بالستیک به روسیه فرستاد | محموله‌های بیشتری وجود خواهد داشت

رویترز به نقل از یک منبع ایرانی گفت که ارسال این محموله‌های موشکی در اوایل ژانویه (ماه گذشته میلادی) و پس از جلساتی در اواخر سال گذشته بین مقامات ایران و روسیه در تهران و مسکو آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رویترز به نقل از ۶ منبع مدعی شد ایران تعداد زیادی موشک بالستیک زمین به زمین در اختیار روسیه قرار داده است. به گفته رویترز، این اقدام باعث تقویت همکاری نظامی بین دو کشور تحت تحریم‌های آمریکا می‌شود.

رویترز نوشت سه منبع ایرانی گزارش دادند تهران حدود ۴۰۰ موشک از جمله بسیاری از موشک‌های بالستیک کوتاه برد از خانواده فاتح ۱۱۰ مانند موشک ذوالفقار را برای روسیه فراهم کرده است. کارشناسان می‌گویند این موشک متحرک قادر است اهدافی را در فواصل ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر مورد اصابت قرار دهد.

رویترز به نقل از یک منبع ایرانی گفت که ارسال این محموله‌های موشکی در اوایل ژانویه (ماه گذشته میلادی) و پس از جلساتی در اواخر سال گذشته بین مقامات ایران و روسیه در تهران و مسکو آغاز شد.

رویترز مدعی شده یک منبع ایرانی گفته است حداقل ۴ محموله موشک وجود دارد و در هفته‌های آینده تعداد بیشتری نیز ارسال خواهد شد. به گفته رویترز، این منبع ایرانی جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

رویترز ادامه داد یکی دیگر از مقامات ارشد ایرانی گفت برخی از موشک‌ها از طریق کشتی از دریای خزر به روسیه ارسال و برخی دیگر از طریق هوایی منتقل شده است.

رویترز افزود: دومین مقام ایرانی گفت: «محموله‌های بیشتری وجود خواهد داشت… دلیلی برای پنهان کردن موضوع وجود ندارد. ما می‌توانیم به هر کشوری که بخواهیم سلاح صادر کنیم.»

چهارمین منبع آگاه بدون ارائه جزئیات بیشتر تایید کرد روسیه اخیرا تعداد زیادی موشک از ایران دریافت کرد.

محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای صادرات برخی تسلیحات، موشک و پهپادهای ایران در ماه اکتبر گذشته به پایان رسید. با این حال، امریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌ها را علیه برنامه موشکی بالستیک و صادرات تسلیحات ایران حفظ کردند.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در اوایل ژانویه (ماه گذشته) گفت امریکا نگران است مسکو، علاوه بر موشک‌هایی که قبلاً از کره شمالی به دست آورده است، به دستیابی به موشک‌های بالستیک کوتاه برد از تهران هم نزدیک است.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت واشنگتن شواهدی از پیشرفت فعال مذاکرات ایران – روسیه دیده است اما هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر تحویل محموله‌های موشکی وجود ندارد.

از سوی دیگر، یک منبع نظامی اوکراینی به رویترز گفته است کی‌یف هیچ گونه استفاده از موشک‌های بالستیک ایران توسط نیروهای روسیه را مشاهده نکرده است.

یوری احنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین نیز گفت هیچ اطلاعات رسمی مبنی بر اینکه ایران صدها موشک بالستیک به روسیه داده است، وجود ندارد.

وی در مصاحبه با تلویزیون اوکراین ادامه داد: تاکنون منابع رسمی ما هیچ اطلاعی از دریافت این موشک‌ها به ویژه این تعداد زیاد ندارند.

اوکراین و کشورهای غربی مدعی هستند روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌کند. انها ایران را به ارسال پهپادهای انتحاری به روسیه متهم می‌کنند. در مقابل، ایران و روسیه این ادعا را رد می‌کنند.

نیروی هوایی اوکراین در ماه دسامبر (سه ماه قبل) اعلام کرد روسیه ۳۷۰۰ پهپاد شاهد را در طول جنگ به سمت آن‌ها شلیک کرده است. به گفته مقامات اوکراین پدافند هوایی این کشور هر هفته ده‌ها فروند از آن‌ها را ساقط می‌کند.

روسیه جنگ علیه اوکراین را از ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز کرده و این جنگ همچنان ادامه داد. روسیه در این جنگ توانست ۴ منطقه شرق اوکراین را اشغال و به خاک خود اضافه کند.

Share