کربی: ما هیچ تأییدی مشاهده نکرده‌ایم

کاخ سفید ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه را تأیید نکرد

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری روز پنجشنبه گفت که واشنگتن شواهدی در تأیید انتقال موشک از ایران به روسیه ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از فارس، «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به ادعاهای مطرح‌شده در خبرگزاری رویترز مبنی بر ارسال موشک‌های بالیستیک ایران به روسیه واکنش نشان داد.

کربی گفت: «ما هیچ تأییدی مبنی بر اینکه این موشک‌ها در واقع از ایران به روسیه منتقل شده‌اند مشاهده نکرده‌ایم.» این مقام کاخ سفید با وجود این در ادامه مدعی شد که آمریکا دلیلی مبنی بر اینکه ایران چنین اقدامی را پیگیری نکند در اختیار ندارد. جان کربی گفت چنانچه ایران این اقدام را انجام دهد «می‌توانم به شما اطمینان بدهم که پاسخ جامعه بین‌المللی فوری و شدید خواهد بود.»

این مقام آمریکایی گفت که واشنگتن، در صورت اقدام ایران در این جهت، پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع خواهد داد. روسیه، که یکی از پنج قدرت دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد است پیش از این ادعاهای کشورهای غربی درباره ارسال سلاح از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است. تهران نیز این ادعاها را رد کرده است.

جان کربی گفت: «ما تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهیم کرد و با متحدان و شریکانمان در اروپا و جاهای دیگر گزینه‌های بیشتری را هماهنگ خواهیم کرد.»

وی اضافه کرد: «ما در گذشته توانایی‌مان را برای پاسخ به شراکت نظامی میان ایران و روسیه را نشان داده‌ایم. در آینده نیز چنین خواهیم کرد.»

این مقام کاخ سفید همچنین گفت: «در واکنش به حمایت مستمر ایران از جنگ بی‌رحمانه روسیه در روزهای آینده تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهیم کرد. چنانچه ایران اقدام به فروش موشک‌های بالیستیک به روسیه کند آماده‌ایم اقدامات بیشتری انجام دهیم.»

واشنگتن از زمان آغاز جنگ اوکراین، اصلی‌ترین تأمین‌کننده سلاح و تجهیزات نظامی برای این کشورِ در حال جنگ با روسیه بوده است. علی‌رغم آنکه ایران بارها ادعاهای مقام‌های کشورهای غربی درباره فروش سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرده واشنگتن همواره مدعی ارسال سلاح از سوی ایران به روسیه شده است.

Share