معاون وزیر راه‌ و شهرسازی بیان کرد:

آمادگی فنی برای اجرای راه‌آهن رشت- آستارا وجود ندارد | عوارضی‌ در همه آزادراه‌ها الکترونیکی می‌شود

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی اظهار داشت: در سفر اخیر هیات روسی به ایران موضوع انعقاد قرارداد اجرایی راه‌آهن رشت- آستارا در کمیسیون مشترک مطرح نشد. از آنجایی که هنوز آمادگی فنی برای اجرای پروژه وجود ندارد، از این رو، موضوع در کمیسیون مشترک هم مطرح نشد و به زمان دیگری موکول شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، خیرالله خادمی درباره تعیین تکلیف انعقاد قرارداد اجرایی راه‌آهن رشت- آستارا با روسیه اظهار داشت: در سفر اخیر هیات روسی به ایران موضوع انعقاد قرارداد اجرایی راه‌آهن رشت- آستارا در کمیسیون مشترک مطرح نشد. از آنجایی که هنوز آمادگی فنی برای اجرای پروژه وجود ندارد، از این رو، موضوع در کمیسیون مشترک هم مطرح نشد و به زمان دیگری موکول شد.

وی درباره تعیین قیمت نهایی این قرارداد، گفت: برای انعقاد قرارداد اجرایی راه‌آهن رشت- آستارا، روس‌ها باید قیمت نهایی قرارداد را اعلام کنند و روس‌ها هم هنوز قیمت نهایی قرارداد را به شرکت ساخت اعلام نکردند. باید توجه داشت قرارداد راه‌آهن رشت- آستارا قرارداد مهمی است و مذاکرات در این باره با روس‌ها به طور مستمر در حال انجام بوده و این پروژه مهم نیاز به مطالعات دارد که از سمت دو طرف این اقدامات در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در پاسخ به این سوال که آیا تا نوروز ۱۴۰۳ تمام عوارضی آزادراه‌های سطح کشور الکترونیکی می‌شوند، اظهار داشت: به دنبال الکترونیکی کردن تمام عوارضی آزادراه‌ها هستیم و اعلام کرده‌ایم تا ۲۵ اسفند ماه باید تمام عوارضی‌ها الکترونیکی شوند البته زیرساخت اکثر آزادراه‌ها برای دریافت الکترونیکی عوارضی تکمیل شده اما در اتصال به شکبه مشکلاتی وجود دارد و موضوع مهم این است که برخی از سرمایه‌گذاران آزادراهی هم دغدغه پرداخت عوارض الکترونیک را را دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به هر حال از آنجایی که تعدادی از سازمان‌های بازرسی هم پیگیر الکترونیکی شددن عوارضی‌ها هستند به همین دلیل ابلاغ کرده‌ایم که تمام آزادراه‌ها باید عوارضی الکترونیکی داشته باشند وگرنه با آن‌ها برخورد و پیگیری حقوقی انجام می‌دهیم.

خادمی با بیان اینکه تا کنون ۱۶ عوارضی آزادراهی الکترونیکی شده‌است، گفت: عده‌ای از رانندگان نسبت به پرداخت عوارضی اقدام نمی‌کنند البته در مجموع در حال حاضر وضعیت پرداخت‌ها بهتر شده است اما در آزادراهی که قیمت عوارضی کم است تا حدود ۸۰ درصد عوارضی‌های الکترونیکی پرداخت اما ازآنجایی که مردم عوارضی‌ها با قیمت بالاتر را به صورت الکترونیکی پرداخت نمی‌کنند. در مجموع حدود ۶۰ درصد از ترددکنندگان از آزادراه‌های الکترونیکی عوارضی پرداخت کرده‌اند و ۴۰ درصد هم هنوز معوقات را نپرداختند.

وی افزود: آزادراه تهران – شمال هر چند مجهز به عوارضی الکترونیکی شد اما فقط ۱۸ درصد از ترددکنندگان از این مسیر عوارضی را پرداخت کردند و مابقی عوارضی را نپرداختند و سرمایه‌گذار هم پس از سه ماه که از کار که شاهدعدم پرداخت عوارضی‌ها بود با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری از مسیر، دوباره نسبت به اخذ عوارضی دستی اقدام کرد.

Share