نماینده مجری طرح سد پلرود خبر داد

پیشرفت فیزیکی حدود ۸۵ درصدی سد پلرود رودسر | عدم وجود اعتبار متناسب عمده‌ترین علت تاخیر

نماینده مجری طرح سد پلرود گفت: پیشرفت فیزیکی سد مخزنی پلرود به حدود ۸۵ درصد رسید و برای اتمام عملیات اجرایی این طرح حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مصطفی صادقی با بیان اینکه سد مخزنی پلرود در شهرستان رودسر و در ۷ کیلومتری رحیم آباد روی رودخانه پلرود واقع گردیده است.

این سد خاکی با هسته GC با حجم مخزن ۱۳۲ میلیون مترمکعب در سال از اواخر اسفند سال ۱۳۸۸ در دست ساخت قرار دارد. طول تاج این سد ۵۷۲ متر، عرض تاج ۱۲ متر و ارتفاع از پی ۱۰۰ متر می‌باشد. اهداف اصلی از ساخت این سد تامین آب مورد نیاز شرب شهرستان‌های رودسر، املش، لنگرود و بخشی از نیاز آب شرب شهرستان لاهیجان به میزان ۴۰ میلیون مترمکعب در سال، تامین نیاز صنعت منطقه به میزان ۲ میلیون مترمکعب در سال، تامین آب کشاورزی برای اراضی شبکه آبیاری پلرود و اراضی خارج از شبکه به میزان ۱۸۷ میلیون مترمکعب در سال و تامین آب زیست محیطی به میزان ۹۶ میلیون مترمکعب در سال می‌باشد.

صادقی افزود: در شرایط کنونی پیشرفت فیزیکی بدنه سد حدود ۸۵ درصد می‌باشد که عمده‌ترین علت تاخیرات ایجاد شده در اجرای طرح‌عدم وجود اعتبار متناسب با برنامه زمان‌بندی بوده که این امر به ویژه در بخش تملک و آزادسازی اراضی سبب ایجاد معارضین محلی گردیده است.

صادقی با بیان اینکه اعتبار هزینه شده طرح تاکنون بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان می‌باشد، افزود: از این میزان، اعتبار تخصیص داده شده حدود ۲۵۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۳۹۸ بوده است و از سال ۱۳۹۹ تاکنون اعتبار تخصیص داده شده به طرح ۶۹۱ میلیارد تومان بوده که حدود ۱۸۰ میلیارد تومان آن به صورت تهاتر نفت و ۳۰۰ میلیارد تومان آن نیز پس از سفر ریاست محترم جمهور به استان گیلان در سال ۱۴۰۰ تخصیص داده شده است.

وی افزود: میزان اعتبار مورد مورد نیاز برای اتمام عملیات اجرایی طرح شامل سد، تاسیسات وابسته و همچنین جاده جایگزین حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان می‌باشد که پیگیری جهت دریافت منابع مالی مورد نیاز از مبادی ذیربط در دست اقدام می‌باشد.

Share