مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان مطرح کرد

جزئیات نشت گازوئیل و آتش‌سوزی در سد شهر بیجار | پاکسازی رودخانه‌های رشت طی ۱۰ سال آینده

لطفی در مورد دو رودخانه گوهررود و زرجوب نیز گفت: این دور رودخانه ۷۰ سال از سه ناحیه الایندگی شامل سراوان، صنعتی و فاضلاب شهری آلوده شده است و اگر همه همت کنیم بتوانیم ۱۰ سال آینده آنها را از آلودگی پاک کنیم.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه اگر عملکرد مدیر خوب باشد اما رابطه‌ای با رسانه ها نداشته باشد زحمات مجموعه هرگر بیان نخواهد شد، گفت: هفته صرفه جویی آب که از اول تیر ماه آغار شده است را به همه کسانی که برای حفظ این منبع حیاتی می‌کوشند تبریک می‌گویم.

کاظم لطفی با اشاره به اینکه امروز مهمترین موضوع در جهان مسئله آب است، افزود: سال های۹۶ و ۹۷ در کشور را از سالهای کم آب عنوان کردند و به همین دلیل در سطح ملی شورای آب در کشور تشکیل شده است و اعضای شورا در حال سیاستگذاری برای مقابله با کم آبی در کشور هستند.

وی با بیان اینکه گیلان به لحاظ داشتن منابع آبی در حوزه جغرافیایی خود از استان های ثروتمند محسوب میشود، یادآور شد: برای سال زراعی با توجه به تغییرات اقلیمی در این شورا بحث کمبود آب در سال زراعی استان نیز مطرح گردید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ادامه داد: سد سفید رود ۵۹ هزار کیلومتر مربع وسعت حوزه دارد که این سد می بایست تا پایان فروردین یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر معکب آب ذخیره می کرد که امسال نسبت به سال گذشته با کاهش ۴۰درصدی ورودی آب به سد مواجه شدیم.

لطفی با بیان اینکه سد سفیدرود از حوزه های بزرگ است و با ۸ استان دیگر کشور درگیر است گفت: برای مدیریت آب این حوره باید با این استانها در تعامل باشیم.

وی ادامه داد: در سد سفیدرود تا هشتم اردیبهشت ماه ۹۵۰ میلیون متر معکب ذخیره داشتیم که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش داشت اما خوشبختانه با بارندگی هایی که در ماه دوم سال انجام گرفت بخشی از کاهش جبران شد.

لطفی گفت: تا پنجم مرداد ماه آبیاری ادامه خواهد یافت و امسال در مورد آب زراعی هیچ مشکلی نخواهیم داشت و امید داریم مسئله آب به پایداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با با اشاره به اینکه برای جلوگیری و مقابله با خشکسالی تمهیداتی از آذر ماه سال گذشته اندیشه شده است، افزود: از مهمترین راههای مقابله عملیاتی کردن ۱۳۰ پروژه در ۱۶ شهرستان با مبلغی بالغ بر ۳۵میلیارد تومان برای مدیریت در آب زراعی بود.

وی ادامه داد: با اجرای این پروژه ها و قرار گرفتن آنها در مدار بهره برداری توانستیم در بحث مدیریت آب زراعی موفقیت های خوبی داشته باشیم.

لطفی با بیان اینکه با اجرای پروژه‌های زود بازده شهرستانهای حاد مشکلشان در کمبود آب برطرف شد، گفت: شهرستانهای لنگرود، تالش، آستانه، رضوانشهر, املش و رودسر از شهرستانهایی بودند که مشکل زیادی در تامین آب زراعی داشتند که خوشبختانه توانستیم مشکلات را در این منطقه برطرف کنیم.

وی گفت: از سد سفید رود تاکنون ۸۰۰ میلیون آب رهاسازی شده است و تا پایان فصل آبیاری ۴۰۰ میلیون متر معکب نیز رها سازی می‌گردد و پرونده آبیاری استان با یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون متر مکعب بسته خواهد شد.

لطفی با بیان اینکه ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار در استان گیلان کشت می‌شود، اظهار کرد: برای این میزان زمین زراعتی ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمعکب آب نیاز است که تاکنون یک میلیارد ۲۵۰ متر مکعب از رودخانه سد سفید رود تامین شده که نسبت به سال گذشته ۶۰۰ میلیون متر مکعب کاهش داشتیم.

وی با اشاره به اینکه فصل زراعی ۹۶ و ۹۷ یک دانشگاه کاردبردی در حوزه آب استان بود، تصریح کرد: برای مقابله با کاهش آب در سد سفیدرود با استفاده از ایستگاههای پمپاژ و پروژه های کوچک زود بازده آبهایی را قبل از ریختن به دریا برگشت می‌دادیم و وارد حوزه داخل مزارع می‌کردیم.

آخرین وضعیت احداث سدهای گیلان

به گزارش دیارمیرزا مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ادامه داد: همه ایستگاه‌های پمپاژها تعمیر و بهسازی شده است. همچنین از ظرفیت منابع آب زیرزمینی، آب آبندانها و تالابها به کار گرفته شد تا بتوانیم ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب را تامین کنیم و خشبختانه توانستیم در کنار کشاورزان باشیم و مقابلشان روسفید شدیم.

لطفی با اشاره  به سیاستگذاری سازمان آب منطقه ای گیلان، گفت: سد شهر بیجار برای تامین ۷۰ درصد از آب شرب ۲ میلیون گیلانی و سد سفیدرود تامین کنند اب شرب و آب زراعی است و این دوسد در بحث مدیریت آب کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: برای اینکه صدماتی در حوزه سد سفید نداشته باشیم در حال حاضر در استان گیلان ۴ سد در حال ساخت است که این سدها شامل سد پلرود با ۲۱۴ میلیون مترمعکب ذخیره و پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد، سد شفارود با ۱۳۴ میلیون متر مکعب و پیشرفت فیزیکی ۳۸ درصد، سد دیورش با ۱۵ میلیون متر مکعب و پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد و سد لاسک با ۱۲۰ میلیون متر مکعب از جمله سدهایی هستند که با بهره برداری از آنها در سالهای آینده نگرانی در مورد ذخایر آب در پشت سد سفیدرود نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان به تعداد رودخانه های استان اشاره کرد و افزود: در استان ۵۴ رودخانه داریم که ۱۱ رودخانه وارد تالاب انزلی می شود و بقیه رودخانه ها ۴ میلیارد متر مکعب به دریا می‌ریزد  که از این میزان آبی که به دریا ریخته میشود ۲ و نیم میلیارد متر مکعب به سد بیجار و سفیدرود تنظیم شده است و ۲و نیم میلیارد متر مکعب نیز مستقیم وارد دریا میشود و امیدواریم با احداث سدهای پلرود و شفارود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب را حفظ نماییم و ۶۰۰ میلیون متر مکعب را نیز توسط آب بندانها مدیریت کنیم.

وی در مورد روند احداث سدهای لاستیکی در استان گیلان گفت: ۱۱ سد لاستیکی داریم که یکی بهره برداری شده است و ۱۰ عدد در حال احداث است و از استانهای شاخصی هستیم که ۱۰ سد در دست احداث داریم.

لطفی تصریح کرد: برای اتمام کار سازه ای در بحث مدیریت آب استان نیاز به ۱۴ سد کوتاه و ۱۰ سد لاستیکی دیگر است که مجوز ساخت آن نیز گرفته شده است و در بودجه ۹۸ کار عملیاتی آن قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ۱۴ سد کوتاه هزینه اجرای آن به اندازه یک سد بزرگ است و با اجرایی شدن این سدها در گیلان ۴۴ سد کوتاه، بلند و لاستیکی خواهیم داشت.

مدیر عامل آب منطقه ای استان گیلان در مورد سد های بتونی نیز گفت: در حال حاضر ۱۰ سد بتونی مجوزش گرفته شده است و در دست مطالعه داریم.

لطفی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای ۲۵ پروژه و ۱۳ طرح‌ ملی استانیدر گیلان ۸ هزار ۹۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است، تصریح کرد: به منظور بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرای شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیاز به ‌۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد.

جزئیات نشت گازوئیل و آتش سوزی در سد شهر بیجار

به گزارش دیارمیرزا وی با اشاره به اتفاق اخیر و نشت گازوئیل در سد آیت‌الله بهجت، با بیان اینکه این سد هنوز به طور کامل تکمیل نشده است، گفت: خروجی آب نیروگاه تا تصفیه خانه بزرگ سنگر به صورت کانال رو باز است و ایجاد کانال‌های مکانیزه در حال انجام است و پیمانکاران این حوزه برای تامین سوخت خود در آن پروژه نیازمند منبع گازوئیل بودند که متاسفانه گازوئیل موجود در این منبع با نشستی ناچیز به طور اتفاقی وارد آب می‌شود. برای از بین بردن گازوئیل نشست کرده در آب اقدام به آتش زدن گازوئیل نشست کرده در آب می‌کند که با بی‌احتیاطی کارگران این آتش به منبع گازوئیل سرایت می‌کند. با خاموش شدن آتش و پایدار شدن وضعیت، محیط آلوده به طور ویژه پاکسازی شد و مشکل مورد نظر به طور کامل حل میشود به همین علت به منظور کنترل کردن جو روانی جامعه و به دلیل برطرف شدن این مشکل، حادثه مذکور اطلاع رسانی نشد و به مدت ۴ روز آب شرب از سد بیجار به سفیدرود انتقال یافت و در حال حاضر وضعیت عادی شده است و تامین آب شرب بار دیگر از سد بیجار تامین میشود.

لطفی در مورد تالاب عینک نیز گفت: تمام مالکیت این تالاب بر عهده آب منطقه ای است اما حاضر به واگذاری به سرمایه‌گذاران هستیم. عینک آب بندان محسوب میشود و نه تالاب. اولویت آن نیز تامین آب کشاورزی است و نمی‌توانیم برای حفظ داشتن چشم اندازی زیبا در شهر به کشاورزی خسارت وارد کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در مورد دو رودخانه گوهررود و زرجوب نیز گفت: این دور رودخانه ۷۰ سال از سه ناحیه الایندگی شامل سراوان، صنعتی و فاضلاب شهری آلوده شده است و اگر همه همت کنیم بتوانیم ۱۰ سال آینده آنها را از آلودگی پاک کنیم.

وی در مورد سیل کاکرود اشکورات نیر گفت: احداث سد پلرود هیج ربطی به رانش زمین نداشته است و این سیل حادثه طبیعی بود.

Share