مسجد سهله کجاست؟ اطلاعات کامل + طریقه سفر

شما می‌توانید ازطریق دفاتر زیارتی و مسافرتی معتبر، اقدام به رزرو هتل نجف کنید تا در این سفر معنوی، از لذت زیارت این اماکن مقدس بهره‌مند شوید.

مسجد سهله، یکی از قدیمی‌ترین مساجد دنیاست که ساخت آن، به قرن اول هجری قمری برمی‌گردد. این مسجد در نزدیکی مسجد کوفه قرار گرفته است و در موقعیت شرقی حرم امام علی (ع) در حدود ۱۰ کیلومتری آن واقع شده است. به نقل از سایت رسم زیارت، مسجد سهله مکانی است که به‌عنوان زیارت دوره در برنامه‌های تور زیارتی کربلا وجود دارد. از‌ این رو، طریقه عزیمت به این مسجد را به شما ارائه خواهیم کرد تا بتوانید از برکات و فضیلت این مکان مهم، بهره‌مند شوید.

مسجد سهله و خانه انبیا و اوصیا

یکی از مهم‌ترین فضائل این مسجد، اقامت پیامبران در آن بوده است. طبق روایات، پیامبرانی چون ابراهیم، خضر و ادریس در این محل زندگی می‌کردند. در واقع حضرت ابراهیم از آنجا به جنگ عمالقه می‌رفت و حضرت ادریس در این منزل، به خیاطی مشغول بوده است. همچنین حضرت مهدی (عج) نیز در دوران ظهور در این مسجد سکونت خواهند داشت.

احداث و نام‌گذاری مسجد سهله

سازه این مسجد را به قبلیه بنی‌ظفر که طایفه‌ای از انصار بوده‌اند، منسوب دانسته‌اند.  نام مسجد سهله، علاوه بر مسجد بنی‌ظفر، به مسجد سهیل و عبدالقیس نیز مشهور است؛ درواقع سهیل نام سازنده اصلی آن بوده است و عبدالقیس نام طایفه‌ای است که مسجد سهله در محل زندگی و سکونت آنها، بنا شده بود.

البته این نام‌گذاری‌ها در احادیث ائمه نیز یافت می‌شود؛ امام صادق (ع) در خطاب به ابوحمزه ثمالی، از مسجد سهله، با نام مسجد سهیل یاد کرده است و حضرت علی نیز از مسجد سهله به نام مسجد ظفر سخن گفته‌ است.

عجایب و اسرار مسجد سهله

صخره و سنگ سبزی در این محل قرار دارد که طبق روایات، شکل و صورت تمامی پیامبران بر روی آن نقش بسته است و همچنین زیر آن، گِلی وجود دارد که خداوند، پیامبران را از آن گِل آفریده است.

ازسویی، در احادیث از مسجد سهله به‌عنوان محل نزول فرشتگان یاد می‌‌کنند؛‌ جایی‌که در آن ۷۰هزار انسان، بدون محاسبه وارد بهشت می‌شوند. حضرت علی نیز (ع)، جایگاه مسجد سهله را بسیار بالا دانسته و هم‌رده با مسجد کوفه برمی‌شمارد.

چه کسانی در مسجد سهله دفن هستند؟

در مسجد سهله، مقام‌های منسوب به تعدادی از پیامبران و ائمه قرار گرفته است. مقام امام صادق (ع)، مقام حضرت ادریس (ع)، مقام حضرت ابراهیم (ع)، مقام حضرت خضر (ع)، مقام حضرت زین‌العابدین (ع)، مقام حضرت هود و صالح (ع) و مقام امام زمان (عج)، ۷ مقام این مسجد مقدس و تاریخی هستند. البته این انتساب، به این معناست که این شخصیت‌های بزرگ، مدتی در این مکان‌ اقامت داشتند و نماز گزارد‌ه‌اند؛ برخی می‌پندارند که مسجد سهله محل دفن اشخاص مهم تاریخی بوده است؛ مثلاً شایع شده است که حضرت ادریس (ع) در این مکان به خاک سپرده‌ شده‌اند؛ این‌درحالی‌ است که برطبق روایات، ایشان به آسمان عروج کرده‌اند.

اعمال مسجد سهله چیست؟

در این مکان، مانند مساجد دیگر، می‌توان نماز تحیت مسجد به‌جای آورد که فضیلت و ثواب بسیاری دارد. همچنین در هر قسمت از این مسجد و مقام‌های آن، آداب و زیارت‌های به‌خصوصی نیز وجود دارد که می‌توانید در مفاتیح‌الجنان، بیشتر در این خصوص بخوانید. ساده‌ و مرسوم‌ترین اعمال، خواندن دو رکعت نماز در هر کدام از مقام‌های این مسجد است.

آیا نماز‌های واجب را در این مسجد باید کامل خواند؟

درمورد این موضوع، نقل‌قول‌های متفاوتی وجود دارد؛ اما اکثر مراجع، حکمی مبنی بر کامل خواندن نماز در این مسجد نداده‌اند؛ درواقع کامل خواندن نماز را تنها در مکه، مدینه، مسجد کوفه و پیرامون مرقد امام حسین (ع) اجازه داده‌اند.

البته آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله وحید خراسانی، این اختیار را به مسافران داده‌اند که نمازهای واجب را در این مسجد هم کامل بخوانند. به‌نظر می‌رسد، دلیل تفاوت این حکم با سایر مراجع این باشد که این بزرگان، خواندن نماز کامل را در تمام شهر کوفه جایز دانسته‌اند؛ از این رو، برداشت می‌شود که در مسجد سهله نیز، می‌توان نماز را کامل خواند.

بازدید از مسجد سهله در زیارت دوره

مسجد سهله، همه روزه میزبان مسافرانی است که با کاروان‌های زیارتی کربلا یا به ‌صورت انفرادی، خود را به شهر نجف رسانده‌‌اند. درواقع بازدید از مسجد سهله، یکی از برنامه‌های ثابت زیارت دوره کاروان‌های حج و زیارت است که در طول مدت اقامت زائران در نجف، انجام می‌شود. در این بازدید، بسته به‌ برنامه‌ریزی کاروان، در کنار زیارت مسجد کوفه و آرامگاه میثم تمار، بازدید از این مکان مقدس نیز انجام می‌گیرد و یا در مسیر عزیمت به سمت کربلا، کاروان ابتدا در مسجد سهله توقف می‌کند تا مسافران به زیارت این مکان مشرف شوند و سپس به‌سوی کربلا عازم شوند.

بهترین زمان بازدید از مسجد سهله

اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد عزیمت به این مسجد را دارید، باید اطلاع کافی از شرایط آب‌وهوایی این منطقه را داشته باشید. همچنین در روز‌هایی از سال همچون ایام اربعین این مسجد، شلوغ‌تر از زمان‌های دیگر است و زائران زیادی با پای پیاده از مسجد کوفه یا از نجف به ‌‌سوی مسجد سهله راهی می‌شوند تا پس از زیارت این مسجد از طریق‌العلما به سمت کربلا حرکت کنند. همچنین بنابر حدیثی از سید بن‌طاووس، زیارت مسجد سهله در شب‌چهارشنبه از بقیه ایام هفته، فضیلت‌ بیشتری دارد.

سخن آخر

در این مطلب اطلاعات لازم را درباره مسجد سهله، در اختیارتان قرار دادیم. مسجدی که منسوب به امام زمان (عج) است؛ مقام‌هایی از امامان و پیامبران در مسجد سهله قرار گرفته است و سنگ سبز این مسجد در میان مردم، معروف است. توصیه می‌کنیم اگر قصد عزیمت به نجف را دارید، حداقل دو روز در این شهر بمانید تا در کنار بازدید از این مسجد تاریخی و پربرکت، از مسجد بزرگ کوفه، آرامگاه میثم تمار، مسجد حنانه و قبر کمیل، قبرستان وادی‌السلام و زیارت حرم امیرالمومنین (ع) نیز استفاده ببرید.

از این رو، شما می‌توانید ازطریق دفاتر زیارتی و مسافرتی معتبر، اقدام به رزرو هتل نجف کنید تا در این سفر معنوی، از لذت زیارت این اماکن مقدس بهره‌مند شوید.

Share