مزایای استفاده از سرورهای ابری در مقایسه با سرورهای فیزیکی

امروزه، اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال راهکارهایی برای بهینه‌سازی عملکرد سیستم‌های خود و کاهش هزینه‌های عملیاتی هستند. یکی از این راهکارها استفاده از سرورهای ابری است که نسبت به سرورهای فیزیکی سنتی، مزایای فراوانی را ارائه می‌دهند.

امروزه، اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال راهکارهایی برای بهینه‌سازی عملکرد سیستم‌های خود و کاهش هزینه‌های عملیاتی هستند. یکی از این راهکارها استفاده از سرورهای ابری است که نسبت به سرورهای فیزیکی سنتی، مزایای فراوانی را ارائه می‌دهند.

سرور ابری چیست؟

سرور ابری (Cloud Server) یک نوع سرور مجازی است که در محیط ابری (cloud computing) فعالیت می‌کند.  این سرورها از منابع محاسباتی مشترک در یک مرکز داده ابری بهره می‌برند و به وسیله اتصال به اینترنت به کاربران اجازه دسترسی به منابع محاسباتی و ذخیره‌سازی را می‌دهند. با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی، سرور ابری می‌تواند چندین ماشین مجازی را بر روی یک سرور فیزیکی اجرا کند. این سرورها از انعطاف‌پذیری بالا، مدیریت مرکزی، اشتراک منابع و پردازش از راه دور بهره می‌برند. با ارائه امکاناتی نظیر مقیاس‌پذیری، امنیت و مدیریت مرکزی، سرورهای ابری به سازمان‌ها این امکان را می‌دهند تا به بهترین شکل از منابع محاسباتی استفاده کرده و به راحتی به نیازهای متغیر کسب و کار پاسخ دهند.

Cloud Server چگونه کار می‌کند؟

مجازی‌سازی اساس کار سرورهای ابری است. این سرورها از تکنیک‌های مجازی‌سازی بهره می‌برند و به سرورهای فیزیکی این امکان را می‌دهند تا چندین سیستم عامل و برنامه را به صورت مجازی همزمان اجرا کنند. هایپروایزرها، نرم‌افزارهای مدیریت مجازی‌سازی، این وظیفه را بر عهده دارند. سپس، منابع محاسباتی مثل پردازنده، حافظه، و ذخیره‌سازی به صورت اشتراکی بین ماشین‌های مجازی تقسیم می‌کنند. از طریق این مدل، کاربران می‌توانند به راحتی و بهینه‌تر از منابع محاسباتی استفاده کنند و بر اساس نیازهای خود، منابع را تغییر دهند.

مزایا و ویژگی‌های سرور ابری

۱. کنترل مستقیم سرور از پلتفرم

سرورهای ابری این امکان را به سازمان‌ها می‌دهند که به سرعت و با توجه به نیازهای کسب و کار خود، منابع محاسباتی، تعداد آی پی، سوئیچ و… را از طریق پلتفرم تغییر دهید. ابر آسیاتک نیز در پلتفرم پیشرفته خود این امکان را برای کاربران فراهم آورده است تا کاربران بتوانند به سرعت و تنها با چند کلیک نسبت به افزایش یا کاهش منابع، تغییر و افزودن آی پی و … اقدام نمایند.

۲. کاهش هزینه‌ها:

سرورهای ابری این امکان را فراهم می‌سازند که سازمان‌ها به جای سرمایه‌گذاری در تجهیزات سخت‌افزاری، از منابع محاسباتی مشترک در سطح ابر استفاده کنند. این ویژگی باعث کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای مرتبط با خرید و نگهداری سرورهای فیزیکی می‌شود.

۳. مقیاس‌پذیری:

کاربران با خرید سرورهای ابری می‌توانند به سرعت، منابع محاسباتی خود را افزایش یا کاهش دهند. قابلیت مقیاس پذیری به سازمان‌ها این اجازه را می‌دهد که بر اساس نیازهای متغیر کسب و کار خود، به بهینه‌ترین شکل از منابع استفاده کنند. این قابلیت برای شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی‌ که پیش بینی دقیقی از میزان ترافیک ورودی خود ندارند، انتخابی ایده‌آل محسوب می‌شود.

۴. انعطاف پذیری

دستیابی به افزونگی و پشتیبان‌گیری داده‌ها در سرور ابری آسان‌تر است، زیرا پشتیبان‌گیری از داده‌ها می‌تواند به طور خودکار در چندین سرور فیزیکی بدون دخالت انسان توزیع شود. در این حالت حتی اگر یکی از سرورهای ابری حتی برای چند ثانیه از دسترس خارج شود، سرور دیگری فعالیت سرور از دسترس خارج شده را انجام می‌دهد و مانع از از دسترس خارج شدن آن می‌گردد. ابر آسیاتک با پیاده سازی قابلیت HA برای سرورهای ابری خود آپتایم ۹۹% را تضمین می‌کند.

۵. ارائه سرور تست

برخی از ارائه دهندگان سرور ابری این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورند تا با فعال سازی سرور ابری رایگان به مدت ۲۴ ساعت از کارا بودن و سرعت سرویس برای کسب و کار خود اطمینان حاصل نمایند و سپس اقدام به خرید کنند. استفاده از سرورهای ابری نه تنها به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که بازدهی خود را افزایش دهند بلکه هزینه‌ها را کاهش داده و از امکانات جدید فناوری بهره‌مند شوند.

ویژگی‌های سرور ابری

  • سهولت افزودن منابع
  • در پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات از هر زمان و مکان
  • کاربران نیازی به سرمایه گذاری برای خرید تجهیزات ندارند
  • به حداقل رساندن از دست رفتن داده‌ها با پشتیبان گیری منظم از داده‌ها
  • افزایش امنیت
  • کاهش هزینه‌ها
  • افزایش آپتایم سرور
  • مقیاس پذیری منابع

معایب سرور ابری

  • در صورت بروز مشکل در اتصالات اینترنتی، نمی‌توانید به هیچ یک از اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید.
  • ممکن است سازمان شما به دلیل در دسترس بودن و هزینه‌های ذخیره‌سازی، محدودیت‌هایی در مورد داده‌هایی که می‌توان در فضای ابری ذخیره کرد، داشته باشد.
  • بازیابی کامل اطلاعات ممکن است زمان زیادی طول بکشد و روی سیستم شما تاثیر بگذارد.

سرور فیزیکی چیست؟

سرورهای فیزیکی که به عنوان سرورهای اختصاصی نیز شناخته می‌شوند، رایانه‌هایی هستند که داده‌ها در آنها ذخیره می‌شود. این ماشین‌ها مجهز به سیستم عامل تخصصی هستند که می‌توانند منابع را بر اساس نیاز مشتری به اشتراک بگذارند. سرورهای فیزیکی در یک دیتاسنتر قرار دارند که توسط تامین کنندگان نگهداری می‌شود. سرورهای فیزیکی اغلب دارای پردازنده‌ها، حافظه‌ها، دیسک‌های سخت، و دیگر اجزای سخت‌افزاری هستند که به منظور اجرای سرویس‌ها و برنامه‌ها استفاده می‌شوند. اکثر سرورهای فیزیکی تحت مالکیت، مدیریت و نگهداری منظم تیم های اختصاصی مدیران IT در شرکتها هستند. برخی از نمونه‌های رایج سرورهای فیزیکی عبارتند از فایل سرورها، اپلیکیشن سرورها و …

مزایای سرور فیزیکی

یکی از مزایای اصلی سرورهای فیزیکی این است که مدیران IT در طول سال به منابع اختصاصی سرور دسترسی خواهند داشت.از دیگر مزایای سرور فیزیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • می‌توانید سرورها را بر اساس نیازها و خواسته‌های سازمان به دقت پیکربندی کنید.
  • سرور فیزیکی در هر مکانی، در محل یا در یک مرکز مکانی قابلیت استقرار دارد.
  • در مواقع بحرانی، امکان بازیابی سریع سرورهای فیزیکی وجود دارد که می‌تواند در حفظ توانایی عملیاتی سازمان موثر باشد.
  • سرورهای فیزیکی امکان ایجاد سطح امنیت بالاتری را فراهم می‌کنند.

معایب سرور فیزیکی

  • خرید، نگهداری، و به‌روزرسانی سرورهای فیزیکی هزینه‌های قابل توجهی دارد.
  • هنگامی که سرور به حداکثر بار خود برسد، مقیاس کردن حافظه برای برآورده کردن نیازها بدون تغییر سخت افزار ممکن است دشوار باشد.
  • نصب و نگهداری سرورهای فیزیکی نیازمند فضای فیزیکی است.
  • در صورت خرابی سخت‌افزاری، سرورهای فیزیکی ممکن است به مدت زمانی طولانی از دسترس خارج شوند تا خطا رفع شود.
  • برخی از مشکلات مانند افت برق، حوادث طبیعی، یا مشکلات شبکه در عملکرد سرورهای فیزیکی تاثیرگذار است.
  • مدیریت و نگهداری سرورهای فیزیکی به دلیل پیچیدگی بیشتر نسبت به سرورهای مجازی یا ابری، ممکن است زمان‌بر باشد.

مزایای استفاده از سرورهای ابری در مقایسه با سرورهای فیزیکی

یکی از مهمترین مزایای سرورهای ابری نسبت به سرورهای فیزیکی انعطاف‌پذیری بسیار بالای آنها است. با استفاده از سرورهای ابری، می‌توان به سرعت منابع سخت‌افزاری را افزایش یا کاهش داد، بهبود مقیاس‌پذیری و مدیریت بهینه منابع را فراهم کرد. علاوه بر این، هزینه‌های اولیه و نگهداری به طور معمول کمتر است زیرا نیازی به سرورهای فیزیکی بزرگ و فضای اختصاصی نخواهید داشت.

انتخاب ارائه دهنده سرور ابری و موقعیت دیتاسنتر شرکت ارائه دهنده از اهمیت بالایی برخوردار می‌ باشد.  در این راستا، آگاهی کامل از مزایا و خدمات ارائه‌دهنده انتخابی امری حیاتی می‌باشد. ابر آسیاتک به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان معتبر و شناخته شده، مستقر در دیتاسنتر برج میلاد، این اطمینان را به شما می‌دهد که با انتخاب آن، از فناوری پیشرفته و بستری قوی برای نیازهای خود بهره‌مند خواهید شد. این ارائه‌دهنده با ارائه خدماتی با کیفیت و متناسب با استانداردهای بین‌المللی، توانسته است جایگاهی محبوب در عرصه خدمات ابری دست یابد.

Share