فرزاد دلارام مطرح کرد؛

رونق کشاورزی با شعار محقق نمی‌شود؛ برنامه علمی، اصولی و شفاف در حوزه کشاورزی لازمه ایجاد تحول در این بخش

دلارام بر لزوم مکانیزاسیون و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی در کنار تولید دانش بنیان تاکید کرد و گفت: کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد کشاورزان با یکدیگر رابطه مستقیم دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرزاد دلارام با اشاره به اینکه شهرستان‌های رودسر و املش در شرق گیلان قطب تولید محصولات مختلف کشاورزی هستند، اظهار کرد: کشاورزان این ۲ شهرستان عمدتا در تولید چای، برنج، مرکبات، گل و گیاهان زینتی، کیوی، فندق و گل گاوزبان فعالیت دارند اما متاسفانه نتیجه و نفع مطلوبی از تلاششان عاید این تولیدکنندگان عرصه کشاورزی نمی‌شود.

وی با اشاره به نقش برجسته گیلان در برقراری امنیت غذایی بر ضرورت توجه به مشکلات کشاورزان تاکید کرد و گفت: حمایت از کشاورزان باید از حالت شعاری خارج و وارد فاز عملیاتی شود و این امر نیز مستلزم داشتن برنامه‌ای علمی، منطقی و اصولی می‌باشد که به طور شفاف و با مشارکت و مشورت ذینفعان این حوزه تدوین شده باشد وگرنه بدون داشتن برنامه و حمایت واقعی از تولید و تولیدکننده، باید شاهد تغییر کاربری و سبز شدن ویلاها در اراضی ارزشمند استان باشیم.

دلارام در همین راستا با اشاره به افزایش قیمت تمام کالاها و خدمات در کشور، به کاهش قیمت برنج و مرکبات در سال اخیر نسبت به سال گذشته و همچنین موانعی که بر سرراه چایکاران رودسری و املشی وجود داشته اشاره کرد و گفت: در شرایطی که کشاورز افزایش چند برابری هزینه‌ها را در زندگی و فعالیت کشاورزی خود احساس می‌کند، کاهش درآمدهایش باعث فشار مضاعف گردیده که این امر لطمه زیادی به کشاورزان وارد می‌کند.

وی به واردات بی‌رویه چای و بحث ورود چای سنواتی به بازار نیز اشاره کرد و گفت: شهرستان املش قطب تولید چای در کشور است و با کیفیت‌ترین چای دراملش و رودسر تولید می‌شود، بنابراین روا نیست که برخی چایکاران پس از ۷ ماه همچنان پیگیر و چشم انتظار دریافت مطالبات خود باشند.

دلارام با تاکید بر اینکه دولت باید به بحث خرید تضمینی چای، برنج و سایر محصولات کشاورزی ورود جدی داشته باشد، تصریح کرد: در این بین نقش نمایندگان استانهای شمالی نیز حائز اهمیت است چراکه نمایندگان به عنوان وکلای مردم باید پیگیر سرعت بخشی در فرایندهای مرتبط با کسب و کار کشاورزان باشند. به عنوان مثال انتظار از نمایندگان مجلس این بوده که در خصوص تعیین قیمت تضمینی خرید برگ سبز چای خیلی زودتر از اینها به عنوان صدای رسای کشاورزان چایکار مطالبه‌گری در خصوص تعیین قیمت تضمینی را در دستور کار قرار می‌دادند تا چایکاران نیز با داشتن فرصت کافی و آگاهی از قیمت سال آینده، برنامه ریزی‌ها و اقدامات اجرایی خود را در باغات چای آغاز نمایند.

این فعال سیاسی – اجتماعی به اشکورات رحیم آباد که قطب تولید گل‌گاوزبان در کشور است اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه به کشت گل گاوزبان در مازندران نیز طی سالهای اخیرتوجه شده است، انتظار می‌رود با حمایت از تولیدکنندگان این گیاه دارویی ارزشمند از صادرات این محصول نیز غفلت نشود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بر لزوم مکانیزاسیون و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی در کنار تولید دانش بنیان تاکید کرد و گفت: کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد کشاورزان با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افزایش درآمد بهره برداران باید هدف مسئولان باشد. همچنین نباید از ضرورت داشتن یک سند آمایش سرزمین علمی و اصولی و نیز الگوی کشت غفلت نمود که تا به امروز به علت فقدان این برنامه‌های مهم و راهبردی و یا ناکافی بودن وعدم استمرار تلاش ها، متحمل خسارات بسیاری شده ایم.

دلارام با بیان اینکه به گفته مسئولان جهاد کشاورزی بیش از ۲۶ هزار بهره‌بردار مرکبات در گیلان وجود دارد، تصریح کرد: به گواه آمار رودسر، املش و لنگرود سه شهرستان تولیدکننده مرکبات گیلان هستند اما تنها ۲ واحد فرآوری مرکبات در شهرستان رودسر در حوزه تولید کنسانتره و اسانس مرکبات فعالیت می‌کند. سیاست‌های دولت هم در راستای مدیریت قیمت مرکبات مطلوب نبوده که بحث صادرات به عنوان یک اهرم اثرگذار می‌تواند به عنوان مطالبه‌ای ضروری در دستور کار نمایندگان مردم باشد که تاکنون شاهد این کنشگری از سوی نمایندگان مردم نیز نبوده ایم!

وی با اشاره به رتبه دوم شهرستان رودسر در زمینه تولید کیوی در سطح گیلان اظهار کرد: در کنار توجه به بازار داخلی برای بهبود وضعیت معیشت کشاورزان باید روند صادرات کیوی و پرتقال تسریع شده و موانع گمرکی از میان برداشته شود.

دلارام در ادامه به وضعیت کشاورزان شاغل در حوزه گل و گیاهان زینتی اشاره کرد و بیان داشت: امروزه شهرستان‌های رودسر و املش در تولید گل و گیاهان زینتی هم در کشور شناخته شده هستند، اما به این بخش نیز توجه شایسته نشده است و مباحثی همچون تسهیل صادرات، پایانه تخصصی، شناسایی بازارهای جدید و امثال آن‌ها می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

دلارام در بخش پایانی صحبت های خود به ظرفیت های دو شهرستان در حوزه های شیلات، دام و طیور و صنایع تبدیلی نیز اشاره کرد و برنامه ریزی برای توسعه این حوزه ها را نیز از ضروریاتی دانست که می تواند منجر به اشتغال و درآمدزایی بیشتر در منطقه گردد.

Share