از پنیر کهنه تا سوسیس و کالباس؛

این ماده را از برنامه غذایی خود حذف کنید+ لیست غذاهای سرشار از تیرامین

«تیرامین» یک اسید آمینه طبیعی است، در دسته ترکیبات انتقال‌دهنده عصبی قرار دارد و به طور طبیعی در برخی غذا‌های گیاهی و حیوانی یافت می‌شود. هرچند تیرامین به خودی خود مضر نیست، زیرا به تنظیم سطح فشار خون کمک می‌کند، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث افزایش فشار خون و خطرات جدی‌تر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از خبرآنلاین، تیرامین یک آمینو اسید موجود در پنیر، گوشت، شکلات تلخ، موز رسیده، پروبیوتیک‌ها و محصولات تخمیرشده مانند کفیر است. فواید تیرامین در توانایی آن جهت تنظیم فشار خون نهفته است. با این حال، اگر بیش از حد مصرف شود، عوارض جدی برای سلامتی دارد. این عوارض به ویژه در کسانی که مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs – دسته‌ای از دارو‌های ضدافسردگی) مصرف می‌کنند شدیدتر است. تجمع تیرامین باعث میگرن یا افزایش سطح فشار خون می‌شود. در موارد شدید، ممکن است باعث خونریزی بینی، اضطراب، تنگی نفس یا افزایش ضربان قلب شود.

اگر دارو‌های خاصی مصرف می‌کنید، تیرامین ممکن است باعث افزایش فشار خون و خطرات جدی‌تر شود.

مصرف غذا‌های سرشار از تیرامین نیز با ایجاد تجمع تیرامین، مشکل را بیشتر می‌کند. بدن ما حاوی آنزیمی به نام مونوآمین اکسیداز (MAO) است که به پردازش تیرامین کمک می‌کند. اگر MAO کافی در بدن وجود نداشته باشد، خوردن غذا‌های حاوی تیرامین می‌تواند باعث میگرن شود.

غذا‌های سرشار از تیرامین که باید از مصرف آن‌ها پرهیز کرد

بهتر است تا حد ممکن از مصرف این مواد غذایی بپرهیزید یا آن‌ها را به حداقل برسانید، بخصوص اگر از دارو‌های ضدافسردگی (MAOI) استفاده می‌کنید، زیرا این‌ها حاوی تیرامین هستند و مصرف آن‌ها همراه با این دارو‌ها می‌تواند تیرامین را به سطوح خطرناکی در بدن برساند:

پنیر‌های کهنه (چدار، فتا، بلوچیز یا پنیر آبی، بری، سوئیسی، پارمزان، پروولون)، تمام مشروبات الکلی، سوسیس و کالباس، غذا‌های حاوی نیترات، قهوه و شکلات، سس سویا، ترشیجات، غذا‌های تخمیرشده (کفیر)، موز کهنه، آووکادو، انگور و مرکبات.

چه کسانی باید از مصرف این غذا‌ها اجتناب کنند؟

افرادی که یا نسبت به آمین‌ها (مانند تیرامین یا هیستامین) حساسیت دارند یا MAOI مصرف می‌کنند. تحت این شرایط و در صورت مصرف، ممکن است افراد تپش قلب، سردرد، استفراغ و حالت تهوع را تجربه کنند.

تیرامین بیش از حد در بدن می‌تواند باعث بحرانی شدن سطح فشار خون شود و سردرد شدید، خونریزی بینی، تهوع و استفراغ، ضربان قلب سریع، تعریق و اضطراب شدید، تنگی نفس، تاری دید و گیجی را در بر داشته باشد:

علائم یا عوارض جانبی متعدد ممکن است ظرف یک ساعت تا یک روز پس از مصرف خوراکی‌های حاوی تیرامین ظاهر شوند.

چگونه می‌توان مصرف تیرامین را محدود کرد؟

اولین قدم این است که از مصرف غذا‌های حاوی تیرامین پرهیز کنید. سپس می‌توانید مواد غذایی زیر را جایگزین کنید:

میوه و سبزیجات تازه، مرغ، ماهی، گوشت بوقلمون و گوشت قرمز تازه، نان سبوس‌دار و غلات کامل، آجیل، چربی‌های سالم (روغن زیتون و کنجد)، شیر و ماست، حبوبات (به جز باقالی)، قهوه و چای بدون کافئین.

Share