مدیرکل پزشکی قانونی گیلان اعلام کرد؛

افزایش همسرآزاری و کاهش کودک آزاری در گیلان | وضعیت شکایت مردم در پرونده های قصور پزشکی

سلیمان پور در رابطه با موضوع همسر آزاری بیان کرد: در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۲، ۱۷۱۷ پرونده به پزشکی قانونی گیلان ارجاع داده شده است.

ختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر علی سلیمان پور، مدیرکل پزشکی قانونی گیلان صبح روز سه شنبه ۱۷ بهمن ماه آمار نه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن با مدت مشابه در سال گذشته در زمینه های مختلف را تشریح کرد.

سلیمان پور در این نشست با اشاره به اینکه در پزشکی قانونی چهار بخش فنی تخصصی داریم که مهم ترین بخش معاینات بالینی است، افزود: در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، ۵۲ هزار و ۲۸۸ مورد معاینه انجام دادیم که در مقایسه با مدت مشابه  سال گذشته رشد ۲.۵ درصدی را نشان می دهد و بیشترین مراجعات در حوزه معاینات بالینی نیز مرتبط با مصدومین ناشی از ضرب و شتم عمدی می‌باشند.

وی همچنین رتبه دوم را مربوط به مصدومین غیر عمد مانند تصادفات دانست که در  ۹ ماهه اول سال در این حوزه ۱۰ هزار و ۳۹۳ پرونده تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد افزایش داشته است.

سلیمان پور در رابطه با تعداد پرونده های کودک آزاری در استان اظهار کرد:  در ۹ ماه اول سال ۳۰ مورد پرونده کودک آزاری داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد کم شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان همچنین وی در رابطه با آمار سقط جنین گفت: آمار مربوط به سقط درمانی (سقط در شرایطی که جنین نقص در خلقت دارد یا مادر شرایط ادامه بارداری را ندارد) تعداد ۱۹۴ پرونده داشتیم که از این تعداد ۱۵۴ مورد مجوز سقط را گرفتند و ۴۰ مورد تایید نشدند.

وی افزود: مقایسه پرونده های سقط درمانی به این صورت است که نسبت به سال گذشته برای موارد تایید شده ۲ درصد و برای موارد تایید نشده ۱۱ درصد رشد داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان در ادامه با بیان اینکه در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۲ برای بخش متوفیان ۱۵۶۳ مورد معاینه جسد داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۲ درصد افزایش داشته است، افزود: همچنین فوتی های تصادفات درون شهری ۱۰۸ مورد بوده است که ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است و برای تصادفات برون شهری ۳۵۷ پرونده باز شده است که نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش داشته است.

سلیمان پور در رابطه با موضوع همسر آزاری بیان کرد: در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۲، ۱۷۱۷ پرونده به پزشکی قانونی گیلان ارجاع داده شده است که نسبت به سال قبل ۷.۲ درصد افزایش داشتیم.

وی یادآور شد: در رابطه با مسمومیت با قرص برنج نیز در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۲،  ۶۹ مورد ارجاعی داشتیم که اکثر آنها خودکشی بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان در رابطه با آمار فوت ناشی از مصرف مواد مخدر عنوان کرد: فوتی ناشی از مصرف مواد ۲۰ مورد بوده است که نسبت به سال قبل ۲۰ درصد کاهش داریم.

سلیمانی پور با تاکید بر اینکه در رابطه با مسمومیت با متانول نیز روند کاهشی بوده است، افزود: در ‌۹ ماهه سال جاری تنها ۶ مورد مسمومیت داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد کاهش را نشان میدهد.

وی در رابطه با بررسی پرونده های قصور پزشکی در گیلان گفت: در این مورد در ۹ ماهه ابتدای سال جاری ۲۳۹ پرونده را مورد بررسی قرار دادیم که در این تعداد ۱۲۱ پرونده کادر درمان محکوم شدند و در ۱۱۶ پرونده کادر درمان تبرئه شدند.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان درباره موضوع شکایت مردم در پرونده های قصور پزشکی اظهار کرد: به ترتیب رتبه اول شکایت از پرشکان عمومی، رتبه دوم‌ شکایت از جراحان زنان و زایمان، رتبه سوم شکایت از جراحان عمومی، رتبه چهارم شکایت از  دندان پزشکان و رتبه پنجم شکایت در حوزه گوش، حلق و بینی است.

سلیمان پور روند کار در رابطه با افرادی که از نظر بیولوژیک و صفات ثانویه جنسی مختص به یک جنس خاص هستند و ابهام جنسی ندارد اما از نظر روانی تمایلات حضور در جنس مخالف را دارند، نیز اظهار کرد: این افراد بعد از تنظیم دادخواست در دادگاه خانواده و بررسی سوابق و تشخیص اولیه این اختلال جنسیتی، باید دوره یکساله را تحت نظر متخصصین روانپزشکی و مددکاری بصورت مکرر و متناوب بگذرانند و در نهایت گزارش آن مجموعه تخصصی به پزشکی قانونی اعلام می‌شود و با حضور فرد و بررسی مستندات، اگر تنها روش درمان برای فرد تغییر جنسیت باشد، مجوز تغییر جنسیت برای این فرد صادر می‌شود.

Share