۵ ترفند استفاده از آهنگ‌های دارای حق کپی رایت در اینستاگرام

چگونه می‌توانیم بدون نقض قوانین کپی رایت، موسیقی را به ویدیوهای خود اضافه کنیم؟

همه ما دوست داریم محتوای سرگرم کننده و هیجان انگیزی برای جذب مخاطب و افزایش فالوور تولید کنیم و همیشه به دنبال راه‌هایی برای جذاب کردن پست‌های اینستاگرامی خود هستیم. اضافه کردن موسیقی به پس‌زمینۀ محتوا می‌تواند کیفیت ویدیوها را بالا ببرد و جلوه‌ای منحصر به ‌فرد به آن‌ها ببخشد. با این حال، اینستاگرام مانند شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز دارای قوانین کپی رایت سختگیرانه‌ای است. پس چگونه می‌توانیم بدون نقض قوانین کپی رایت، موسیقی را به ویدیوهای خود اضافه کنیم؟

نگران نباشید ما اینجاییم تا به شما بگوییم چگونه با وجود الگوریتم جدید اینستاگرام و قوانین سفت و سختش در سمت راست قانون قرار بگیرید و دیگر دغدغۀ حذف محتوای پیج اینستاگرام و به هدر رفتن وقت و انرژی خود را نداشته باشید. اما قبل از معرفی راهکارهایی برای استفاده از موزیک بر روی پست‌های اینستاگرام بهتر است بدانید کپی رایت چیست که انقدر دردسرساز شده است.

قانون کپی رایت چیست؟

کپی رایت یا حق نشر نوعی مالکیت معنوی است که از حقوق صاحبین آثار ادبی، نمایشی، موسیقی، تجسمی، معماری و… محافظت می‌کند. بنابراین بر اساس این قانون تنها سازندگان اصلی محصولات و هر کسی که به آنها مجوز داده شده است، حق تولید دوباره و استفاده از آن اثر را دارند.

اما احتمالاً از خودتان می‌پرسید: چگونه اینستاگرام با وجود حجم بالای تولید محتوا می‌تواند موسیقی دارای قانون کپی رایت را تشخیص دهد؟

اینستاگرام چگونه موسیقی دارای حق کپی رایت را تشخیص می‌دهد؟

خوب حتماً می‌دانید اینستاگرام یک الگوریتم قدرتمند دارد که صدا را در ویدیوها تجزیه تحلیل می‌کند و آن را با پایگاه گستردۀ داده‌هایی از آهنگ‌های دارای حق کپی رایت مقایسه می‌کند. زمانی که صدای موجود در ویدیو شما با اطلاعاتی که او دارد مطابقت پیدا کند، به صورت خودکار محتوای شما را علامت گذاری و مطابق قوانین اینستاگرام عمل می‌کند. اما چه اتفاقی برای محتوای ما می‌افتد؟

وقتی اینستاگرام موسیقی دارای حق کپی رایت را تشخیص دهد چه اتفاقی می‌افتد؟

اخیراً اینستاگرام قابلیتی را ارائه کرده است که به کاربران پیام می‌دهد از موسیقی دارای حق کپی رایت در محتوای خود استفاده می کنند و با یک هشدار قرمز به شما می‌گوید: باید موسیقی خود را تغییر دهید. در صورتی که قوانین را رعایت نکنید، معمولاً یکی از سه کار زیر را انجام می‌دهد:

  • پست شما را بی‌صدا می‌کند.
  • پست را به طور کامل حذف می‌کند.
  • اگر در حال اجرای Live هستید، آن را پایان می‌دهد.

اما ناراحت نباشید! راههایی برای استفاده از موسیقی دارای قانون کپی رایت در اینستاگرام وجود دارد که در ادامه به شما خواهم گفت.

راه‌های استفاده از آهنگ کپی رایت‌دار

با روش‌های زیر می‌توانید، آهنگ‌های دلخواهتان را در محتوا استفاده کنید.

نام خالق اثر و منبع تهیۀ آن را تگ کنید

همانطور که شما دوست ندارید کسی محتوای شما را بدون اجازه و ذکر نام استفاده کند، خالق آثار هنری نیز همانند شما فکر می‌کنند. پس برای آنکه هم اخلاق و هم قوانین کپی رایت را رعایت کرده باشید، نام صاحب اثر را در کپشن تگ کنید.

این کار باعث می‌شود حق تولید کنندۀ اثر موسیقی پایمال نشود. همچنین با ذکر نام صاحب اثر فرهنگ زیبایی را در شبکه‌های اجتماعی گسترش خواهید داد. اما گاهی اوقات حتی با ذکر نام سازندۀ آهنگ متاسفانه پست شما حذف خواهد شد.

بنابراین در ادامه راه حل‌های دیگری را به شما خواهیم آموخت تا با خیال راحت از آهنگ‌های مورد علاقه‌تان بر روی ویدیوها و تصاویر خود استفاده کنید.

از آهنگ‌های بدون کپی رایت استفاده کنید

یکی از راه‌های استفاده از موسیقی بر روی پست‌های اینستاگرامی استفاده از موزیک‌های بدون حق کپی رایت است. برای دسترسی به موزیک‌های بدون قانون کپی رایت، وب سایت‌ها و پلتفرم‌های متعددی مانند Epidemic sound / Audio jungle / eproves.com و facebook sound collection وجود دارد. با استفاده از سایت‌های دانلود آهنگ بدون کپی‌رایت به موزیک‌هایی در قالب‌ها و سبک‌های متفاوت دسترسی خواهید داشت و می‌توانید آهنگ مناسب با پست خود را انتخاب کنید.

موسیقی را متحول کنید

گاهی تنها چیزی که نیاز دارید کمی خلاقیت و نوآوری است، پس بهتر است برای دور زدن ربات‌های اینستاگرام و حل مشکل کپی رایت از روش‌های زیر برای تغییر آهنگ پست خود استفاده کنید:

  • با استفاده از اپلیکیشن‌های ادیت موزیک، سرعت آهنگ را کم یا زیاد کنید تا ریتم آن تغییر کند.
  • یک موزیک یا افکت دیگری را به پس زمینۀ آهنگ اصلی اضافه کنید و یک تنظیم جدید ایجاد کنید.
  • در هر ۸ ثانیه از موزیک یک صدم ثانیه از آن را حذف کنید تا آهنگ فرمت اصلی خود را از دست بدهد.
  • از ریمیکس و کاور موزیک به جای نسخۀ اصلی استفاده کنید

در حقیقت با دستکاری در موزیک اصلی به طور بالقوه می‌توانید از حذف پست خود جلوگیری کنید. اما گاهی پیش آمده است که هوش مصنوعی اینستاگرام ایجاد تغییرات در آهنگ را نپذیرفته و پست را حذف کرده است، پس بهتر است خلاق بودن را در اولویت آخر خود قرار دهید.

موسیقی را کوتاه کنید

موزیک‌های دارای قانون کپی رایت این اجازه را به شما می‌دهند که تا ۳۰ ثانیه از آنها را در روی پست خود به صورت رایگان استفاده کنید. بهتر است این روش را بر روی استوری‌ها و ریلزهای کوتاه به کار ببرید و هر آهنگی را که دوست دارید با ایجاد محدودیت زمانی در پست خود استفاده کنید.

با هوش مصنوعی آهنگ بسازید

اگر به موسیقی علاقه دارید کمی وقت بگذارید و با کمک ابزار‌های هوش مصنوعی مانندAIVA, Amper music و Soundful و… آهنگ‌های خود را بسازید و از استرس حذف پست‌های خود در اینستاگرام به خاطر قانون کپی رایت در امان بمانید.

جمع‌بندی

در حال حاضر با چند روش مناسب برای استفادۀ قانونی از موسیقی دارای قانون کپی رایت در اینستاگرام آشنا شدید. با بکارگیری روش‌هایی که عنوان کردیم می‌توانید آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را استفاده و خطر حذف پست‌های خود را به جان نخرید. به یاد داشته باشید همیشه ایمن بودن بهتر از متاسف بودن است. در نتیجه با خلاقیت و رعایت قوانین اینستاگرام، محتوای سرگرم کننده‌ای را تولید و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

اگر می‌خواهید بیشتر از این ترفندهای اینستاگرام یاد بگیرید و نکته‌های بدانید که معمولاْ کمتر گفته شده می‌توانید مقاله «ترفندهای اینستاگرامی» را بخوانید.

Share