مدیرعامل آب منطقه ای گیلان عنوان کرد:

کاهش ۴۰ درصدی آورد رودخانه های گیلان | اُفت ۶۰ درصدی ذخیره سد سفیدرود

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان، با بیان اینکه از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون شاهد کاهش ۴۰ درصدی آورد رودخانه های گیلان به دلیل کاهش بارش ها بودیم، گفت: کشاورزان تقویم زراعی را رعایت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وحید خرّمی در گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز گیلان با اشاره به ذخیره ۱۶۰ میلیون مترمکعبی سد سفیدرود، اظهار کرد: از حیث حجم ذخیره آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته وضعیت ثابتی داریم.

وی با بیان اینکه در وضعیت نرمال ذخیره سد سفیدرود در چنین ایامی از سال به ۵۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسید، تصریح کرد: شاهد کاهش ۶۰ درصدی ذخیره سد نسبت به بلند مدت هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان ۷۰ درصد از اراضی شالیزاری استان را آبخور سد سفیدرود دانست و گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد که ۱۷۲ هزار هکتار آن تحت پوشش شبکه آبیاری سد بوده و مابقی به صورت سنتی از انهار و نزولات جوی و رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند.

خرّمی با اشاره به وقوع خشکسالی پی در پی طی سال‌های اخیر، به مشکلات حوضه آبریز سد سفیدرود اشاره کرد و متذکر شد: میزان آبگیری سدهای بالادست سفیدرود بهتر از ما نبوده و دچار کاهش آورد هستند؛ البته حوضه آبریز سد مدیر واحد دارد و لذا حق آبه و تعادل در آبگیری پایش می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون شاهد کاهش ۴۰ درصدی آورد رودخانه‌های گیلان به دلیل کاهش بارش‌ها بودیم، عنوان کرد: گیلان ۹۰۰۰ هکتار آب بندان دارد که در فصل کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به لایروبی آب بندان‌ها از دو محل، خاطرنشان کرد: لایروبی آب بندان‌ها هم از محل اعتبارات جهاد کشاورزی و هم از محل تبصره ۸ قانون بودجه (تأمین هزینه لایروبی با خاک استحصال شده از آب بندان) انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی گیلان سال گذشته لایروبی ۲۵۰ هکتار و امسال ۳۰۰ هکتار از آب بندان‌ها را در دست انجام دارد؛ آب منطقه‌ای استان نیز لایروبی ۴۰۰ هکتار از آب بندان‌ها را طی دو سال گذشته انجام داده که هم اکنون پیشرفت ۴۰ درصدی دارد.

خرّمی با بیان اینکه هرساله در ماه‌های پایانی سال علاوه بر لایروبی انهار و آب بندان ها، ترمیم سردهنه‌ها را اجرایی می‌کنیم، اضافه کرد: ۵۰۰ سردهنه خاکی مهم داریم که با تجهیزات مکانیکی بسته می‌شود لذا کشاورزان تقویم زراعی را رعایت کنند تا مشکلی در جهت تأمین آب نداشته باشیم.

وی همچنین به پیشرفت ۵۵ درصدی سد شفارود به دنبال جابجایی پیمانکار پروژه اشاره و بیان کرد: سد دیورش نیز دارای پیشرفت ۷۴ درصدی بوده و پیمانکار مشغول کار است و امیدواریم تا سال آینده به مرحله آبگیری برسد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی بدنه سد پلرود به عنوان بزرگترین سد ساخته شده در استان پس از انقلاب، تصریح کرد: این سد که قابلیت مدیریت بالغ بر ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را در منطقه دارد، تا پایان سال به طور آزمایشی آبگیری می‌شود، اما سال آینده شاهد اتمام پروژه و آبگیری رسمی سد خواهیم بود.

وی آب مصرفی گیلان در سال را سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب دانست و عنوان کرد: ۹۰ درصد این آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود؛ البته دو میلیارد مترمکعب آن وابسته به سد سفیدرود است و یک میلیارد مترمکعب دیگر از منابع داخلی استان و ۳۰۰ میلیون مترمکعب از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

خرّمی با اشاره به تعریف ۱۱ سد لاستیکی در گیلان، تصریح کرد: در حال حاضر چهار سد به بهره برداری رسیده و دو سد از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور، آماده بهره برداری است؛ سه سد دیگر در دست اجرا بوده و میانگین پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۸۰ درصد دارند و امیدواریم تا اوایل سال آتی تکمیل شوند. همچنین عملیات اجرایی یک سد جدید را آغاز کردیم.

وی در پایان از رفع تصرف ۶۰ هکتاری اراضی بستر رودخانه‌ها با همکاری دستگاه قضایی خبر داد و خاطرنشان کرد: چهار پروژه آبرسانی شرب را آماده افتتاح داریم که ارزش کنونی آن‌ها ۱۲۰۰ میلیارد تومان است؛ همچنین در سال جاری پروژه‌های تأمین آب شرب تالش و رینگ آب لاهیجان و مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی آستانه اشرفیه و تصفیه خانه طول لات را به مرحله بهره برداری رساندیم.

Share