دشوارترین سال آبی را در حوضه سدسفیدرود

منابع آب کشاورزی در گیلان علی رغم کمبود ۱۳۰ میلیون مترمکعبی چگونه مدیریت شد؟

سال زراعی که برای شالیکاران گیلانی با نگرانی از کم‌آبی و خشکیدن وسوختن شالیزارها آغاز شد، با مدیریت جهادی آب، برنامه‌ریزی دقیق سرانجام خوبی یافت و اینک محصول با کیفیت مناسب و پربار به ثمر نشسته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، اینک که فصل زراعی دیگری برای شالیکاران گیلانی رو به پایان است و خوشه‌های طلایی بیش از ۲۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان به ثمر نشسته عملا نیاز آبی آن‌ها به طور رسمی پایان یافته است.

این در حالی است در ابتدای فصل و سال زراعی جاری از نظر خشکسالی و کمبود منابع آبی در استان بی‌سابقه بود مواجه بودیم و نگرانی بسیاری برای شالیکاران و متولیان امر از این ناحیه ایجاد شده بود اما در نهایت با مدیریت، هماهنگی و همراهی همه بخش‌ها موضوع به سرانجام مطلوب رسید.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند، چنانکه از حدود سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرفی گیلان، حدود سه میلیارد متر مکعب مصرف بخش کشاورزی است.

با توجه به بارش‌های پاییز و زمستان سال گذشته انتظار می‌رفت سال زراعی جاری برای کشاورزان گیلانی سخت باشد چنانکه اواخر فروردین ماه سد سفید رود فقط ۵۳۸ میلیون متر مکعب ذخیره داشت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد و نسبت به مدت معمول ۵۰ درصد کاهش داشت.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان از پایان آبگذاری کانال‌های آبیاری کشاورزی استان خبر داد و گفت: امسال با برنامه ریزی و مدیریت دقیق و هم افزایی تمامی دستگاه‌های اجرایی استان در قالب قرارگاه جهادی مدیریت منابع آب استان گیلان، آب کشاورزی مورد نیاز گیلان به سختی اما با موفقیت تامین شد.

وحید خرمی با اشاره به مواجهه گیلان با کمبود ۱۳۰ میلیون متر مکعبی آب در ابتدای فصل زراعی ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۱ افزود: بر اساس آمار ثبت شده، امسال دشوارترین سال آبی را در حوضه سدسفیدرود داشتیم که با توجه به میزان ذخیره آن، این وضعیت در ابتدای فصل کشت برای کارشناسان و صاحبنظران بسیار نگران کننده بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: با توجه به اهمیت بسیار بالای موضوع تامین آب برای نجات شالیزارهای گیلان، استاندار گیلان به مانند سال قبل دستور تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت منابع آب استان گیلان را صادر کرد و براساس آن توانستیم با مدیریت دقیق، توزیع حساب شده و عادلانه آب، نوبت‌بندی آن در سطح شبکه سفیدرود را انجام دهیم و کسری آب را جبران کنیم.

خرمی با بیان اینکه بارش‌ها برای جبران بخشی از کسری آب در برنامه نوبت‌بندی آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان لحاظ شده بود و به لطف خدا به کمک گیلان آمد، گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های دقیقی که صورت گرفت با وجود کمبود ۱۳۰ میلیون متر مکعبی آب در ابتدای فصل زراعی به نسبت سال قبل از آن، صرفه جویی آب سفیدرود ناشی از بارش‌هایی که به آن اشاره شد به قریب به ۱۷۰ میلیون متر مکعب رسید و آبگذاری کانال‌های آبیاری که قرار بود تا پایان تیرماه انجام شود، تا دهم مرداد ماه ۱۴۰۲ تمدید شد.

وی تصریح کرد: امسال در مسیر اجرایی کردن برنامه ناگزیر سخت‌گیرانه تامین و توزیع آب شاهد همکاری بسیار ارزشمند مردم و مسئولان بودیم.

خرمی افزود: در این مدت با برنامه ریزی و مدیریت دقیق، صرفه جویی و بازچرخانی آب، هماهنگی و انسجام دستگاهها، لایروبی نزدیک به هزار و ۲۰۰ کیلومتر از انهار اصلی، وارد مدار کردن بیش از یک‌هزار ایستگاه پمپاژ و چاه عمیق بعلاوه تامین سوخت و برق آن‌ها با همکاری دستگاه‌های مربوطه و همکاری ستودنی و مثال زدنی مردم توانستیم امسال نیز سال کشاورزی موفقی را پشت سر گذاریم.

Share