مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان تاکید کرد؛

سد سفیدرود قلب تپنده کشاورزی گیلان است | بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی در سال زراعی پیش رو

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: با توجه به کاهش آورد آب سد سفیدرود، بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی مهم است. جایگزینی برای سد سفید در استان گیلان نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وحید خرمی در برنامه رادیویی دریچه (رادیو گیلان) گفت: برای عبور ایمن از چالش‌های فصل زراعی پیش رو، مصرف بهینه آب و کاهش اتلاف آن در دستور کار آب منطقه‌ای گیلان است.

وی افزود: در حال حاضر حجم آب ذخیره شده سد سفید رود حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب است که این عدد در مدت مشابه سال قبل ۲۶۵ میلیون متر مکعب و در مدت مشابه ۲ سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب بوده که این نشان می‌دهد ذخیره آب بسیار کمی در پشت سد سفید رود داریم و این در حالیست که که در فصل کشاورزی ماهانه حداقل ۳۵۰ تا بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب بطور متوسط مصرف داریم.

وی گفت: راهبرد مدیریت بهینه مصرف آب و کاهش اتلاف آن در کنار عمل کشاورزان عزیز به توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی و رعایت جدی تقویم زراعی می‌تواند ضمن بهره گیری از تجارب سالهای گذشته بویژه آموخته های‌مان در قرارگاه جهادی مدیریت آب استان (با دستور و نظارت استاندار گیلان)، باعث گذری ایمن از چالش‌ها و تنش‌های آبی پیش رو باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان خاطر نشان کرد: مصرف آب شرب سالانه حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب است که در استان گیلان تمهیدات کافی برای تأمین آن که جزء اولویت‌های اصلی ما است، اندیشیده شده و نگرانی از بابت تأمین آب شرب در استان نداریم.

وی ادامه اد: مصرف آب زراعی در استان حدود ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون متر مکعب است که حدود ۲ میلیارد آن توسط سد سفید رود تأمین و مابقی توسط حوضه‌های داخلی استان تأمین می‌شود، لذا با توجه کاهش بارش‌ها در کشور چشم امیدمان به آورد آب سد سفید رود در اسفند ماه سالجاری و فروردین و اردیبشهت ماه سال ۱۴۰۲ است و پس از آن آورد قابل توجهی نخواهیم داشت، بنابراین باید داشته‌های خودمان را با حساسیت زیاد و ظرافت لازم مدیریت کنیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در پایان اعلام داشت: جایگزینی برای سد سفید در استان گیلان نداریم و سد سفید رود قلب تپنده کشاورزی و شریان حیاتی شبکه‌های آبیاری در گیلان است و باید حقابه آن حفظ شود که از این جهت حقابه سد سفید رود در سند سازگاری با کم آبی کشور به رسمیت شناخته شده و وظیفه همه ما حفظ و حراست از آن است.

Share