نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان

عده‌ای علم را تنها برای مادیات و ثروت می‌خواهند که یک خطر است

نشست بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور نماینده ولی فقیه در استان گیلان، روسای دانشگاه‌ها و مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت‌الله رسول فلاحتی در نشست هم‌اندیشی گرامیداشت شهادت آیت‌الله شهید مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه گیلان‌ با بیان اینکه وحدت بین این دو نهاد علمی آثار خوبی برجای گذاشته است، اظهار کرد: بسیاری از پیشرفت‌های ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف پزشکی و صنعت در سایه وحدت حوزه و دانشگاه رقم خورد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به درک متقابل حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برخی طلاب ما در گیلان امروز دارای مدرک دکتری دانشگاه و سطح چهار حوزه و برخی نیز دارای اجتهاد هستند که اوایل و قبل از انقلاب نبود.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، حوزه و دانشگاه یکدیگر را شناختند عنوان کرد: بسیاری از جوانان ۲۵ تا ۳۵ ساله ما امروز در دنیا شگفتی‌ساز شده‌اند تا جایی‌که کشورها خواهان بسیاری از علوم و مدرسان حوزه و دانشگاه ما هستند.

امام جمعه رشت با اشاره به ویژگی‌ کسانی‌که قصد فعالیت در زمینه هویت‌بخشی آحاد جامعه و الگوی پیشرفت دارند افزود: افرادی که ایمان به هدف داشته باشند و صاحب ایده و اراده باشند در این زمینه موفق خواهند بود‌ بنابراین ایده پردازی در ساحت دانش دین و داشتن اراده برای عملیاتی کردن آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، توجه اندیشمندان دنیا را معطوف به جامعه ایرانی و تحولات این جامعه کرد گفت: کسی‌که قصد دارد در زمینه الگوی پیشرفت و هویت ایرانی کار کند باید به این ملت و انقلاب اسلامی اعتقاد داشته باشد و در عین حال صاحبِ امید و امیدآفرین و دارای فضل لازم باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به لزوم مشورت گرفتن از دانشگاهیان توسط مسئولان خاطرنشان کرد: دانشگاهیان صاحب نظر هستند و مسئولان باید حرف‌هایشان را بشنوند.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به هشدار جمعیت در گیلان و کشور افزود: حل چالش‌های جمعیت نیازمند کار جدی و بسیار است و از جمله مسائلی است که در هویت‌بخشی ما موثر است و همه باید در این حوزه تلاش کنند.

امام جمعه رشت با تاکید بر لزوم رعایت حرمت اساتید تصریح کرد: اساتید دارای جایگاه ویژه و حرمت هستند و شاگرد باید به جایگاه ایشان احترام گذاشته و ادب را رعایت کند.

وی با بیان اینکه عده‌ای علم را تنها برای مادیات و ثروت می‌خواهند که یک خطر است افزود: هیچ پژوهشگری دنبال مال و ثروت نبوده است؛ بسیاری از دانشمندان فرهیخته جهان همواره علم را برای علم و تعالی جامعه می‌خواستند و این هویت‌ساز است و باید روی این مسئله کار شود.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با اشاره به اینکه برخی جوانان هنوز مشاهیر و بزرگان جامعه خویش را نمی‌شناسند عنوان کرد: از هزار سال قبل، شخصیت‌های بزرگی در گیلان می‌زیستند که باید شناسانده شوند.

آیت‌الله فلاحتی تاکید کرد: مشاهیر و دانشمندان از افتخارات جامعه هستند، باید آن‌ها را بشناسیم و به دیگران معرفی کنیم.

راه اندازی دفتر سبک زندگی ایرانی – اسلامی

رئیس دانشگاه گیلان نیز در این نشست با اشاره به شهادت آیت الله مفتح در تاریخ ۲۷ آذر سال ۵۸ و ابتکار امام راحل برای نامگذاری این روز گفت: در زندگی آیت‌الله مفتح و استاد شهید مطهری همدلی بین حوزه و دانشگاه نمود داشت و امام خمینی (ره) به درستی این روز را نامگذاری کرد.

دکتر فرید نجفی اظهار کرد: با مطالعه و بررسی زندگی این دو شهید می‌توانیم راهکارهای عملیاتی را برای وحدت هر چه بیشتر حوزه و دانشگاه یافته و از آن استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی مجموعه‌ای در دانشگاه گیلان از سال گذشته با عنوان دفتر سبک زندگی ایرانی – اسلامی ذیل مرکز مشاوره این دانشگاه بر اساس مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: توسعه سبک زندگی ایرانی – اسلامی و آموزش آن به دانشجویان از اهداف تشکیل این دفتر است.

دکتر نجفی با بیان اینکه برخی از دانشجویان جدیدالورود به نکات اولیه زندگی در دانشگاه و جامعه آگاه نبوده و ذهنیت خاصی دارند که نشات گرفته از فضای مسموم و رها شده مجازی است، اضافه کرد: راه اندازی دفتر سبک زندگی ایرانی – اسلامی نیاز این دانشگاه بود تا دانشجویان راهنمایی شوند.

وی فعالیت سیستم استاد راهبر را یکی دیگر از اقدامات دانشگاه گیلان عنوان کرد و گفت: در این برنامه ۲۰ تا ۲۵ نفر از دانشجویان ورودی جدید تحت نظارت و راهبری یکی از اعضای هیات علمی قرار می‌گیرند، این اساتید همه امور دانشجویان را اعم از فرهنگی، عقب ماندگی درسی و مالی رصد می‌کنند.

رئیس دانشگاه گیلان خاطر نشان کرد: در این موضوع اساتید حوزه و دانشگاه در کنار هم می‌توانند در شکل‌گیری شخصیت علمی و فرهنگی نخبگان آینده کمک موثری بوده و نقش مهمی ایفا کند.

هویت، یکی از چالش‌ها در جامعه دانشگاهی است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های گیلان نیز با گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: به این مناسبت جلسات متعددی در فضای دانشگاهی استان اعم از دانشگاه گیلان، علوم پزشکی، فرهنگیان و غیره برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی‌محمد عباسی، آیت الله مفتح را نماد وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد و افزود: امام خمینی (ره) این روز را (سالروز شهادت آیت الله مفتح) به درستی با این عنوان نامگذاری کردند موضوعی ضرورت تحول در جامعه است.

وی با اشاره به دغدغه‌ امام راحل از قبل انقلاب نسبت به همگرایی، هم افزایی و نقش موثر حوزه و دانشگاه در راستای ارتقای ایران اسلامی، اظهار کرد: بعد از انقلاب شهادت آیت‌الله مفتح نقطه عطفی شد تا سالروز شهادت وی به نام وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های گیلان با بیان نقش حوزه و دانشگاه در تثبیت و پایداری الگوی اسلامی – ایرانی اسلامی خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه در هویت بخشی ارتقای ایران اسلامی نقش داشته و دارد.

وی، هویت را یکی از موضوعات اولویت‌دار در فضای عمومی جامعه دانشگاهی و به طور خاص در برخی از رشته‌ها مانند علوم انسانی دانست و اضافه کرد: ایران با قدمت، تاریخ و تمدن کهن خود هویت بزرگی برای هر فرد ایرانی ساخت و به منصه ظهور گذاشت و بعد از ورود اسلام به ایران، هویتی بزرگ‌تر به نام هویت دینی – اسلامی و مسئولیت‌های بزرگ‌تری بر افراد جامعه قرار گرفت.

حجت‌الاسلام عباسی بیان کرد: هویت‌ در ابعاد مختلفی اعم از فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، دینی و ملی در جامعه حکفرماست و همه ما باید از هویت اسلامی، دینی و ایرانی پاسداری کنیم.

وی با بیان اینکه هویت، یکی از چالش‌ها در جامعه به ویژه در جامعه دانشگاهی است، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر با حملات مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ضددینی علیه این دو هویت (اسلامی و ایرانی) که بخشی از خارج مرزها و قسمتی دیگر از داخل صورت می گیرد، عده‌ای از جوانان به ویژه دانشگاهی نسبت به این دو هویت سست شده‌اند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های گیلان اظهار کرد: حوزه و دانشگاه به ویژه مدیران و اساتید این دو مجموعه نقش موثری در هویت بخشی ایرانی – اسلامی جامعه و به طور خاص نخبگان خواهند داشت.

شایان ذکر است در این نشست هر یک از روسای دانشگاه های استان و مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان نظرات خود را درباره مباحث مطرح شده ارائه کردند.

Share