مروری بر یک مصوبه جنجالی؛

آرای نمایندگان گیلان در مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی چه بود؟!

اعتراضات و انتقادات نسبت به مصوبه افزایش سن بازنشستگی به حدی بود که برخی نمایندگان بلافاصله پس از تصویب این طرح به یکباره نظر خود را برگرداندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بدون شک مصوبه افزایش سن بازنشستگی در قالب ماده ۲۹ برنامه هفتم توسعه را در کنار طرح صیانت، لایحه عفاف و حجاب و قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها میتوان در زمره مصوبات جنجالی مجلس یازدهم قلمداد کرد.

از یکسو دولت و برخی نمایندگان معتقدند که با توجه به افزایش سن امید به زندگی و ناترازی صندوق‌های بازنشستگی راهی جز افزایش سن بازنشستگی باقی نمانده است و از سوی دیگر کارگران معتقدند که صندوق تامین اجتماعی، متعلق به کارگران و بیمه شدگان بوده؛ بیت المال نیست بلکه حق الناس است و تغییر سن بازنشستگی غیر شرعی و حرام است.

اگرچه هنوز شورای نگهبان درباره این مصوبه اعلام نظر نکرده اما اعتراضات و انتقادات نسبت به مصوبه افزایش سن بازنشستگی به حدی بود که برخی نمایندگان بلافاصله پس از تصویب این طرح به یکباره نظر خود را برگرداندند و حتی از شورای نگهبان خواستند که آن را خلاف شرع و قانون تشخیص دهد!

حتی کار به جایی رسید که، مجتبی ذوالنوری نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی مدعی شده «من و بعضی نمایندگان «اشتباهی» به مصوبه سن بازنشستگی رای دادیم».

رای نمایندگان گیلان

براساس اخبار منتشر شده و اطلاعات به دست آماده از سامانه شفافیت آرا، تنها رای ۷ نفر از نمایندگان مشخص شده و نام محمدرضا احمدی سنگری، خلیل بهروزی فر، حسن محمدیاری، رسول فرخی در میان مخالفان تصویب بند خ لایحه ماده ۲۹ دیده می‌شود.

همچنین سیدعلی آقازاده دافساری نماینده رشت و خمام، حجت الاسلام محمد صفری ملک میان نماینده رودسر و املش و ابراهیم نجفی نماینده آستانه اشرفیه از نمایندگانی هستند که به افزایش سن بازنشستگی رای مثبت داده اند.

آرای سایر نمایندگان گیلان در مجلس نیز مشخص نیست. هرچند جبار کوچکی نژاد یکی دیگر از نمایندگان گیلان گفته، «موضوعی که درباره افزایش سن بازنشستگی در کمیسیون تلفیق مصوب کردیم، با آن چیزی که در صحن به رأی گذاشته شد، متفاوت است. این مصوبه دارای ابهاماتی است و تصور می‌کنم شورای محترم نگهبان ایرادات زیادی به این مصوبه خواهد گرفت.»

در هر صورت این مصوبه چه به تایید شورای نگهبان برسد و چه رد شود، نتیجه آن تاثیر زیادی بر زندگی مردم خواهد داشت.

Share