شرایط ارتقاء رتبه و تمدید رتبه شرکت در الی ثبت

در این مطلب، تلاش کردیم تا تمامی اطلاعات موردنیاز در رابطه با ارتقاء رتبه شرکت و تمدید آن را با شما در میان بگذاریم.

سیستم رتبه‌بندی و گرید نوعی مقیاس برای تضمین سطح کیفی و کمی خدمات شرکت‌های مختلف است. اما یکی از مهم‌ترین فرایندها پس از ثبت و رتبه‌بندی، ارتقاء رتبه شرکت است؛ چراکه با استفاده از پروسه می‌توان اعتباری بیشتری نسبت به سایر رقبا در بازار کار به دست آورد. البته یکی از الزامات کلیه سازمان‌هایی که ثبت شرکت کرده‌اند، تمدید گرید است. درواقع تمامی رتبه‌بندی‌ها دارای تاریخ انقضای مشخصی بوده و مدیران سازمان‌ها باید قبل از اتمام این تاریخ نسبت به تمدید آن اقدام نمایند.

منظور از رتبه بندی شرکت چیست؟

سازمان کل معاونت برنامه‌ریزی و نظارت ریاست جمهوری، شرکت‌ها را در ۵ زیرمجموعه زیر رتبه‌بندی می‌کند:

  • پیمانکاری
  • مشاوره
  • انبوه‌سازی
  • انفورماتیک
  • طراحی و ساخت epc

منظور از رتبه‌بندی شرکت‌ها، طبقه‌بندی آن‌ها براساس سطح کمی و کیفی خدمات است. یعنی شرکت شما با توجه به میزان کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهد، در این سازمان رتبه خواهد گرفت. اما سازمان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت ریاست جمهوری، شرایطی را برای ارتقاء رتبه شرکت در نظر گرفته است تا فرصتی مناسب برای تمامی سازمان‌ها جهت افزایش گرید خود به‌وجود آید.

چگونه می‌توان گرید شرکت را افزایش داد؟

یکی از سؤالات رایجی که بسیاری از افراد به هنگام تمدید شرکت با آن مواجه می‌شوند، این است که برای افزایش گرید چه کارهایی باید انجام داد؟ در حالت کلی برای دریافت رتبه برای شرکت، باید حداقل مدرک تحصیلی بیش از ۵۰ درصد اعضای هیئت مدیره بالاتر از مدرک لیسانس باشد. افزون بر این، با فعالیت مهندسینی با سابقه کاری ۷ سال در شرکت، می‌توان رتبه شرکت را افزایش داد؛ اما در کنار این موارد ذکر شده، شرایطی وجود دارد که برای انواع شرکت‌ها متفاوت است.

مهم‌ترین مزایای ارتقاء رتبه

ارتقاء رتبه شرکت مزیت‌های بسیار زیادی برای سازمان‌های مختلف دارد. قطعاً هر چقدر گرید یا اعتبار یک شرکت بیشتر باشد، نسبت به سایر شرکت‌ها قدرت بیشتری در جذب مخاطبان و در به دست‌ گرفتن بازار کار خواهد داشت. یکی از بزرگ‌ترین مزایای ارتقاء گرید، فراهم شدن امکان شرکت در مناقصات دولتی برای سازمان‌ها است. از طرفی، نیروهای متخصص و نخبه با بررسی گرید شرکت، می‌توانند با اطمینان بیشتری در این سازمان فعالیت کرده و در نهایت زمینه‌های رشد و ترقی را به‌وجود آورند.

شرایط ارتقاء رتبه شرکت در الی ثبت

شرایط لازم برای ارتقاء رتبه شرکت

برای اخذ رتبه و ارتقاء آن بایستی برخی اقدامات مهم را انجام دهید. از جمله این اقدامات عبارت‌اند از:

  • افزایش میزان سرمایه و بودجه مالی شرکت
  • سوابق شرکت و کل مبلغ قراردادهای صورت گرفته
  • تعداد نیروی متخصص و فنی
  • رسیدن به حد نصاب موردنیاز

۱- افزایش میزان سرمایه و بودجه مالی شرکت

طبیعتاً هر چقدر میزان فعالیت و خدمات‌رسانی شرکتی بیشتر شود، به دنبال آن میزان سرمایه و توانایی مالی نیز بیشتر خواهد شد. آن دسته از شرکت‌هایی که توانایی مالی بالاتری دارند، راحت‌تر می‌توانند نسبت به ارتقاء رتبه اقدام کنند. بین میزان سوددهی شرکت و سرمایه آن رابطه مستقیمی وجود دارد، یعنی هر چقدر سرمایه در نظر گرفته شده برای رشد شرکت بیشتر باشد، به همان اندازه میزان بازدهی آن بیشتر خواهد بود.

۲- بهبود رتبه شرکت با افزایش سابقه

یکی از موارد مهمی که بسیاری از شرکت‌های تازه تأسیس به آن بی‌توجه هستند، بحث افزایش سابقه فعالیتی است. تحت هیچ شرایطی شرکت‌های نوپا نمی‌توانند به درجات و رتبه‌های برتر نائل شوند. تنها شرط تمدید گرید به درجات بالاتر شرکت‌ها، افزایش سابقه فعالیتی است. شرکت‌هایی با سابقه بیشتر، امکان ارتقاء گرید دارند. برای افزایش رتبه بایستی کلیه سوابق فعالیتی شرکت به همراه تعداد قراردادهای موفق را به سازمان مدیریت کشور ارسال کنید.

۳- ارتباط مستقیم سوابق نیروی فنی با گرید شرکت

ازجمله فاکتورهای قابل‌توجه در امر ارتقاء رتبه شرکت، بحث تعداد و سوابق کاری نیروی متخصص است. آن دسته از سازمان‌هایی که نیروی فنی و متخصص باسابقه را استخدام کرده‌اند، مجوز ارتقاء گرید را از سوی شرکت مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دریافت خواهند کرد. شرکت‌های تازه تأسیس، با افزایش تعداد نیروی فنی با سوابق نسبتاً زیاد می‌توانند درخواست افزایش گرید را به سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور ارسال کنند.

شرایط تمدید رتبه شرکت در الی ثبت

۴- رسیدن به حد نصاب لازم

در سازمان برنامه‌ریزی کشور، هر یک از رشته‌ها حد نصابی دارند که باید شرکت‌های فعال در این رشته‌ها به این حد تعیین شده برسند. پروسه اخذ رتبه و ارتقاء آن در ۱۱ رشته زیر متفاوت است:

  • حمل و نقل
  • راه
  • ساختمان
  • آثار باستانی
  • کشاورزی
  • آب
  • نفت و گاز
  • ارتباطات
  • نیرو
  • کاوش‌های زمینی

مدت زمان اعتبار رتبه اخذ شده و شرایط تمدید آن

یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌هایی که قصد تمدید رتبه دارند، این است که مدت اعتبار گرید اخذ شده چقدر است. این موضوع باز به نسبت نوع شرکت و رشته فعالیتی آن متفاوت است. برای نمونه هر شرکت پیمانکاری باید بعد از گذشت حداکثر ۲ سال از ثبت شرکت، نسبت به تمدید آن اقدام کند. شرکت‌ها برای تمدید کردن رتبه، باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • عدم تغییر نوع و حوزه فعالیتی شرکت
  • اثبات فعال بودن شرکت در طی ۲ سال مجوز رتبه
  • عدم تغییر و تعدیل نیمی از نیروهای متخصص و اعضای اصلی شرکت طی ۲ سال رتبه قبلی

مدارک لازم تمدید کردن رتبه در الی ثبت

مدارک مورد نیاز برای تمدید کردن رتبه

اگر به دنبال این هستید که رتبه خود را ارتقاء دهید و اعتبار گرید قبلی شما رو به اتمام است، قبل از انجام هر کاری باید نسبت به تمدید آن اقدام کنید. بعد از تمدید، با ارسال درخواست و واجد شرایط بودن می‌توانید فرایند ارتقاء گرید را انجام دهید. اما برای تمدید کردن رتبه باید مدارک زیر را به‌همراه داشته باشید:

  • تمامی قراردادهای ۱۵ سال اخیر
  • کلیه اسناد و مدارک مربوط به قراردادهای مالی
  • سوابق و مدارک تحصیلی اعضای متخصص و فنی شرکت
  • ارائه مدارک بیمه و پایان خدمات تمامی کارکنان شرکت
  • اسناد هویتی اعضای شرکت

درواقع به هنگام تمدید گرید، اگر شرکت شما شرایط مزبور اعم از توان مالی کافی، قراردادهای موفق، توان مدیریتی و اجرایی لازم را داشته باشد، می‌توانید نسبت به ارتقاء رتبه آن اقدام کنید.

عوامل مؤثر بر ارتقاء رتبه شرکت پیمانکاری به گرید ۳، ۲ و ۱

یکی از درخواست‌‌های متعدد شرکت‌های پیمانکاری، این است که رتبه‌شان به گرید ۳  ارتقاء یابد. برای دریافت این گرید، باید شرکت شرایط کلی زیر را داشته باشد:

  • داشتن نیروی انسانی متخصص با تحصیلات عالی
  • امکانات پشتیبانی

البته این دو شرط ذکر شده به گریدهای ۱ و ۲ نیز بیشتر مربوط می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای ارتقاء رتبه شرکت پیمانکاری

هر شرکت پیمانکاری، به منزله ارتقاء گرید خود باید مدارک زیر را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تحویل دهد:

  • کد اقتصادی شرکت
  • تصاویر شناسنامه صاحب شرکت و کارت ملی تمامی اعضای هئیت مدیره
  • تصاویر مدارک امتیاز آور اعضای شرکت
  • ارائه سه نسخه از سربرگ شرکت پیمانکار
  • ارسال تصویر صورت جلسه مرتبط با تغییرات سهام شرکت
  • ارائه تمامی سوابق بیمه به همراه نام بیمه‌‌گزار و تاریخ شروع و پایان بیمه
  • ارسال آخرین اظهارنامه مالیاتی مرتبط با آخرین سال مالی شرکت

البته درصورتی‌که شرکت از نوع سهامی خاص باشد، بایستی مدارک نظیر اساسنامه، اظهارنامه، روزنامه رسمی و مواردی از این قبیل را به سازمان برنامه‌ریزی کشور ارسال کنید.

مدارک مورد نیاز برای ارتقاء رتبه شرکت در الی ثبت

سخن پایانی

در این مطلب، تلاش کردیم تا تمامی اطلاعات موردنیاز در رابطه با ارتقاء رتبه شرکت و تمدید آن را با شما در میان بگذاریم. در حالت کلی، پروسه افزایش گرید شرکت، شرایط و سختی‌های خاص خود را دارد، اما برای رسیدن به رتبه‌های برتر در حیطه کاری خود بایستی بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات را به بازار عرضه کنید. همچنین باید از افراد متخصص با سوابق تحصیلی عالی در امور مدیریتی شرکت خود استفاده کنید.

منبع : elisabt.ir

Share