تحصیل در آمریکا

تحصیل در آمریکا به معنی تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا است و به احتمال بسیار قوی منجر به کار در آمریکا یعنی کار در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌شود.

۱- بررسی تحصیل در آمریکا

تحصیل در آمریکا ، بدون شک برای علاقه‌مندان به علم و دانش در سراسر جهان یک رویا محسوب می‌شود. حضور در بهترین دانشگاه های آمریکا که در رده‌بندی‌های جهانی در بهترین رتبه‌ها قرار دارند هزینه‌ی نسبتا بالایی به همراه دارد که برای تامین آن می‌توان از بورسیه تحصیلی در آمریکا و یا مجوز کار در آمریکا در حین تحصیل استفاده کرد. در این مقاله در خصوص امکان تحصیل در آمریکا بدون مدرک زبان آیلتس نیز صحبت خواهیم کرد.

تحصیل در آمریکا

۲- تحصیل در آمریکا

کشور آمریکا با بیش از ۳۴۰ میلیون نفر جمعیت یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. سومین کشور پهناور دنیا و اولین اقتصاد بزرگ جهان تنها در سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۵ میلیون نفر مهاجر را به صورت قانونی پذیرفته است.

بیشترین درصد مهاجرت به قصد تحصیل در آمریکا متعلق به چینی‌هاست که ۱۸ درصد کل مهاجران تحصیلی به این کشور است. تحصیل در آمریکا به معنی تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا است و به احتمال بسیار قوی منجر به کار در آمریکا یعنی کار در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌شود. این چشم‌انداز نزدیک به واقعیت، تمایل دانشجویان علاقه‌مند به پیشرفت علمی و مالی را به مهاجرت به این کشور بیشتر می‌کند.

زندگی در آمریکا

۳- ویزا و پذیرش برای تحصیل در آمریکا

دولت ایالات متحده سه نوع ویزای دانشجویی ارائه می دهد. این ویزاها عبارتند از:

  • ویزای دانشجویی F برای تحصیل در کالج یا دانشگاه های معتبر آمریکا و یا تحصیل زبان انگلیسی در یکی از موسسه‌های زبان این کشور
  • ویزای تبادلی J برای شرکت در یک برنامه مبادله‌ای در دبیرستان و دانشگاه
  • ویزای دانشجویی M برای تحصیل غیر آکادمیک یا فنی و حرفه ای در آمریکا

قبل از درخواست ویزای دانشجویی F، J یا M متقاضیان باید از یک موسسه آموزش عالی برای تحصیل در آمریکا که توسط SEVP (برنامه تبادل دانشجو و بازدیدکننده یا Student Exchange and Visitor Program) تایید شده است، پذیرش بگیرند. حتی موسسات دارای گواهینامه SEVP نیز باید دارای اعتبار ملی یا منطقه ای از وزارت آموزش و شورای اعتباربخشی آموزش عالی ایالات متحده باشند تا بتوانند فرم‌های I-20 و DS-2019 را جهت استفاده برای درخواست های ویزا صادر نمایند.

متقاضیان بایستی پس از پذیرش در یک مدرسه دارای گواهی SEVP، فرم I-20 یا DS-2019 را از دفتر دانشجویان بین المللی موسسه دریافت نمایند تا هنگام درخواست ویزای دانشجویی ارائه دهند. پس از دریافت فرم نیز باید به آدرس زیر مراجعه کنند:

  • وزارت امور خارجه ایالات متحده – امور کنسولی (ویزاهای دانشجویی)
  • وزارت امور خارجه ایالات متحده – سفارتخانه ها و کنسولگری های ایالات متحده
  • وزارت امنیت داخلی ایالات متحده – تحصیل در ایالات متحده

برای تحصیل در آمریکا ابتدا وزارت امور خارجه‌ی این کشور مسئول فرآیند درخواست ویزا و صدور آن است و پس از آن، وزارت امنیت داخلی ایالات متحده مسئول ورود دانشجویان به این کشور و صدور و اجرای مقررات بین المللی برای دانشجویان خواهد بود.

از مدارک لازم برای اخذ ویزا جهت تحصیل در آمریکا می‌توان از گواهینامه پذیرش توسط یکی از دانشگاه های آمریکا، مدارک شناسایی و هویتی معتبر مانند پاسپورت، کارت شناسایی و شناسنامه، بیمه‌ی درمانی معتبر، گواهی تمکن مالی و مهارت در زبان انگلیسی مطابق با معیارها و استانداردهای دانشگاه مقصد نام برد.

متقاضیان تحصیل در آمریکا همچنین باید گواهی امکان اقامت در کشور مبدا را نیز ارائه نمایند تا اثبات نمایند که پس از اتمام تحصیلات، به کشور خود بر خواهند گشت.

کار در آمریکا

۴- تحصیل در آمریکا بدون مدرک زبان

با توجه به اینکه که کشور آمریکا یک کشور انگلیسی زبان است داشتن تسلط در زبان انگلیسی یک الزام برای سفر، تحصیل و کار در آمریکا است و امکان تحصیل در آمریکا بدون مدرک زبان تقریبا وجود ندارد.

حداقل نمره‌ی قابل قبول در بهترین دانشگاه های آمریکا به دانشگاه انتخابی و مقطع تحصیلی دانشجویان بستگی دارد. تحصیل در آمریکا بدون مدرک زبان آیلتس با ارائه‌ی نمره‌ی معادل در آزمون هایی مثل تافل نیز ممکن است. بسیاری از دانشگاه ها و کالج ها حتی امکان تحصیل در آمریکا بدون مدرک زبان آیلتس و تافل را با شرکت در آزمون‌های PTE، Duolingo ایجاد کرده اند.

آزمون انگلیسی Duolingo برای درخواست های ویزای دانشجویی ایالات متحده پذیرفته می شود. حداقل نمره DET بسته به دانشگاه متفاوت است. میانگین نمره DET مورد نیاز برای دانشگاه های ایالات متحده بین ۱۰۰-۱۵۰ است. با این حال، بهترین دانشگاه های آمریکا عموماً نمرات DET بالای ۱۲۰ را می پذیرند.

جالب است بدانید دانشگاه هاروارد امکان تحصیل در آمریکا بدون مدرک زبان را فراهم کرده است. در وب‌سایت این دانشگاه آمده است که دانش قوی در زبان انگلیسی و توانایی درک و بیان سریع و واضح افکار برای تحصیل موفق در هاروارد ضروری است. برای تحصیل در هاروارد نیازی به شرکت در آزمون مهارت زبان انگلیسی (مانند تافل، آیلتس و غیره) ندارید ولی در صورت تمایل می توانید نمرات خود را ارسال کنید.

هزینه زندگی و تحصیل در آمریکا

۵- تحصیل و کار در آمریکا

دولت ایالات متحده کار در آمریکا به صورت غیرقانونی را بسیار جدی می‌گیرد و ممکن است باعث لغو ویزای تحصیل در آمریکا شود. در حالی که هزینه‌ی بالای آموزش برای کسانی که بورسیه تحصیلی در آمریکا ندارند معمولا مشکل‌ساز می‌گردد. لذا برای دانشجویان با ویزای تحصیلی F-1 فرصت های کاری محدودی به وجود آورده شده است. متقاضیان کار در آمریکا حین تحصیل موظفند که در اولین مرحله با مسئول دانشگاه محل تحصیل خود (DSO) صحبت کنند. بسته به وضعیت و برنامه تحصیلی، دانشجویان ممکن است در حین تحصیل در آمریکا واجد شرایط شغلی در محوطه‌ی دانشگاه یا بیرون از آن باشند. در زیر به تشریح این موارد می‌پردازیم:

۵-۱- کار در دانشگاه

دانشجویان دارای ویزای تحصیلی F-1 که وضعیت آنها در SEVIS فعال است می توانند برای کار در آمریکا درخواست دهند. کار در محوطه دانشگاه می‌تواند در پردیس دانشگاه یا مکانی خارج از دانشگاه که از نظر آموزشی به آن وابسته است انجام شود. کار در دانشگاه معمولا کارهایی شبیه به کار در کتابفروشی دانشگاه یا کافه تریا است.

دانشجویان باید ۳۰ روز قبل از شروع کلاس‌ها با DSO خود صحبت کنند و نامه تاییدیه را دریافت نمایند. نامه‌ی تاییدیه مسئول دانشگاه به همراه نامه تأیید از کارفرما برای درخواست شماره تامین اجتماعی (SSN) الزامی است.. همه دانشجویانی که مایل به کار در آمریکا هستند باید برای اخذ شماره تامین اجتماعی اقدام کنند.

حداکثر زمان کار در دانشگاه در طول ترم ۲۰ ساعت در هفته است. این مدت در زمان تعطیلات تا ۴۰ ساعت در هفته افزایش می‌یابد.

۵-۲- کار در خارج از دانشگاه

تقاضیان برای کار در آمریکا در خارج از دانشگاه موظفند با توضیح شرایط سخت اقتصادی خود برای DSO تاییدیه‌ی ایشان را اخذ نمایند. پس از این مرحله مسئول محل تحصیل، فرم I-20 به روز شده، «گواهی واجد شرایط بودن برای وضعیت غیرمهاجر» را به متقاضی می‌دهد.

۶- بهترین دانشگاه های آمریکا

بسیاری از بهترین دانشگاه های دنیا در کشور آمریکا قرار دارند. دانشگاه ماساچوست آمریکا تنها دانشگاه جهان است که نمره‌ی ۱۰۰ را از موسسه‌ی QS دریافت کرده است. ده دانشگاه آمریکا در جمع ۲۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. در جدول زیر لیست ده تا از بهترین دانشگاه های آمریکا آورده شده است:

نام دانشگاه رتبه در آمریکا رتبه در دنیا
موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، کمبریج ۱ ۱
دانشگاه هاروارد، کمبریج ۲ ۴
دانشگاه استنفورد ۳ ۵
دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (UCB) ۴ ۱۰
دانشگاه شیکاگو ۵ ۱۱
دانشگاه پنسیلوانیا، فیلادلفیا ۶ ۱۲
دانشگاه کرنل، ایتاکا ۷ ۱۳

استخراج شده از پایگاه اطلاعات مهاجرتی سروش فردا

Share