هشدار دبیرکل سازمان ملل؛

گوترش: حملات حماس نتیجه اشغال خفه کننده بود | کشته شدن ۳۵ کارمند سازمان ملل

در هفدهمین روز از درگیری ها میان گروههای مقاومت فلسطین و اسرائیل، شورای امنیت سازمان ملل در حال برگزاری نشستی درباره فلسطین است و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل می گوید وضعیت خاورمیانه هر ساعت وخیم تر می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳ و دوم آبان ماه جاری  در نشست شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد: وضعیت خاورمیانه به صورت ساعتی وخیم تر می شود.  جنگ در غزه بیداد می کند و خطر گسترش آن در سراسر منطقه وجود دارد.

گوترش تصریح کرد: تفرقه  و اختلاف جوامع را نابود می کند.  تنش یک تهدید  است. با این حال، اصل احترام و حمایت از غیرنظامیان باید رعایت شود.

دبیرکل سازمان ملل گفت: من اقدامات وحشتناک و بی‌سابقه ۷ اکتبر حماس در اسرائیل را به صراحت محکوم کرده‌ام.  هیچ چیز نمی تواند قتل عمدی، مجروح کردن و ربودن غیرنظامیان یا شلیک راکت را توجیه کند.

 گوترش ادامه داد:  با همه گروگان ها باید رفتاری انسانی کرد و آنها  بلافاصله و بدون قید و شرط آزاد شوند.

به گزارش ایرنا از نیویورک، همزمان با آغاز درگیری ها در سرزمین های اشغالی فلسطین، در شهرهای مختلف آمریکا نیز همچون دیگر نقاط جهان راهپیمایی ها و تجمعاتی در حمایت از مردم فلسطین و غزه برگزار شده و امروز نیز همزمان با نشست شورای امنیت، عده ای در مقابل سازمان ملل تجمع کرده اند و خواستار آزادی همه کسانی هستند که به گفته آنان از سوی حماس به “گروگان” گرفته شده اند.

حملات حماس ناگهانی رخ نداده است

دبیر کل سازمان ملل در عین حال تصریح کرد: همچنین مهم است که بدانیم حملات حماس در ناگهانی رخ نداده است.  مردم فلسطین ۵۶ سال در معرض اشغال خفه کننده قرار گرفته اند.  سرزمین انها  به طور پیوسته توسط شهرک ها بلعیده شده و گرفتار خشونت شده است.  اقتصاد آنها خفه شده؛  مردم آنها آواره و خانه هایشان ویران شده است.  امید آنها به یک  راه حل سیاسی برای  حل مشکلات آنها نابود شده است.

گوترش باز هم تاکید کرد  اما نارضایتی مردم فلسطین نمی تواند حملات وحشتناک حماس را توجیه کند. این حملات وحشتناک نمی تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند. جنگ ها قانون دارند. ما باید از همه طرف ها بخواهیم که به تعهدات خود در چارچوب بین المللی پایبند باشند و به آنها احترام بگذارند. در اجرای عملیات نظامی مراقب باشند تا از جان غیرنظامیان محافظت کنند و به بیمارستان ها احترام بگذارند و از آنها محافظت کنند و از حمله به تاسیسات سازمان ملل که به بیش از ۶۰۰ هزار نفر  فلسطینی پناه داده اند احترام بگذارند.

کشته شدن ۳۵ کارمند سازمان ملل در بمباران غزه

او تاکید کرد: بمباران بی امان غزه توسط نیروهای اسرائیلی، میزان تلفات غیرنظامیان و تخریب عمده محله ها همچنان در حال افزایش است و این امر به شدت نگران کننده است.  متاسفانه دستکم  ۳۵  کارمند سازمان ملل  در بمباران غزه طی دو هفته گذشته کشته شدند.  من به خاطر خانواده این افراد، این قتل ها و بسیاری دیگر از قتل های مشابه را محکوم می کنم.

گوترش گفت: حفاظت از غیرنظامیان در هر درگیری مسلحانه مهم است.  حفاظت از غیرنظامیان هرگز نمی تواند به معنای استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی باشد.

نگران نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه در غزه هستم 

دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: من عمیقاً نگران نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه  در غزه هستم. به صراحت می گویم، هیچ طرفی در این درگیری مسلحانه بالاتر از قوانین بشردوستانه بین‌المللی نیست. حتی در این لحظه خطر جدی، ما نمی‌توانیم تنها گزینه واقع‌بینانه برای صلح و ثبات واقعی را نادیده بگیریم و آن هم راه کار دو کشوری است.

گوترش گفت: نیازهای مشروع اسرائیل برای امنیت  باید محقق شود و فلسطینی ها نیز باید نیاز و  خواسته مشروع خود برای برای یک کشور مستقل، در راستای قطعنامه های سازمان ملل، حقوق بین الملل و توافقات قبلی را محقق شده ببینند.

Share