رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان:

طرح جهش تولید در دیمزارها افرایش درآمد کشاورزان را به دنبال خواهد داشت

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: ۵ هزار هکتار از اراضی دیم گیلان زیر پوشش «جهش تولید» رفته است.

صالح محمدی جهاد کشاورزی گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان درباره طرح جهش تولید در دیمزارهای استان گیلان گفت: در طرح جهش تولید در دیمزارها که با مشارکت ستاد اجرای فرمان حضرت امام (ره) امسال برای اولین بار در استان گیلان دنبال می‌شود، ۵ هزار هکتار از اراضی دیم استان تحت پوشش قرار داده شده است و برنامه ما رسیدن به ۳۵ هزار هکتار اراضی دیم استان است که در چشم‌انداز این سازمان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: شهرستان‌های تالش، رودبار، رودسر و سیاهکل در طرح جهش تولید در دیمزارها پیشرو هستند و تمرکز در جهش تولید در محصولات دانه‌های روغنی، گندم، جو، حبوبات، علوفه و گیاهان دارویی است.

نماینده وزیر جهادکشاورزی از اختصاص ۳۲۰ تن بذر به استان گیلان در طرح جهش تولید خبر داد و گفت: در این طرح بذر مناسب برای محصولاتی مانند گندم، جو، دانه‌های روغنی، گیاهان علوفه‌ای و گیاهان دارویی به کشاورزان اختصاص پیدا می‌کند و تاکنون ۲۵ تن از این مقدار به استان گیلان اختصاص یافته است که از طریق تعاونی روستایی بخش رستم آباد رودبار و دیلمان سیاهکل بین کشاورزان توزیع شده است و تامین مابقی سهمیه از اولویت‌های کاری سازمان است.

 محمدی هدف از طرح جهش تولید را آموزش کشاورزان در راستای ارتقای بهره‌وری دانست و یادآور شد: طرح جهش تولید در دیمزارها، افزایش کیفیت و درآمد تولیدکنندگان بخش کشاورزی و کمک به توسعه فرهنگ خوداشتغالی حرفه‌ای با رویکرد اشتغال دانش‌محور به کمک کارشناسان و متخصصان بخش کشاورزی را به دنبال داشته و محور اصلی در این طرح آموزش محور بودن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: تحت این طرح قرار است ۲۸ دستگاه انواع ادوات کشاورزی با مجموع تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ ۳۳.۷ میلیارد ریال به استان گیلان اختصاص پیدا کند و پس از دریافت درخواست شهرستان‌های استان نسبت به تامین نیاز کشاورزان در بخش تجهیزات و مکانیزاسیون اقدام خواهیم نمود.

محمدی خاطرنشان کرد: در این راستا سامانه دیم زار برای پیش ثبت نام اطلاعات زارعین و همچنین ثبت نهایی اطلاعات زارعین و متقاضیان دریافت تسهیلات خرید ادوات توسط کارشناسان ناظر پهنه در شهرستانهای هدف، طراحی و آماده ارائه خدمات می‌باشد و کشاورزان محترم با دانلود اپلیکیشین «دیم زار» می‌توانند در سامانه مذکور پیش ثبت نام و سپس با کارشناسان ناظر پهنه برای ثبت نهایی اقدام نمایند.

وی اضافه کرد: در این طرح کارشناسان، مروجان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی با کشاورزان همکاری دارند که آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در اراضی دیم چه در جهان و چه در ایران در اختیار کشاورزان قرار گیرد و هدف بهبود عملکرد در واحد سطح است که هزینه‌ها را در تولید محصولات کشاورزی کاهش داده و و درآمد کشاورزان را افزایش می‌دهد.

Share