در همایش «بررسی مسائل اقتصادی کشور، دغدغه‌‌ها و راهکارها»

رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی کشور؛ دیپلماسی اقتصادی برای کسب منافع ملی ضرورت دارد

همایش بررسی شرایط اقتصادی کشور، دغدغه ها و راهکارها با مشارکت خانه احزاب ایران و خانه دیپلماسی و با حضور دبیران کل و نمایندگان احزاب، فراکسیونهای و کمیسیونهای تخصصی مجلس، نمایندگانی از بخشهای اقتصادی دولت، مجمع تشخیص و اتاق بازرگانی روز شنبه در سالن همایش های صداو سیمای تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رامین مهمانپرست دبیر دومین همایش دیپلماسی اقتصادی در همایش «بررسی مسائل اقتصادی کشور، دغدغه‌‌ها و راهکارها»، ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم صلی الله و هفته وحدت،اظهار کرد: خوشحالم که این همایش در این ایام برگزار می‌شود و امیدوارم از برکات آن بتوانیم بهره‌مند شویم. همانطور که آقای منوچهر متکی در صحبت‌هایشان گفتند؛ خانه احزاب همایش‌ها و نشست‌های مختلفی را برگزار می‌کند اما همه ما بر این باور هستیم که یکی از مهمترین مسائل روز کشور بحث‌های اقتصادی و مسائل مربوط به معیشت مردم است. زیرا مکرراً مقام معظم رهبری روی این مسئله در سخنرانی‌های خود تاکید داشته اند. در سال گذشته ناآرامی‌هایی در کشور به وجود آمد ، اما باز شاهد این مسئله بودیم که رهبر انقلاب در نامگذاری سال ۱۴۰۲ بحث «مهار تورم و رشد تولید» را انتخاب نمودند و ایشان در سخنرانی مشهد تاکید به بحث‌های اقتصادی داشتند. همچنین در فرمایشات شان در عید فطر و در دیدار با مسئولین روی مسائل اقتصادی و معیشت مردم مجدداً تاکید نمودند، که اگر فرمایشات ایشان رعایت و انجام بشود خیلی از مسائل ما در کشور حل خواهد شد.

وی در ادامه صحبت‌هایش افزود: امسال رویداد مهمی را به لحاظ انتخاباتی که در روز ۱۱ اسفند قرار است برگزار شود در پیش رو داریم. بحث میزان مشارکت و حمایت مردم در انتخابات از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود، زیرا پشتیبانی مردم از انتخابات مشروعیت نظام را تحکیم می‌بخشد. بنابراین تمام تلاش ما این است که مردم حضور پرشوری در انتخابات و تعیین سرنوشت خود داشته باشند. البته در این بین “احزاب” که نمایندگان افکار عمومی اقشار مختلف مردم هستند می‌توانند نقش آفرین باشند.

مهمان پرست گفت: ما در احزاب رسمی کشور سه فراکسیون اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین را داریم که هر کدام از این فراکسیون ها دیدگاه‌های خاص خود را داشته و متناسب با رویکردشان به شرایط روز کشور انتقاداتی دارند. اما فقط بیان انتقادات کافی نیست، چون آن چیزی که می‌تواند جامعه را متحول کند، این است که ما در کنار بیان مشکلات و نگرانی‌ها ، برای حل این مشکلات راه حل داشته باشیم. قدر مسلم انتظار جامعه از احزاب این است که برای بخش‌های مختلف اتاق فکر داشته و ارائه راهکار جز دستور کار احزاب باشد. خوشبختانه در بحث اقتصادی که در خانه احزاب در شورای مرکزی مطرح شد؛ استقبال خیلی خوبی از موضوعات اقتصادی صورت گرفت و قرار شد دوستان ما در سه محور نقطه نظرات خود را بیان کنند. ما در این همایش در هر فراکسیون سه سخنران داشتیم. اولین موضوعی که قرار شد در فراکسیون‌ها به آن پرداخته شود مطالبات مردمی و مقام معظم رهبری بود. دلیل انتخاب این موضوع هم انتظارات مردم به لحاظ مشکلات اقتصادی کشور و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری در رفع مشکلات معیشتی مردم بود.

رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی کشور، با بیان اینکه ایجاد اشتغال یکی از ضروری ترین اقداماتی است که باید در اولویت کاری دولت قرار بگیرد، گفت: ما بیش از ۴۰ میلیون جوان در کشور داریم، یعنی نیمی از جمعیت کشور ما جوانان هستند که باید برای موضوعات مهمی چون ادامه تحصیلات، اشتغال، مسکن، ازدواج و اوقات فراغت آنان همگان بسیج شوند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در لهستان، با بیان اینکه مسئولین اقتصادی دولت پیش بینی نموده اند که اگر همه شرایط در کشور مدیریت شود امسال تورم ۳۹ درصدی خواهیم داشت، از این مسئله اظهار نگرانی نمود و تاکید کرد: این بالا بودن نرخ تورم نشان دهنده این است که ما احتیاج داریم ساختارهای اقتصادی کشورمان را اصلاح کنیم. لذا اگر امروزه احزاب به این باور رسیده‌اند که فعالیت و پویایی آنان در مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور اثرگذار است، باید با تدوین برنامه‌های مستمر و کارشناسی شده و تشکیل اتاق فکر در راستای رفع مشکلات اقتصادی بیش از پیش نقش آفرینی کنند.

وی با اشاره به اینکه در بخش دوم این همایش به مشکلات ساختاری اقتصاد کشور پرداخته شد،افزود: ما باید در ساختار بودجه تجدید نظر کنیم. برای اینکه مشکلات کسری بودجه که در هر سال و در هر دوره‌ گریبان مسئولین اجرایی کشور را می‌گیرد و یک جایی باید این معضل بطور ریشه ای حل بشود و این احتیاج به یک تصمیم و جراحی بزرگ دارد. یکی از ریشه های مشکلات ساختاری کشور به دولتی بودن اقتصاد برگردد.به عقیده من اقتصاد ما باید به بخش خصوصی واگذار شود.

این موضوع هم در قانون اساسی بیان شده و هم مقام معظم رهبری بارها روی این مسئله تاکید داشتند. همچنین ما در بخش سوم به جایگاه سیاست خارجی در اقتصاد و مسائلی که به این حوزه مربوط می‌شود پرداختیم. در این بخش سخنرانان به موضوعاتی مانند برجام، رفع تحریم‌ها، تحکیم روابط با همسایه‌ها، اولویت بودن دیپلماسی اقتصادی در روابط خارجی و…. پرداختند. برنامه ما در این همایش در سه بخش ارائه شد در بخش اول مهمانان و سخنرانان نقطه نظرات خود را در خصوص مسائل اقتصادی مطرح نمودند و بسیار خوشحالم که از بخش خصوصی رئیس اتاق بازرگانی کشور جناب آقای دکتر سلاح ورزی در جمع ما حضور داشتند و به سخنرانی پرداختند.
اما متاسفانه با وجود دعوت ما ، دولتمردان در این همایش حضور پیدا نکردند. غیر از اینکه ما از ریاست محترم جمهور در این همایش دعوت کرده بودیم از جناب آقای دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد و دکتر فرزین رئیس محترم بانک مرکزی نیز برای این همایش دعوت انجام شده بود. اما من از همین تریبون اعلام می‌کنم، با وجود اینکه به این مراسم تشریف نیاوردند مطالبات احزاب، گروه‌ها و مردم از طریق رسانه‌ها به گوش آنها خواهد رسید.همچنین ما طی تماسی که با دفتر ریاست مجلس شورای اسلامی داشتیم متوجه شدیم که ایشان برای اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی حضور داشتند. ولی خوشبختانه از مجلس هم از کمیسیون سیاست خارجه و هم کمیسیون صنایع سخنران داشتیم. در بخش دوم این همایش اعضای هیئت رئیسه خانه احزاب در فراکسیون‌های مختلف به صورت پنل مطالب خود را بیان کردند و در بخش سوم اعضای هر فراکسیون و مهمانان ویژه ما در این همایش صحبت‌های تکمیلی خود را ارائه دادند.
یکی از نکات قابل توجه این همایش حضور نمایندگانی از فعالین اقتصادی بود و سخنرانان ضمن بیان موانع موجود در امر تولید ، به مهاجرت گسترده کادر پزشکی اشاره کردند و طرح دیپلماسی سلامت را به عنوان راه حل ارائه نمودند.


رئیس خانه دیپلماسی ایران، افزود: در همایش سال گذشته که با استقبال خوبی هم مواجه شد موضوعاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که با مشارکت احزاب فعال در این زمینه این موضوعات تبدیل به یک طرح در خصوص ساختار دیپلماسی کشور شد. لذا این طرح با کمک نمایندگان مجلس با دو فوریت وارد شد و هم اکنون یک فوریتی آن تصویب شده و ما در کمیسیون سیاست خارجی طی دو جلسه از این طرح دفاع کردیم. از طرفی به زودی این طرح در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود و ما امیدواریم با تصویب آن یک قانون بسیار قوی در حوزه دیپلماسی اقتصادی به قوانین کشور افزوده شود.

مهمانپرست در ادامه صحبت هایش با اشاره به فعالیت احزاب در حوزه‌های تخصصی دیپلماسی گفت: یکی از حوزه‌هایی که قصد ورود در آن را داریم« دیپلماسی انرژی» است که بخش اول آن حاکمیت، دولت و نظام با همکاری سایر کشورها باید انجام دهند. اما در بخش دوم به ضرورت اتخاذ تدابیر و راهکارهای مناسب برای مصرف بهینه انرژی می‌پردازیم که در این زمینه باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و جوانان نخبه بهره‌مند شویم. موضوع دیگر «دیپلماسی آب» است. کشور ما به دلیل کمبود منابع آب همزمان با افزایش روزافزون جمعیت، همواره در آستانه تنش و حتی بحران آب قرار دارد. بنابراین ما باید با دیپلماسی آب تکلیف خودمان را با بعضی از کشورها که در این زمینه اختلاف یا همکاری داریم مشخص کنیم و در بخش دیگر در خصوص مصرف بهینه آب به ویژه در بخش کشاورزی باید با استفاده از فناوری های جدید راهکارهای درستی در این زمینه اتخاذ کنیم. همچنین ما در این همایش به موضوع «دیپلماسی سلامت» پرداختیم. یکی از ظرفیت‌های اقتصادی ما ظرفیت تخصصی پزشکی و کادر درمان کشور است. ما می‌توانیم به عنوان یک حرکت انسانی از افراد دعوت کنیم که هم از کشورمان بازدید کنند هم به عنوان گردشگر سلامت روند درمانی خود را در ایران دنبال نمایند. اما آنچه مسلم است در واقع همه این طرح‌ها نیازمند حمایت جدی دولت و مجلس، مصوبات جدید و وزارتخانه‌های مختلف است، چرا که این طرح‌ها سیاسی و جناحی نبوده و یک طرح ملی است که در نهایت به منافع ملی کشورمان منتهی می شود./پایان

Share