رئیس جهاد کشاورزی گیلان اعلام کرد؛

خسارت ۹۸ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی گیلان

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به خسارت دیدن بیش از ۹۵ درصد برنامه کشت دوم در شهرستان آستارا، گفت: نزدیک به ۹۸ میلیارد تومان به بخش کشاورزی دو شهرستان سیل زده آستارا و تالش خسارت وارد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، صالح محمدی با اشاره به وقوع سیلاب در شهرستان های آستارا و تالش، اظهار کرد: بارش شدید باران و بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و جاری شدن سیلاب، خسارت هایی را در بخش کشاورزی استان گیلان وارد کرده است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در جریان بلایای طبیعی متحمل خسارت های زیادی می شود، افزود: بخش کشاورزی تامین کننده امنیت غذایی و در نهایت امنیت زیستی بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، شهرستان آستارا را دارای ۳۲۰۰ هکتار شالیزار دانست که تاکنون بخش عمده آن برداشت شده و عنوان کرد: برداشت محصول برنج در حدود ۶ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان باقی مانده بود که به دنبال وقوع سیلاب، دچار خسارت شد و ۱.۶ هکتار آن کاملا از بین رفت.

محمدی با بیان اینکه نیمی از جوجه ریزی های انجام شده در یک واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه ای از بین رفت، خاطرنشان کرد: نزدیک به چهار تن خوراک دام مرغ نیز دچار آبگرفتگی شد و از بین رفت؛ همچنین شاهد تلف شدن ۱۶ راس دام سنگین و ۴۶ راس دام سبک بودیم.

وی از تلف شدن ۱۰۰۰ قطعه جوجه اردک و غاز برای پرورش در فصل پاییز نیز خبر داد و بیان کرد: ۵۷۰ واحد کلونی زنبور عسل نیز به شدت دچار خسارت شده و از بین رفته است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آبگرفتگی ۲ واحد شالیکوبی و آسیب دیدن ۵۰ تن شلتوک، ادامه داد: زیرساخت های آب و خاک جهاد کشاورزی در شهرستان آستارا نیز عمدتا دچار خسارت شده که از جمله آن می توان به آب بندان ها اشاره کرد؛ از ۹ آب بندان شهرستان آستارا، سه آب بندان آسیب دیده و توسط رسوبات پر شده؛ همچنین بازوهای آب بندان ها در اثر بارش شدید باران سست شده و نیازمند مرمت و بازوسازی است.

وی همچنین به پر شدن و تخریب چاه های آب کشاورزی و شرب با لای و رسوب اشاره و اضافه کرد: از ۴۵۰ هکتار باغات کیوی شهرستان آستارا، حدود ۵۰ هکتار دچار خسارت شده که خسارت ۹ هکتار آن شدید بوده و ۲.۶ هکتار آن کاملا از بین رفته است.

محمدی با بیان اینکه حدود ۸۰۰۰ متر از جاده های دسترسی بین مزارع و باغات و شالیزارها دچار آبگرفتگی شده و شن ریزی های آن از بین رفته و با لای و رسوب پر شده، گفت: یکی از سیاست های سازمان جهاد کشاورزی استان، کشت دوم است و لذا برای شهرستان آستارا ۱۵۰۰ هکتار را برنامه ریزی کردیم؛ البته در حوزه راتون با آبگرفتگی مواجه شدیم که بخشی از آن پس از فروکش کردن سیلاب قابل بهره برداری است، اما در کشت علوفه و سبزی و صیفی شاهد خسارت زیادی هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به خسارت دیدن بیش از ۹۵ درصد برنامه کشت دوم در شهرستان آستارا، تاکید کرد: کانال های انتقال آب کشاورزی به شالیزارها(لاینینگ) دچار خسارت شده اند.

وی با بیان اینکه باغات کیوی حاشیه رودخانه ها در شهرستان تالش نیز به واسطه سیلاب هفته اخیر خسارت دیده اند، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۹۸ میلیارد تومان به بخش کشاورزی این دو شهرستان خسارت وارد شده که این خسارت ها پس از بررسی و ارزیابی به ستاد مدیریت بحران استان اعلام شد.

محمدی، خانواده جهاد کشاورزی استان را در کنار مردم سیل زده تا زمان عادی شدن شرایط دانست و متذکر شد: مجموعه جهاد کشاورزی استان در کنار منابع طبیعی و دامپزشکی و تعاون روستایی و با هماهنگی استانداری و ستاد مدیریت بحران، اقدام به ارائه خدمت به مردم سیل زده کرده است.

وی با اشاره به بازدید خود از مناطق سیل زده و استقرار معاون سازمان جهت رسیدگی به امور، اضافه کرد: تاکنون ۲۴۰۰ کیسه آرد را به صورت مناسبتی در شهرستان آستارا تامین کردیم که ۱۶۵۰ کیسه آرد خبازی و ۷۵۰ کیسه آرد خانه پز است؛ همچنین ۲۰ تن مرغ منجمد تنظیم بازاری را توزیع خواهیم کرد که ۱۰ تن آن امروز و مابقی در طول هفته توزیع می شود.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، از تامین آب بهداشتی به وسیله تانکر برای نانوایی های سطح شهر جهت پخت نان به صورت عادی خبر داد و عنوان کرد: مدیران جهاد کشاورزی آستارا و تالش پای کار هستند و در کنار مردم سیل زده خواهند بود.

Share