جانشین رئیس پلیس راهور فراجا:

امیدی به تحول در حوزه تولید خودرو ندارم | قانون اسقاط خودروها در حال اضمحلال است

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با بیان این که زبان ما مو درآورد که حوزه تولید خودرو دچار تحول شود، اما نشد، گفت: یک کارشناس به من گفت که خودروهای داخلی در ابتدای تولید یورو ۴ و ۵ هستند، اما بعد از گذشت ۶ ماه به یورو ۳ تنزل پیدا می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در «اولین همایش ملی معاینه فنی خودرو با رویکرد ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی هوا» گفت: تجربه سال‌ها خدمت ما ثابت کرده است که بسیاری از اقدامات عملا برای ساماندهی و برخورد با معلول ماجرا است. حل مشکل محیط‌زیست و آلودگی هوا نیازمند نگاه کلان حکمرانی است و باید فرمول‌های حکمرانی را اصلاح کنیم و پس از پرداختن به علت، مسائل به صورت خودکار حل خواهد شد.

وی افزود: هر سیستمی برای پیشرفت در حالت عادی نیازمند تعادل و توازن میان میان حق و تکلیف است. ما باید به دنبال ریشه اصلی مسائل برویم. زمانی که کشورهای پیشرفته مانند ژاپن را در نظر می‌گیریم، باید بدانیم که نظم حاکم بر ترافیک این کشور محصول عملکرد کدام دستگاه است. این نظم حاصل کارکرد درست کل سیستم است. ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اقدامات پلیسی و سلبی محض به نتیجه مطلوب منجر شود.

حسینی تاکید کرد: در ایران قانون هوای پاک را داریم. باید پرسید که کدام بخش از قانون هوای پاک درست اجرا شده است که حالا بخواهیم یقه مردم را در مورد معاینه فنی بگیریم؟ آیا وزارت نفت، وزارت صمت و… تکلیف خود را انجام داده‌اند؟ پاسخ خیر است. چرا باید با یک طرح دعوای واهی، قانون سن فرسودگی به قانون سن مرز فرسودگی تبدیل شود؟ ما هیچ تسهیلاتی نتوانستیم در اختیار مردم بگذاریم و قانون اسقاط خودروهای ما هر روز در حال اضمحلال است و درست نیست که فقط به مردم بپردازیم.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: من در مورد منابع آلاینده هوا به آمار دقیق نرسیدم. ما در کشور نزدیک ۴۰ میلیون وسیله نقلیه داریم که ۲۰ میلیون آن‌ها مشمول معاینه فنی هستند. من خواهش می‌کنم تحقیق شود که سهم خودروهایی که مشمول نیستند، در آلودگی هوا چقدر است؟ یک کارشناس به من گفت که خودروهای داخلی در ابتدای تولید یورو ۴ و ۵ هستند، اما بعد از گذشت ۶ ماه به یورو ۳ تنزل پیدا می‌کنند. در یک تحقیق دیگر باید مشخص شود که سهم خودروهای دارای معاینه فنی در آلایندگی چقدر است؟ نباید این نگاه ایجاد شود که کارهای ما در راستای درآمدزایی است.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: زبان ما مو درآورد که حوزه تولید خودرو دچار تحول شود، اما نشد و من امیدی به تغییر این حوزه ندارم.

حسینی در پایان تصریح کرد: برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی کار ساده‌ای است، اما از نظر من چاره کار نیست، چاره کار پرداختن به علت‌های اصلی آلودگی هوا است که باید هزینه‌هایش را بپردازیم. حاکمیت باید هزینه ساماندهی این حوزه را بدهد و هزینه فقط مادی نیست. این جراحی در برخی نقاط ممکن است که صدای برخی را دربیاورد.

گفتنی است، امروز در نخستین همایش ملی معاینه فنی خودروها، سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، احسان متولیان، دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران، داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و جمعی از مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران حضور دارند.

Share