مدیرکل امور مالیاتی استان گیلان؛

۵۱ درصد مشاغل از پرداخت مالیات معاف هستند | متولی وصول مالیات هستیم نه توزیع آن

مدیرکل امور مالیاتی استان گیلان با بیان اینکه ۵۱ درصد مشاغل از پرداخت مالیات معاف هستند، گفت: حدود ۸۰ درصد مشاغل حقیقی زیر ۱۰ میلیون تومان در سال پرداخت می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل امور مالیاتی استان گیلان صبح روز یکشنبه ۱۲ شهریور در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه برای رسیدن به اهداف مالیاتی در جامعه نبازمند همراهی رسانه هستیم، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی‌های دقیق و به موقع در عرصه‌های های مالیاتی بسیاری از سوالات و مشکلات در این زمینه را در جامعه برطرف می‌کند.

رضا برهانی نیا با بیان اینکه در حال حاضر درآمد مالیاتی از درآمدهای نفتی جلوتر است، بیان کرد: این انتظار می‌رود که دولت‌ها در سال‌های آینده بودجه کشوری را بر اساس مالیات‌های دریافتی تنطیم کنند.

وی در مورد وضعیت درآمد مالیاتی استان گیلان نیز گفت: در سال ۱۴۰۱ درآمد مالیاتی استان ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان با اشاره به اینکه سهم گیلان در سال ۱۴۰۲ برابر با ۷هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد، بیان کرد: از این رقم تا کنون ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان وصول شده است.

مدیر کل مالیاتی گیلان درباره اقدامات این سازمان در بحث اظهار نامه‌ها گفت: امسال در اظهار نامه‌ها برای رفع مشکلات و سوالات در اصناف‌ها و اتحادیه‌ها میز خدمت مشترک با اتاق اصناف برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه سازمان مالیاتی وصول مالیات است، تصریح کرد: اما سازمان، وصول مالیات به هر شکلی را نمی‌پذیرد و اصل را بر رضایتمندی مردم قرار داده است.

برهانی نیا در مورد مالیات اشخاص حقیقی بیان کرد: در معدل کلی کشوری ۵۱ درصد معاف از پرداخت مالیات هستند و ۸۰ درصد مودیان ما زیر ۱۰ میلیون تومان در سال مالیات پرداخت می‌کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان گیلان با اشاره به نوع رفتار سازمان مالیات با شرکت‌ها و کارخانجات فعال در گیلان، بیان کرد: تمامی شرکت‌ها و کارخانجاتی که فعالیت اقتصادی در استان دارند، فرایند بررسی و وصول مالیاتی آنها در استان انجام می‌شود.

برهانی‌نیا با اشاره به بخشودگی مالیاتی در استان، افزود: تقسیط بلند مدت و تخفیف در وضع مالیات از جمله حمایت‌های سازمان مالیاتی در سال‌های اخیر است.

وی با اشاره به فرار مالیاتی اظهار کرد: هر چقدر شفافیت مالیاتی در بنگاه‌های اقتصادی داشته باشیم وصول مالیاتی نیز دقیقتر خواهد بود.

مدیر کل امور مالیاتی استان گیلان در مورد توزیع عوارض مالیات بر ارزش افزوده بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بیان کرد: سازمان مالیاتی مجری بوده و فقط وصول کننده است و توزیع آن برعهده خزانه کل کشور است.

وی ادامه داد: در چهارماهه امسال در استان بالغ بر ۵۰ درصد عوارض دریافت و به شهرداری‌ها پرداخت شده است.

برهانی نیا با اشاره به نحوه برخورد مالیات با بنگاه‌های املاک و خودرو، افزود: مبنای دریافت مالیات از بنگاه‌ها فعلاً بر مبنای مستندات ارایه شده نظیر حساب‌های بانکی و مبایعه نامه ها است.

Share