کمیته انضباطی حکم داد؛

کسر ۴ امتیاز و جریمه ۴۰ میلیاردی برای سپاهان | قرارداد ۶ بازیکن باید اصلاح شود

کمیته انضباطی فدراسیون رای خود را درباره درباره شکایت باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس، پیکان و تراکتور از باشگاه سپاهان صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیران چهار باشگاه پرسپولیس، استقلال، پیکان و سپاهان با حضور در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره پرونده جنجالی مفتوح شده مستندات خود را ارائه کردند.

سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و پیکان به بهانه اینکه سپاهان قانون سقف بودجه را رعایت نکرده، از تیم اصفهانی شکایت کردند و با توجه به اعلام قبلی مهدی تاج مبنی بر سه بر صفر شدن بازی‌های تیمی که قانون را رعایت نکند، امیدواری‌هایی درباره اعمال این موضوع در نتایج سپاهان طی ۴ هفته ابتدایی وجود داشت.

با این حال کمیته انضباطی امروز مستندات ارائه شده توسط مدیران سه باشگاه مذکور و همچنین توضیحات محمدرضا ساکت مدیرعامل سپاهان را دریافت کرد و در ادامه با برگزاری جلسه‌ای طولانی اقدام به صدور حکم کرد!

حکم صادر شده از سوی کمیته انضباطی کاملا به ضرر سپاهان بوده و رای به کسر ۴ امتیاز از این تیم در جدول لیگ و همچنین جریمه ۴۰ میلیارد تومانی(!) این باشگاه داده است. البته که طبق این حکم باشگاه سپاهان باید قرارداد ۶ بازیکن خود را هم اصلاح کند تا شامل جرایم و تنبیهات بعدی نشود!

در حکم صادر شده از سوی کمیته انضباطی اگرچه شکایت استقلال، پرسپولیس و پیکان هم تاثیرگذار بوده اما به نظر می‌رسد بیشتر گزارش کارگروه ناظر بر قراردادهای ورزشی علیه سپاهان نقش داشته است. کارگروهی که قبل از شروع فصل به ریاست منصور قنبرزاده تشکیل شد و با هدف بررسی قراردادهای همه باشگاه کارش را شروع کرد. این کارگروه وظیفه داشت که بر وضعیت قرارداد باشگاه‌ها نظارت کند و در نهایت هر باشگاهی که از سقف بودجه عبور کرده و قانون را رعایت نکرده تنبیه شود که حالا چنین اتفاقی برای سپاهان رخ داده است.

سپاهانی‌ها که همین حالا در ثبت قرارداد عیسی آل کثیر هم به مشکل خورده‌اند، در ثبت قرارداد ۶ بازیکن دیگر خود هم تخلفاتی داشته‌اند. رضا اسدی، سید پیام نیازمند، هادی محمدی، رضا شکاری، کاوه رضایی و احسان پهلوان شش بازیکنی هستند که از دید کمیته انضباطی و کارگروه نظارت بر قراردادها، قرارداد آنها با مشکلات و بدون رعایت قانون ثبت شده است.

ایرادهایی که به قرارداد این ۶ بازیکن سپاهان گرفته شده، موارد ذیل است:

۱-مبلغ قرارداد دو بازیکن ارزی است و این در حالی است که قانون جدید اجازه قرارداد ارزی با بازیکنان ایرانی را نمی‌داد.

۲-مالیات هر شش بازیکن را باشگاه سپاهان برعهده گرفته که خلاف قوانین است.

۳-رقم قراردادها در فصل بعدی بیش از ۲۵ درصد اضافه شده است؛ در این بخش کمیته انضباطی توضیح داده که رقم قرارداد شش بازیکن نامبرده در فصل آینده بدون لحاظ آپشن‌ها بالغ بر دوهزار و سیصد میلیارد ریال (دویست و ۳۰ میلیارد تومان) است!

۴-هزینه کارگزاری هر ۶ بازیکن را باشگاه سپاهان برعهده گرفته و غیرقانونی است. در این بخش توضیح داده شده که مبلغ ۱۷ میلیارد تومان از قرارداد احدی از بازیکنان توسط باشگاه در فصل آینده به کارگزار پرداخت می‌شود.

۵- بند ۲۸ دستورالعمل نقل و انتقالاتی که شامل در نظر گرفتن جریمه سقوط به دسته پایین‌تر است در قراردادها در نظر گرفته نشده است.

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با درنظر گرفتن این موارد و با اعلام اینکه اقدامات صورت گرفته از سوی باشگاه سپاهان مصداق بارز تبعیض در فضای رقابتی لیگ برتر است، تخلف باشگاه اصفهانی را محرز دانسته و با استناد به مواد ۵۱ و ۱۱۷ از مقررات انضباطی حکم سنگین خود را صادر کرده است.

اصل حکم کمیته انضباطی در پرونده جنجالی فوتبال ایران علیه سپاهان به شرح ذیل است:

«باشگاه سپاهان علاوه بر کسر ۴ امتیاز در فصل جاری مسابقات به پرداخت مبلغ ۴۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال (چهل میلیارد تومان) جریمه نقدی و همچنین اصلاح قراردادهای ۶ بازیکن مورد گزارش مطابق با مفاد دستورالعمل‌های مذکور محکوم می‌گردد.»

کمیته انضباطی در ادامه حکم تهدید کرده که اگر قرارداد احسان پهلوان، پیام نیازمند، کاوه رضایی، رضا اسدی، رضا شکاری و هادی محمدی اصلاح نشود و آنها در بازی های بعدی تیم شان به میدان بروند، جرایم مشابه دیگری در نظر گرفته می‌شود. این جملات موجود در حکم را بخوانید: «بدیهی است در صورت عدم اصلاح قراردادها، استفاده از بازیکنان مورد گزارش توسط باشگاه مجاز نخواهد بود.»

بر اساس اعلام کمیته انضباطی باشگاه سپاهان بابت کسر چهار امتیاز حتی قادر نیست به استیناف هم پناه ببرد و فقط از حیث کاهش جریمه نقدی می‌تواند اعتراض کند: «رای صادره صرفاً در خصوص جریمه تعیینی غیر قابل اجرا بوده و تماماً ظرف مدت یک هفته از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظرخواهی نزد کمیته استیناف خواهد بود.»

سپاهانی‌ها البته نسبت به مفاد موجود در قرارداد ژوزه مورایس سرمربی پرتغالی خود هم مورد نقد بودند که کمیته انضباطی با توجه به عقد قرارداد با او قبل از تصویب دستور العمل جدید نقل و انتقالات باشگاه را در این مورد تبرئه کرده است. کمیته انضباطی در این خصوص نوشته : «در خصوص گزارش کارگروه علیه باشگاه سپاهان مبنی بر نقض مفاد دستورالعمل در خصوص قرارداد منعقده با سرمربی باشگاه نیز به لحاظ انعقاد قرارداد موضوع گزارش قبل از تاریخ تصویب دستورالعمل مورد نظر مستند به ماده ۹۵ مقررات انضباطی حکم بر برائت صادر می‌گردد.»

واکنش سپاهان: این حکم تحت تاثیر مافیاست!

در اطلاعیه باشگاه سپاهان نسبت به جریمه سنگین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با کسر ۴ امتیاز و جریمه سنگین و عجیب ۴۰ میلیارد تومانی آمده است:

«در پی رأی صادره کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال علیه باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، این باشگاه ضمن محکوم کردن رأی غیرقطعی صادره و عدم توجه این کمیته به استدلال‌های باشگاه سپاهان مواردی را به شرح زیر اعلام می‌دارد:

این باشگاه ضمن تقبیح نمودن عمل کمیته انضباطی در طرح فی‌البداهه سه عنوان تخلف انتسابی در جلسه رسیدگی و عدم فراهم نمودن فرصت پاسخگویی و دفاع به باشگاه سپاهان در این زمینه، اعتراض خود را به رأی صادره اعلام می‌دارد.

بدون شک اینکه برخی نتایج فوتبال ایران در خارج از زمین رقم بخورد، بسیار غیرقابل پذیرش است؛ با این حال، باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ضمن دعوت هواداران محترم به حفظ آرامش و ادامه حمایت همیشگی خود از باشگاه سپاهان، انتظار دارد همچون گذشته در حمایت از باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ثابت‌قدم باشند.

از بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم فولاد مبارکه سپاهان نیز انتظار می‌رود با درک شرایط و با گام‌هایی استوارتر از گذشته، برای تعالی پرچم سپاهان و ایران در عرصه‌های ملی و بین‌المللی گام بردارند و به دور از فضای مجازی، التهابات و مافیای رسانه‌ای و مدیریتی که با کمال تاسف کمیته محترم انضباطی را تحت تاثیر خود ‌قرار داد، اهداف آسیایی و‌ ملی خود را پیگیری کنند و پیگیری‌های حقوقی در عرصه ملی و بین‌المللی بر عهده دپارتمان حقوقی باشگاه سپرده و تمرکز خود را بر حضور قدرتمندانه در مسابقات ملی و بین‌المللی معطوف نمایند.

بدیهی است دپارتمان حقوقی باشگاه همچون گذشته، پیگیر احقاق حقوق باشگاه در مجامع ملی و بین‌المللی خواهد بود و ضمن ارائه شکواییه خود به کمیته محترم استیناف، قویا‌ً موضوع را پیگیری خواهد کرد.

باشگاه فولاد مبارکه سپاهان همچنین به زودی در خصوص اشکالات وارد به روند رسیدگی و رای صادره شفاف‌سازی خواهد کرد.

این باشگاه برای سنجش میزان صداقت و عدم تبعیض مسئولان مرتبط در فدراسیون فوتبال و سایر نها‌دها و سازمان‌های ذی‌مدخل، همچنان منتظر مسئولین سازمان لیگ، کارگروه به اصطلاح ناظر بر قراردادها و کمیته انضباطی جهت رسیدگی به تخلفات منتسب به برخی از باشگاه‌ها- که نمونه‌هایی از آن در جلسه بیان گردید- خواهد بود.»

Share