در جلسه شورای شهر رشت مطرح شد؛

بیش از ۸ هزار ساخت و ساز غیرمجاز در رشت | انتقاد از بسته بودن مساجد رشت

کارگرنیا اظهار کرد: برای حفظ این برند باید زیرساخت‌های مناسب مانند رستوران‌های مناسب، امکان گردشگری و تفریحی و… آماده شود که تاکنون در این زمینه غفلت‌های زیادی صورت گرفت و شاهد رویدادهای بیهوده هستیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهر رشت با حضور اعضای شورا برگزار شد.

رییس شورای شهر رشت در ابتدا جلسه در مورد شهر خلاق خوراک با اشاره به این مطلب که شهر رشت عنوان شهر خلاق خوراک را دارد، گفت: از ۷ سال گذشته که رشت در یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک شناخته شد انتظار می‌رفت که برنامه ریزی‌هایی در همین راستا صورت گیرد.

در زمینه شهر خلاق خوراک شاهد رویدادهای بیهوده هستیم

محمد حسین واثق کارگرنیا با ابراز تاسف که بعد از گذشت ۷ سال به این باور می‌رسیم که این برند در هیچ حوزه‌ای برای شهر تاثیری نداشته است، اظهار کرد: برای حفظ این برند باید زیرساخت‌های مناسب مانند رستوران‌های مناسب، امکان گردشگری و تفریحی و… آماده شود که تاکنون در این زمینه غفلت‌های زیادی صورت گرفت و شاهد رویدادهای بیهوده هستیم.

وی ادامه داد: در چند روز گذشته شاهد رویدادهای مثل بازی خلاقانه بازیافتی که هیچ ارتباطی با شهر خلاق خوراک نداشته است و نیز رویداد‌های دیگر که فقط صرف هزینه از بیت المال است. از شهرداری می‌خواهیم که برای جلوگیری از هدر رفت بیت المال از کمیسیون‌های مرتبط شورا بهربگیرد و امیدوارم که پس از این شهرداری رشت با تعامل با کمیسیون‌های مرتبط اقدامات صحیح و مناسبی را برای حفظ و برند کردن شهر خلاق خوراک را انجام دهد.

در صورت زلزله شاهد متروپل‌های زیادی در رشت خواهیم بود

سید شمس شفیعی عضو شورای شهر رشت در ادامه جلسه با بیان اینکه نطق خود را در چند بخش تقسیم کردم، گفت: در ابتدا نطق بنده خطاب به نمایندگان مجلس و استاندار و نمایندگان دادگستری است.

وی افزود: در بحث حادثه متروپل، گزارش‌های نظام مهندسی از این ساختمان ناشی از این است که در حین ساخت این سازه نظارت و کنترل صورت نگرفته است.

شفیعی در ادامه با بیان اینکه شورای ششم نظارت دقیقی در این راستا خواهد داشت، اظهار داشت: بر اساس سازمان زلزله‌نگاری، رشت بر روی گسل قرار دارد و شهر ما در بحث زلزله‌خیزی نزدیک به قرمز است و اگر حادثه‌ای رخ داد شاهد متروپل‌های زیادی در رشت خواهیم بود.

بیش از ۸ هزار ساخت و ساز غیرمجاز در رشت صورت گرفته است

عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه بیش از ۸ هزار ساخت و ساز غیرمجاز در رشت صورت گرفته است، گفت: یکی از درخواست‌های شورا دادن مجوز ساخت و ساز به زمین‌های نسقی است تا غیرمجاز سازی قانونی شود و بتوانیم شهر ایمن داشته باشیم که این مهم نیازمند کمک نمایندگان، دستگاه‌های نظارتی و اجرایی خواهد بود.

شفیعی در ادامه به طولانی شدن پاسخ‌ها در ماده ۵ اشاره کرد و گفت: متاسفانه طولانی شدن پاسخ در ماده ۵ سبب عذاب مردم شده است و پرونده‌های زیادی در استانداری قرار دارد که ماه‌ها منتظر جواب هستند.

وی ادامه با اشاره به این مطلب که بودجه ۱۴۰۱ را شورای شهر با رقم ۲ هزار میلیارد ریال بسته است، گفت: این میزان بودجه برای همزمانی اجرایی پروژه‌ها نیست و زخمی کردن پروژه‌ها به هیچ وجه کار تخصصی نیست؛ اگر قرار است ۱۰ پروژه انجام شود یعنی هر پروزه ۱۰ درصد پیش می‌رود.

این عضو شورای شهر رشت ادامه داد: در دو ماه اخیر در ۵ منطقه رشت تنها ۳۰ درصد بودجه محقق شده و اگر همینطور پیش برود در ماه‌های آینده با مشکل پرداخت مواجه می‌شویم.

وی افزود: ناظرین ساخت بر پروژه‌ها فقط امضا کننده هستند و در کل پروژه‌ها حصور ندارند و از شهرداری می‌خواهیم که بیشتر توجه کنند.

یکی از مشکلات فرهنگی ما بسته بودن مساجد است!

مسعود عباس‌نژاد دیگر عضو شورای شهر رشت در ادامه جلسه گفت: این روزها یکی از موصوعاتی که مردم با آن درگیر هستند مسئله اقتصادی و تورم است که متاسفانه عده‌ای سودجو با احتکار اقلام بر این مسیله دامن میزنند. از سازمان‌های مرتبط در این زمینه و نیز دستگاه‌های نظارتی میخواهم که بر نظارت‌های بیشتر صورت گیرد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که یکی دیگر از مشکلات فرهنگی در رشت بسته بودن مساجد در سطح شهر است، گفت: مهمانی داشتم که وارد شهر رشت شد نمی‌دانست که نماز را کجا بخوانند زیرا مساجد بسته هستند.

عباس‌نژاد افزود: ایام محرم نزدیک است به ما مراجعه می‌کنند که تقاضای کمک برای برپا کردن حسینه و تکیه‌های حسینی دارند و اکثر آن‌ها جوانند از آقای فلاحتی نماینده ولایت فقیه استان می‌خواهم که همه نهاد‌ها را جمع کنند و مساجد را به روی جوانان باز کنند.

این عضو شورای شهر رشت گفت: ما به اندازه کافی مسجد داریم اما امروز که مساجد نمازگزاران اندک دارند؛ باید جوانان را حمایت کنند. چطور می‌شود که مساجد بسته باشد!؟

چرا به جای دستگیری از مردم، یقیه آنها را می‌گیریم؟

مهدی نوری هریس دیگر عضو شورای شهر رشت در ادامه با اشاره به اینکه مسئله تغییر کاربری باغی و کشاورزی برای شهر نیست، گفت: مردم رشت با این مشکل مواجه هستند که زمین آن‌ها فضای سبز باشد، شهرداری وقتی متوجه می‌شود به متقاضی می‌گوید ۳۰ درصد را به من بده من رای کمیسیون را برای تو خواهم گرفت چرا به اینجا رسیدیم و به جای دستگیری از مردم یقه آن‌ها را می‌گیریم.

وی افزود: از مدیران می‌خواهیم که به حاشیه‌ها توجه کنند، بعضی میکرفون را بر میدارند که بگیرید و بکشید! یعنی چی؟ این دولت مردمی است. گاهی شب‌ها گریه می‌کنم که نمی‌توانم مشکلات مردم را حل کنم.

نوری هریس با بیان اینکه بافت مرکزی رشت فقط سند دارد و تمام حاشبه شهر نسقی است، اظهار داشت: در روستا برای ساخت و ساز وام می‌دهند اما در شهر پروانه هم نمی‌دهیم و مدام یقه مردم را می‌گیریم.

این عضو شورای شهر رشت تصریح کرد: به اینکه فصای سبز را کدام سازمان تملک می‌کند!؟ اگر تملک می‌کنند که هیچ وگرنه بحث کاربری را برداند.

در ادامه با لایحه کمک مالی به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومانی به تیم داماش موافقت شد.

همچنین نامه تعیین ذی حساب شهرداری از سوی شهردار که اسماعیل چراغی را معرفی کرده بود به علت رعایت نکردن فرایند قانونی وعدم تنظیم لایحه از سوی شهرداری نامه از سوی شورا برگشت خورد.

Share