معاون بهره برداری آبفای گیلان تشریح کرد؛

دلیل وجود ذرات قهوه‌ای رنگ در آب شرب گیلان | کیفیت بالای آب تصفیه خانه بزرگ آب گیلان

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب گیلان در مصاحبه با رادیو گیلان گفت: ۳۰۰ میلیون مترمکعب تولید سالیانه آب شرب در سطح استان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مازیار غلام‌پور معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای گیلان صبح روز شنبه ۴ شهریور ماه سال جاری در مصاحبه تلفنی با برنامه رادیویی شهر ما سیمایی کلی از عملکرد شرکت آب و فاضلاب استان ارائه کرد..

غلام‌پور اظهار داشت: بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک، در ۵۲ شهر و یک هزار و ۷۰۰ روستای استان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب می‌باشند، این شرکت از طریق ۶۰۰ حلقه چاه، بیش از ۵۸۰ دهنه چشمه و ۳ تصفیه خانه در شرق، غرب و مرکز استان وظیفه تولید آب شرب جهت بهره مندی مشترکین عزیز گیلانی را انجام می‌دهد.

وی افزود: حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب تولید سالیانه با استفاده از مواد ضدعفونی کننده به کیفیت مورد نظر مطابق با استانداردهای کشوری می‌رسد و از طریق مخازن ذخیره آب شرب و خطوط انتقال وارد شبکه توزیع شده و در اختیار مشترکین قرار می‌گیرد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای گیلان در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص تفاوت بین خدمات شرکت آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای گفت: شرکت آب و فاضلاب در بخش شهری و روستایی وظیفۀ تامین آب شرب باکیفیت و سالم برای مشترکین تحت پوشش را عهده دار است، همچنین جمع آوری بهداشتی فاضلاب در شهرها و برخی از روستاها نیز جزء وظایف این شرکت می‌باشد؛ اما شرکت آب منطقه‌ای اجرای طرح‌های بزرگ آبرسانی از جمله سد سازی، لوله‌گذاری خطوط انتقال، احداث مخازن با احجام بالا را برعهده دارد، این تفکیک وظایف از سوی وزارت نیرو انجام شده است.

غلام‌پور از پروژه‌های آماده افتتاح در هفته دولت سخن گفت و بیان داشت: در اولین روز از هفته دولت ۵۳ پروژه آب و فاضلاب با حضور استاندار گیلان و نمایندگان مردم شریف رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اعتباری بالغ بر هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

وی در پاسخ به سوال مربوط به پیشرفت در زمینه تصفیه آب گفت: فاز دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان در اواخر سال ۹۹ وارد مدار بهره برداری شد و ظرفیت تولید این تصفیه خانه را به ۶ لیتر بر ثانیه رساند؛ این تصفیه خانه نواحی مرکزی استان شامل شهرهای انزلی، خمام، رشت و شهرهای شرق گیلان از جمله سیاهکل، لنگرود، لاهیجان و رودسر را تحت پوشش خود دارد، آب خام این تصفیه خانه از سد آیت الله بهجت و سفید رود تامین می‌شود، آب تولیدی تصفیه خانه بزرگ آب گیلان یکی از باکیفیت‌ترین آبهای سطح کشور محسوب می‌شود.

غلام‌پور در پایان مصاحبه پاسخگوی تماس و پیامکهای شنوندگان بود و در خصوص کیفیت آب شرب اظهار داشت: به دلیل نوع بافت خاک استانهای شمالی کشور آبهای زیرزمینی این مناطق دارای املاح آهن و منگنز بالایی است که باید با کلر ضدعفونی شود، این امر خود باعث ایجاد رسوب است و گاهی به شکل ذرات قهوه‌ای رنگ در آب دیده می‌شود، این ذرات از طریق تصفیه فیزیکی از آب خارج می‌شوند اما در بعضی موارد در انتهای شبکه توزیع و جاهایی که مصارف پایینتری دارند این کدورت خود را نشان می‌دهد که برای رفع این مسئله از شیرتخلیه استفاده می‌شود، مشترکین گیلانی در مواجه با مشکلات مربوط به آب و فاضلاب با سامانه ۱۲۲ تماس و مورد پیش آمده را مطرح نمایند.

Share