صولت مرتضوی در گیلان؛

نرخ بیکاری امسال کمترین نرخ بیکاری در چند دهه اخیر بوده است!

وزیر تعاون گفت: به گواه گزاره ها و آمارهای رسمی کشور، بالغ بر یک میلیون فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سید صولت مرتضوی امروز ۱۹ خرداد در کارگروه اشتغال استان گیلان، با اشاره به وضعیت اشتغال و مسکن و فاصله طبقاتی و ضریب جینی و تولید ناخالص داخلی و زیرساخت‌های بهداشت و درمان و آب آشامیدنی سالم و برق‌رسانی و گازرسانی و نرخ بی‌سوادی و امید به زندگی و… در سال‌های قبل از انقلاب، اظهار کرد: توفیقات جمهوری اسلامی در طول ۴۴ سال گذشته قابل مقایسه با آن دوران نیست.

وی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را به برکت خون شهدا و مجاهدت ایثارگران و مقاومت ملت بزرگ ایران دانست و افزود: امروز جغرافیای جمهوری اسلامی به کانون امنیت منطقه تبدیل شده است و دستاوردهای عظیمی در حوزه‌های دفاعی داریم؛ همچنین نقش جمهوری اسلامی در حل معادلات سیاسی منطقه منحصر به فرد بوده و هیچ مسئله‌ای بدون حضور ایران به نتیجه نمی‌رسد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به استعداد عظیم مردم و ظرفیت‌های بی‌نظیر کشور، تصریح کرد: نعمت جغرافیایی ایران موجب شده که به راحتی با بیش از دو سوم جمعیت جهان ارتباط داشته باشیم؛ دسترسی به دریا و آب‌های آزاد نیز ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی ایران را افزایش داده است.

مرتضوی با بیان اینکه نیازمند تحقق ظرفیت‌های اسمی کشور به ویژه در حوزه نیروی انسانی هستیم، گفت: در موضوع اشتغال طی دو سال گذشته گام‌های موثری برداشته و زیرساخت‌های خوبی فراهم شده است.

وی ایجاد شغل برای آحاد مردم را یک حق دانست که تکلیفی برای کارگزاران نظام است و عنوان کرد: مکلف هستیم که زمینه اشتغال آبرومندانه را برای مردم فراهم کنیم و لذا به گواه گزاره‌ها و آمارهای رسمی کشور، بالغ بر یک میلیون فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ ایجاد شده است.

وزیر تعاون، با بیان اینکه طبق گزارش مرکز آمار ایران شاهد کاهش یک درصدی نرخ بیکاری در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم، اضافه کرد: نرخ بیکاری امسال کمترین نرخ بیکاری در چند دهه اخیر بوده است.

مرتضوی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مسکن، یادآور شد: اصلاح شبکه‌های آب و فاضلاب، دفن پسماند، پیشگیری از ورود روان آب‌های آلوده به رودخانه ها، احیای تالاب انزلی، آزادراه و خط ریلی و… نیز از جمله اقدامات در دست اجرای گیلان است.

وی از احیای بالغ بر ۱۰۰ کارخانه صنعتی در گیلان خبر داد و بیان کرد: نباید کارخانه‌ای تعطیل شود و رئیس جمهور تاکید دارد که کارگر تخلف نمی‌کند و باید با متخلف برخورد شود؛ تولید هم سزاوار مجازات نیست و نباید با تولید برخورد کنیم.

وزیر تعاون، با بیان اینکه گیلان در حوزه تعهد اشتغال سال ۱۴۰۱ خود درخشیده است، گفت: سهم تعاون در اقتصاد کلان کشور کم است که باید بیشتر شود؛ همچنین سهم بانک‌ها در ایجاد اشتغال بسیار مهم است که در گیلان شاهد همکاری خوبی هستیم.

مرتضوی از دستگاه‌ها خواست در حوزه اشتغال به سامانه رصد توجه داشته باشند و خاطرنشان کرد: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه‌ای را برای ثبت نام کارفرمایان و کارجویان راه اندازی کردیم.

وی کشاورزی و گردشگری را مزیت گیلان دانست و اظهار کرد: مزیت بزرگ گیلان اقتصاد دریاست و رهبر انقلاب نیز در دیدار اخیر با کارگزاران نظام بر اقتصاد دریامحور تاکید فرمودند.

وزیر تعاون، به عملکرد خوب گیلان در آزادسازی سواحل اشاره کرد و گفت: این امر بستر اقتصاد دریامحور را فراهم می‌کند و لذا در ادامه باید به دنبال توسعه خطوط کشتیرانی و حمل و نقل دریایی و اتصال آن به حمل و نقل ریلی باشیم.

وی در پایان بر فعال شدن کارخانجات برند گیلان همچون رشت الکتریک و کفش ملی و چوکا تاکید کرد و یادآور شد: تولیدات کارخانه چوکا یکی از نیازهای کشور است و خوشبختانه زیرساخت‌های لازم و مواد اولیه در استان فراهم است و حتما توسعه این بخش در دستور کار خواهد بود.

Share