کشور‌های ساحلی در ۱۰ سال آینده با تغییرات جدی اقلیمی مواجه می‌شوند

روسیه: آب دریای خزر اواخر قرن ۲۱ به سطح طبیعی باز خواهد گشت

رئیس سرویس فدرال آب و هواشناسی و نظارت بر محیط زیست فدراسیون روسیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر زمان بازگشت شرایط اقلیمی منطقه خزر به وضعیت طبیعی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها در پایان قرن ۲۱، وضعیت اقلیمی به سطح طبیعی بازخواهد گشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس سرویس فدرال آب و هواشناسی و نظارت بر محیط زیست فدراسیون روسیه با بیان اینکه نوسانات و ارتعاشات در سطح آب دریای خزر موقتی است و برای دوره زمانی کوتاه مدتی بین ۱۰ تا ۲۰ سال است، آمادگی مسکو را برای همکاری با تهران در این زمینه اعلام کرد.

ایگور شوماکوف ( Igor Shumakov)  افزود: متخصصان روس همکاری تنگاتنگی با ایران دارند و اگر متخصصان ایرانی در خصوص میزان ورودی آب رود ولگا به دریای خزر، سوالاتی دارند ما آماده پاسخگویی به آنها هستیم.

وی با بیان اینکه در مقطع کنونی، اطمینان ۱۰۰ درصدی از کاهش سطح آب خزر نداریم، خاطرنشان کرد: سرویس فدرال آب و هواشناسی روسیه بر وضعیت آب در دریای خزر نظارت دارد و کارشناسان آن همواره ارتعاشات آب در این دریا را بررسی می کنند و در این زمینه، با متخصصان ایرانی همکاری نزدیکی دارند.

تغییرات جدی اقلیمی در انتظار کشورهای ساحلی خزر
 
رئیس سرویس فدرال آب و هواشناسی و نظارت بر محیط زیست فدراسیون روسیه با بیان اینکه در کشورهای ساحلی دریای خزر در ۱۰ سال آینده با تغییرات جدی اقلیمی مواجه ‌می‌شویم، تصریح کرد: در این شرایط، بهتر است کشورهای ساحلی اقدامات مناسب سازی را به عمل آورند و از منابع آبی، ‌استفاده معقولی داشته باشند.

شوماکوف با اذغان به اینکه رود ولگا از شاهرگ‌های اصلی تأمین آب دریای خزر است، گفت: در روسیه، نهایت تلاش خود را می کنیم و از بهترین فناوری ها استفاده می کنیم که از آب این رودخانه، ‌استفاده معقولانه ای داشته باشیم.

وی اظهار داشت: اعتقادم بر این است که باید از فناوری های جدید برای آب شیرین استفاده کنیم تا خودمان را با شرایط اقلیمی مناسب سازی کنیم

رئیس سرویس فدرال آب و هواشناسی و نظارت بر محیط زیست فدراسیون روسیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر زمان بازگشت شرایط اقلیمی منطقه خزر به وضعیت طبیعی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها درپایان قرن ۲۱، وضعیت اقلیمی به سطح طبیعی بازخواهد گشت.

Share