سفیر روسیه در ایران:

امیدوارم درباره کاسپین به نتایج مطلوب برسیم | راه‌آهن رشت-آستارا در دستور کار است

جاگاریان با اشاره به روابط بسیار نزدیک و دوستانه کشور‌های ساحلی خزر ابراز امیدواری کرد: با تلاش مشترک و با در نظرگرفتن منافع پنج کشور همسایه بتوانیم در آینده به ویژه درخصوص دریای خزر به نتایج مطلوب برسیم و با حل و فصل مسائل، اجازه ندهیم کشور‌های بیگانه برای ما مشکل ایجاد کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از صداوسیما، یوان جاگاریان همکاری‌های دفاعی-امنیتی ایران و روسیه را نمایش اقتدار دو کشور دانست و درباره ارتکاب هرگونه خطای نیرو‌های فرامنطقه‌ای در خلیج فارس هشدار داد.

سفیر روسیه در تهران در پاسخ به این که این همکاری‌ها چقدر می‌تواند در جلوگیری از دخالت بیگانگان در منطقه مؤثر باشد، تاکید کرد: با این همکاری‌ها می‌توانیم تفهیم کنیم که توانمندی نظامی دو کشور بسیار قوی است و تردید نکنند که اگر مرتکب خطایی شوند پاسخ ما دندان شکن خواهد بود.
­

وی با اشاره به سفر اخیر فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به روسیه، روابط نظامی – امنیتی دو طرف را بسیار عالی دانست و افزود: این دیدار در سن پترزبورگ برگزار شد و ما از سطح کنونی همکاری‌های دوجانبه در حوزه نظامی بسیار راضی هستیم.

جاگاریان گفت: اکنون نیز رقابت‌های نظامی در نزدیک جزیره زیبای کیش در حال برگزاری است که نظامیان ما و دیگر کشور‌های دوست در آن حضور دارند.

سفیر روسیه در تهران همچنین درباره تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف دریایی در تنگه هرمز افزود: البته آقای ظریف در این باره به طور مفصل در کنفرانس مطبوعاتی پاسخ داد، اما آن چه من می‌خواهم اضافه کنم، پیشنهاد اخیر فدراسیون روسیه درباره کنسرسیوم امنیت در خلیج فارس است.

وی گفت: این پیشنهاد را در شورای امنیت سازمان ملل متحد به کشور‌های حوزه خلیج فارس ارایه کردیم؛ ما با جمهوری اسلامی ایران و همسایگانش در این حوزه رابطه خوب و دوستانه داریم و این پیشنهاد، دعوت به گفتگوست و باید تبادل نظر کنیم.

جاگاریان گفت: اما آن چه مربوط به پیشنهاد آمریکا برای ائتلاف دریایی است با مخالفت بسیار کشور‌های غربی و حتی از جانب متحدانش مواجه شد به این علت بعید به نظر می‌رسد که آمریکا به اهدافش برسد.

وی افزود: البته قابل پیش بینی بود که به این پیشنهاد اعتنا نشود، چون قبلا هم در سال ۲۰۰۳ با حمله غیرقانونی به عراق مخالفت شد و آلمان و فرانسه از آن حمایت نکردند.

جاگاریان گفت: برخی کشور‌ها نمی‌خواهند دست نشانده آمریکا باشند و ما از چنین سیاست مستقلی حمایت می‌کنیم، زیرا سیاستی واقع بینانه است.

سفیر روسیه در تهران همچنین درباره انتقاد کشورش از افزایش حضور نظامیان آمریکا در سوریه تأکید کرد: حضور نظامی آمریکا در سوریه غیرقانونی است و از آنان خواستیم که نیروهایشان را از این کشور تخلیه کنند.

وی افزود: البته می‌دانیم که آنان این کار را نمی‌کنند، چون برکناری آقای بشار اسد و تجزیه سوریه با ایجاد کشور کُردی در شرق رودخانه فرات را در دستور کار دارند.

جاگاریان همچنین درباره اختلافات آمریکا و ترکیه درباره ایجاد منطقه امن در شرق فرات گفت: ترکیه نگرانی خاص خود را دارد و می‌خواهد مناطق مرزی اش امن باشد؛ ما این نگرانی آنان را درک می‌کنیم. واشنگتن و آنکارا پس از چند دور مذاکره به نتیجه نرسیدند.

وی افزود: با استفاده از این فرصت می‌خواهم از همکاری سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه به ویژه از مذاکرات اخیر نمایندگان سه کشور در موضوع سوریه اظهار رضایت کنم.

این دپیلمات ارشد روس همچنین درباره میزان پایبندی ترکیه به تعهداتش در حمایت نکردن از گروه‌های تروریستی در سوریه گفت: این کار دشواری است با این حال در حال همکاری هستیم؛ امیدوارم ترکیه بتواند تعهداتش را اجرا کند.

جاگاریان همچنین درباره اتهام غربی‌ها به ارتش روسیه مبنی بر اجرای سیاست زمین‌های سوخته در سوریه افزود: پاسخ ما به کشور‌های غربی این است که دوستان محترم؛ چرا شما درباره ویرانی موصل و بسیاری شهر‌های سوریه و عراق سکوت می‌کنید، بهتر است درباره جنایات خودتان در این شهر‌ها حرف بزنید، این ناشی از دوگانه سنتی آمریکاست اگر نگوییم دورویی سنتی آنان.

وی همچنین درباره چشم انداز همکاری ایران و روسیه در سوریه گفت: ما در گذشته و حال همکاری‌های خوبی داشته، داریم و در آینده نیز به این روند ادامه می‌دهیم؛ اعتماد متقابل نظامیان و دستگاه دیپلماسی دو کشور بسیار مهم است؛ ما یکدیگر را خیلی خوب شناختیم و همدیگر را بسیار خوب می‌فهمیم.

سفیر روسیه در تهران، شیطنت برخی کشور‌ها برای اختلاف افکنی میان تهران – مسکو در سوریه را ناشی از حسادت آنان از روابط خوب دوطرف دانست.

جاگاریان همچنین درباره اینکه چرا حجم تبادلات تجاری ایران و روسیه متناسب با ظرفیت‌های فراوان دو کشور نیست، گفت: با شما موافقم، سال گذشته میلادی حجم مبادلات دو کشور، دو میلیارد دلار و حتی کمتر از این بود که بسیار ناچیز است، اما تلاش می‌کنیم آن را افزایش دهیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسه اخیر کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران و اصفهان در یک ماه قبل ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به افزایش سطح مبادلات دو طرف کمک کند.

جاگاریان گفت: آن چه به وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های دوطرف مربوط می‌شود، بسیار تلاش می‌کنیم و آماده هستیم، اما این بازرگانان هستند که باید به توافق برسند و ما هم آماده کمک کردن به آنان هستیم.

سفیر روسیه در تهران افزود: در این چارچوب با بسیاری تجار ایرانی در خیلی استان‌ها دیدار کردیم چنان که چند روز پیش به همراه نماینده بازرگانی روسیه با تجار استان مرکزی دیدار کردیم؛ ما آمادگی داریم، بستگی به تجار دو طرف دارد.

وی با پرهیز از تعیین رقم برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور گفت: از این حرف خودداری می‌کنم؛ باید هوشیار باشیم که بعدا با استناد به آن نپرسند که چرا آن رقم تحقق نیافته، بهتر است بگویم ان شاء الله این رقم به بیش از ۲ میلیارد دلار می‌رسد.

جاگاریان همچنین درباره اقدام اخیر آمریکا در تحریم محمدجواد ظریف افزود: اصلا حرفی در این باره ندارم؛ آن قدر از این اقدام غافلگیر شدم و تعجب کردم که فقط می‌توانم بگویم این تصمیم برای ما قابل فهم نیست؛ چگونه چنین چیزی ممکن است که کشور با تمدنی مثل آمریکا چنین تصمیمی اتخاذ کرد که حتی متحدانش تعجب کردند.

وی گفت: آنان نمی‌خواهند راه دیپلماسی باز باشد و این برای ما اصلا قابل فهم نیست؛ ما این اقدام غیرقانونی واشنگتن را محکوم و به شدت از آن انتقاد کردیم.

سفیر روسیه در تهران همچنین درباره علت حمایت آمریکا از آشوب طلبان در مسکو افزود: آنان درحالی روسیه را متهم به دخالت در امور داخلی خود می‌کنند که طبق قوانین شان به برخی سازمان‌های غیردولتی بودجه می‌دهند که در امور داخلی روسیه و دیگر کشور‌هایی که دنباله روی سیاست‌های واشنگتن نیستند مداخله کنند.

جاگاریان گفت: سیاست مستقل روسیه قابل پسند آمریکا نیست به همین علت تلاش می‌کند که برای ما مشکل تصنعی ایجاد کند، اما موفق نخواهند شد.

وی همچنین درباره خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد «INF» گفت: این بهانه‌ای بود تا موشک‌های میان برد و کوتاه بردش را در اروپا و جنوب شرق آسیا مستقر کند به همین علت پمپئو به استرالیا سفر کرد و آن طور که اطلاع دارم این کشور، پیشنهاد واشنگتن را برای استقرار این موشک‌ها رد کرد.

سفیر روسیه در تهران هشدار داد: کشور‌هایی که این پیشنهاد را بپذیرند باید بفهمند که اگر موشک‌های آمریکا را در سرزمینشان قبول کنند خود به خود به هدف تبدیل می‌شوند چنان که چین هم هشدار داد و از ژاپن، کره جنوبی و دیگر کشور‌ها خواست که اجازه چنین کاری را ندهند.

جاگاریان، موافقت احتمالی کشور‌ها با این اقدام آمریکا را ضد امنیت روسیه و چین دانست و افزود: ما در فهرست دشمنان آمریکا هستیم همانطور که چین، ایران و برخی کشور‌های دیگر جزو دشمنان واشنگتن تلقی می‌شوند.

نشست سه جانبه تهران، مسکو، باکو؛ چهارشنبه

سفیر روسیه در تهران از برگزاری اجلاس سه جانبه تهران، مسکو، باکو در روز چهارشنبه ۲۳ مرداد در بندر سوچی این کشور خبر داد.

لوان جاگاریان در ادامه مصاحبه با اعلام حمایت از ابتکار برگزاری این نشست سه جانبه آن را بسیار مهم دانست و افزود:​ این اجلاس نه فقط برای همکاری سه جانبه بلکه برای همکاری‌های دوجانبه میان این سه کشور نیز اهمیت دارد، زیرا در حاشیه اجلاس، جلسات دوجانبه نیز برگزار می‌شود.

وی مرکز توجه مذاکرات روسای جمهوری سه کشور در این نشست را ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و تأمین امنیت در حوزه خزر برشمرد.

جاگاریان درباره تأثیر این نشست سه جانبه بر سیاست یک جانبه گرایانه امریکا گفت: وارد مرحله حساسی شدیم، روسیه و ایران از جانب امریکا تحت فشارند؛ البته از یک طرف خوب نیست، اما از سوی دیگر برای هر دو کشور امکانات جدیدی را به وجود آورده است.

وی این فشار‌ها را سبب همکاری برای تعمیق مناسبات دوجانبه در ابعاد مختلف و کمک به بهبود روابط در عرصه اقتصادی و نظامی برشمرد که برای دو طرف بسیار اهمیت دارد.

جاگاریان گفت: ایران و روسیه با جمهوری آذربایجان نیز روابط خیلی خوبی دارند و این کشور در برخی مسائل منطقه‌ای و جهانی با ما دیدگاه مشترک دارد که بسیار کمک کننده است.

سفیر روسیه در تهران همچنین درباره میزان پیشرفت طرح کریدور شمال – جنوب به عنوان یکی از محور‌های مذاکره در نشست سه جانبه؛ از برپایی جلسه وزرای حمل و نقل سه کشور، یک روز پیش از نشست رؤسای جمهور در سوچی خبر داد.

وی افزود:​ این طرح در دستور کار این جلسه خواهد بود و پس از راه اندازی راه آهن در مسیر قزوین-رشت، مسیر و پروژه دیگری برای راه آهن رشت-آستارای ایران مطرح می‌شود که امیدوارم این موضوع در نشست وزرای حمل و نقل و رؤسای جمهور به نتایج مطلوبی برسد.

جاگاریان همچنین درباره تفاهم سه کشور برای مبارزه با تروریسم گفت:​ ما همکاری‌های خیلی خوب و کانال‌های مشخصی در این زمینه داریم؛ ایران و روسیه و نیز سه کشور، رایزنی‌های منظمی از طریق دستگاه دیپلماسی در این زمینه داریم و امیدوارم این نوع همکاری‌ها در آینده ادامه یابد.

وی همچنین درباره این که چرا زمینه سازی برای تبادل تجاری با پول ملی سه کشور مغفول مانده است، اظهار داشت: این ایده بسیار خوبی است، اما مشکلاتی در این باره وجود دارد.

جاگاریان تأکید کرد: مسئولان عالی رتبه بانک‌های مرکزی سه کشور باید در این زمینه بیشتر مذاکره کنند که در این چارچوب به زودی جلسه کارگروه ایران و روسیه در سطح معاونان بانک مرکزی برگزار می‌شود.

سفیر روسیه در تهران گفت:​ آقای پوتین حرف قشنگی در این باره زد که گفت: “ما از دلار فرار نکردیم، دلار از ما فرار کرده ” بر این اساس باید هرچه زودتر از دلار فاصله بگیریم.

وی درباره این که ایران و روسیه تاکنون چقدر به این هدف نزدیک شده اند اظهار داشت: متأسفانه هنوز کافی نیست ما می‌توانیم به این هدف نزدیک‌تر شویم، اما باید بیشتر تلاش کنیم.

جاگاریان گفت: ما از نشست‌های سه جانبه منطقه‌ای انتظارات زیادی داریم و آن را برای ادامه همکاری‌ها نه فقط میان ایران، روسیه و آذربایجان بلکه برای پنج کشور حاشیه دریای خزر لازم می‌دانیم و امیدوارم بتوانیم به نتایج مطلوبی برسیم.

وی با اشاره به روابط بسیار نزدیک و دوستانه کشور‌های ساحلی خزر ابراز امیدواری کرد: با تلاش مشترک و با در نظرگرفتن منافع پنج کشور همسایه بتوانیم در آینده به ویژه درخصوص دریای خزر به نتایج مطلوب برسیم و با حل و فصل مسائل، اجازه ندهیم کشور‌های بیگانه برای ما مشکل ایجاد کنند.

Share