در نخستین مراسم «تجلیل از واحدهای شهرصنعتی رشت با رویکرد فناورانه»عنوان شد؛

رسالت پارک علم و فناوری؛ ایجاد ارتباط بین علم و صنعت است | هر واحد صنعتی؛ یک دانشگاه است

پورعلی با بیان پیشینه شهر صنعتی رشت گفت: این مجموعه عظیم صنعتی یکی از ۵ شهرصنعتی بزرگ کشور است که تماما توسط بخش خصوصی مدیریت و راهبری می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس پارک علم و فناوری گیلان در نخستین مراسم «تجلیل از واحدهای شهرصنعتی رشت با رویکرد فناورانه» که عصر امروز در شهرصنعتی رشت برگزار شد، بر لزوم همکاری متقابل علم و صنعت تاکید کرد و گفت: خدمت علم و نوآوری به صنعت و در قبال آن خدمت صنعت به علم و نوآوری حلقه‌ای مفقوده در حوزه صنعت استان است و چنانچه این ظرفیت‌ها بهم پیوند داده شود شاهد افزایش چشمگیری در ایجاد ارزش افزوده و افزایش درآمد سرانه و رشد اقتصادی خواهیم بود.

عبدالله حاتم زاده تصریح کرد: هم اکنون شرکت‌های بسیار ارزشمندی در گیلان در حال فعالیت و تولید هستند که بعضا محصولاتی با تکنولوژی بسیار بالا را تولید می‌کنند.

وی با ابراز خرسندی از توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در گیلان افزود: رسالت اصلی پارک علم و فناوری به عنوان حلقه واسط دولت و صنعت؛ ایجاد ارتباط بین علم و صنعت است تا از سویی کاستی‌های صنعت را توسط علم و از سویی دیگر نیازمندی‌های عملی و کاربردی علم را با صنعت پوشش داده و بتواند در توسعه صنعت و ایجاد نوآوری در صنعت و خلق ارزش نقش آفرینی کند.

حاتم زاده افزود: اشخاص و شرکت‌های دارای ایده و فکر نو مورد حمایت‌های پارک علم و فناوری قرار می‌گیرند.

سرمایه‌گذاری، نوآوری و به کارگیری هوش مصنوعی راهکاری برای نوآوری در صنعت است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در نخستین مراسم «تجلیل از واحدهای شهر صنعتی رشت با رویکرد فناورانه» با بیان پیشینه شهر صنعتی رشت گفت: این مجموعه عظیم صنعتی یکی از ۵ شهرصنعتی بزرگ کشور است که تماما توسط بخش خصوصی مدیریت و راهبری می‌شود.

فرحمند پورعلی افزود: مقدمات اولیه تاسیس شهر صنعتی رشت تقریبا همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی پایه‌ریزی شد و با ورود سرمایه‌گذاران بزرگ و نیز سرمایه گذاری‌های گسترده در سالیان متمادی هم اکنون شاهد اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر بیمه شده از نیروهای کار و جوانان استان در شرکت‌های بزرگ مستقر در این شهرصنعتی عظیم هستیم.

فرحمند پورعلی در ادامه تصریح کرد: در بدو تاسیس و راه‌اندازی شهرصنعتی رشت شاهد سرمایه گذاری‌های ارزشمندی با تکنولوژی‌های نوین بودیم ولی به دلایلی همچون نوسانات و افزایش شدید نرخ ارز و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور عزیزمان، تکنولوژی در بسیاری از شرکت‌ها به روزرسانی نشده و برخی از شرکت‌های بزرگ تولیدی کماکان با تکنولوژی و خطوط تولید قدیمی در تلاش هستند تا بازار مصرف و اشتغال آفرینی خود را حفظ کنند.

وی چرخه تولید را اکوسیستمی بزرگ با اجزایی متصل و بهم پیوسته عنوان کرد و افزود: از مرحله تولید و تامین مواد اولیه و قطعات تا مرحله تولید محصول نهایی و تحویل به موقع به بازار عرضه و مصرف همانند حلقه‌های بهم پیوسته یک زنجیره است که هرگونه تصمیم شتابزده، متغیرهای تامین انرژی پایدار و مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز و تلاطم بازار مصرف و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده، هر کدام به تنهایی می‌تواند باعث اخلال در عملکرد این اکوسیستم شده و اثرات مخربی بر اشتغال، اقتصاد و صنعت ایجاد کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه با بیان اینکه درد و دل‌های یک صنعتگر؛ شکایت و گله‌مندی نیست خاطر نشان کرد: بیان معضلاتی که هم اکنون با آن‌ها مواجه‌ایم در واقع حکایت صنعت است و همچنان برای حل آن‌ها امیدواریم.

پورعلی در ادامه سخنان خود در این رویداد با انتقاد از برنامه‌های قطعی برق صنایع گفت: همانطور که گفته شد؛ «تولید» یک اکوسیستم است و با قطعی برق ضرر و زیان‌های جبران ناپذیری بر صنعت وارد می‌شود و این در حالی است که هیچ سازمان و نهادی جوابگوی تامین و جبران این ضررها نیست.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه سخنان خود؛ کاهش قدرت خرید مصرف کننده، کاهش تامین مالی از طریق بانک‌ها، بالا بودن نرخ سود تسهیلات و در نتیجه افزایش قیمت هزینه‌های تولید، کاهش روند به روزرسانی خطوط تولید در صنایع را از دیگر مشکلات صنعت عنوان کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: علاوه بر تمامی موارد مطرح شده کمبود نیروی انسانی کارگر ساده، نیمه ماهر و ماهر معضلی است که زنگ خطری برای ادامه حیات اشتغال و صنعت به شمار می‌آید.

پورعلی تغییر رویکرد جهانی به سمت هوش مصنوعی را مقوله‌ای غیرقابل انکار قلمداد کرد و افزود: سرمایه‌گذاری، نوآوری و به کارگیری هوش مصنوعی راهکاری برای نوآوری در صنعت است و بخش تولید استان و کشور باید بتواند از ظرفیت‌های آن به طرز بهینه استفاده کرده تا بتواند ماندگاری خود را قطعی و مطمئن کند.

از دیدگاه ما؛ هر واحد صنعتی؛ یک دانشگاه است

رسول شمشادی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان گیلان در نخستین مراسم «تجلیل از واحدهای شهرصنعتی رشت با رویکرد فناورانه» که عصر امروز در شهرصنعتی رشت برگزار شد، با بیان ظرفیت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: این دانشگاه با پشتوانه ۱۲۰۰ مدرس و ۱۴۰ کارگاه و آزمایشگاه پراکنده در سراسر استان هم اکنون ۸ هزار دانشجو تحت آموزش و تعلیم در اختیار دارد.

شمشادی تصریح کرد: سطح آموزش‌های کاربردی در این دانشگاه به حدی است که از ۲ هزار دانشجوی ساماندهی شده در طرح ساماندهی فارغ التحصیلان فقط ۱۰۰ نفر جویای کار بودند و بقیه یا بصورت مستقل وارد بازار کار شدند و یا برای همکاری جذب صنایع مختلف شدند.

 رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان گیلان در ادامه از انعقاد ۱۰۰ تفاهم نامه همکاری با صنایع مختلف در سطح استان خبر داد و افزود: طی این تفاهم‌نامه‌ها نیازهای آموزشی و صنعتی به دانشگاه ارائه می‌شود و نیروهای آموزش دیده در همان رشته‌های مورد نیاز به صنایع معرفی می‌شوند و یا دوره‌های آموزشی لازم به کارکنان، پرسنل و کارگران همان صنعت ارائه می‌شود.

شمشادی همچنین از «طرح حضور هیات علمی در صنعت» خبر داد و افزود: در این طرح نیز با حضور اساتید و هیأت علمی دانشگاه به مدت ۶ ماه در واحد صنعتی، مشکلات بخش مورد نظر بررسی و راهکارهای علمی حل معضلات به واحد صنعتی پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: از دیدگاه ما؛ هر واحد صنعتی؛ یک دانشگاه است از این رو ایجاد تعامل قوی و سازنده بین دانشگاه و صنعت از مهم‌ترین رویکردهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای کاربردی کردن آموزش‌ها و علوم و فنون صنعتی است.

 وجود ۸۵ شرکت دانش بنیان در استان نشانگر لزوم همت مضاعف برای ارتقای کمی و کیفی فعالیتهای دانش بنیان در عرصه صنعت استان است

رئیس مرکز آموزش بازرگانی استان گیلان در نخستین مراسم «تجلیل از واحدهای شهرصنعتی رشت با رویکرد فناورانه» که با تقدیر از ۱۷ شرکت برتر شهرصنعتی رشت همراه بود، گفت: شرکت‌های برتر شهرصنعتی رشت با معیارهایی همچون تولید و خدمات دانش بنیان، آموزش‌های دانش بنیان برای کارکنان، همکاری با موسسات تحقیقاتی و پژوهشی، تجهیز و نوسازی و نوآوری در محصول و فرآیندهای تولید، مورد ارزیابی کمیته‌ای متشکل پارک علم و فناوری، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، شهر صنعتی رشت و مرکز آموزش بازرگانی قرار گرفته و ۱۷ شرکت در این رویداد منتخب و مورد تجلیل قرار گرفتند.

روهام قلیچی در ادامه با بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت حوزه دانش بنیان گفت: برای توسعه دانش در صنعت باید بدانیم مسائل اصلی کشور حول کدام محور‌ها میباشد و راه حل مسائل چیست.

وی افزود: امر پژوهش مختص دانشگاه و موسسات پژوهشی است ولی حل مسایل و مشکلات کشور در حوزه تکنولوژی وظیفه شرکت‌های دانش‌بنیان است.

قلیچی با بیان ضرورت ورود دانشگاه‌ها در مباحث دانش بنیان افزود: توسعه فعالیت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌ها امری است که در آن دانشجو باید محور حل مسایل قرار بگیرد و از فضاهای خوب ایجاد شده در دانشگاه‌ها برای فعالیت‌های دانش بنیان با هدف حل مسائل و مشکلات صنعت مورد استفاده قرار گیرند.

وی‌ عدم آشنایی دستگاه‌های اجرایی با قوانین ارزیابی صلاحیت شرکتهای دانش بنیان و انواع محصولات و خدمات دانش‌بنیان، عدم همکاری موثر دستگاه‌های اجرایی در تعامل با یکدیگر و شناخت محصولات و شرکت‌های بین رشته ای، مشکل برخی فناوران استان در حوزه تجاری‌سازی محصولات، عدم محوریت دانشگاه‌های استان در اکوسیستم دانش بنیان، نقش کمرنگ شرکت‌های خلاق در ورود به حوزه دانش بنیان، کمرنگ بودن استارتاپ‌ها در جذب سرمایه‌گذار، عدم استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی در انتقال تکنولوژی و دستاوردهای فناورانه به خارج از کشور را از جمله معضلات موجود در این عرصه عنوان کرد.

رئیس مرکز آموزش بازرگانی استان گیلان با اشاره به آمارهای موجود گفت: هم اکنون ۸۵ شرکت دانش بنیان در سطح استان گیلان در حال فعالیت هستند و این در حالی است که حداقل ۲۰۰ شرکت صنعتی در استان قابلیت تبدیل شدن به شرکت‌های نوپای دانش بنیان را دارند و این تعداد، نشانگر ضرورت همت مضاعف برای ارتقای کمی و کیفی فعالیتهای دانش بنیان در حوزه صنعت میباشد.

وی افزود: البته افزایش رویکرد به سمت دانش بنیان شدن شرکت‌های فعال در گیلان نیازمند ترویج و ارائه مشاوره‌های لازم در این زمینه است که مرکز آموزش بازرگانی و گروه دانش بنیان کاشف آمادگی لازم برای ارائه این مشاوره‌ها را دارد.

گفتنی است در پایان این مراسم از شرکت‌های فولاد آناهیتا گیلان، سبحان انکولوژی، شعله صنعت، کاسپین تامین، پایاکلاچ، دیبافراز آرین، دفتر طراحی قوای محرکه فرزانگان، کارآفرینان نسیم گیلان، مجتمع فولاد گیلان، سبحان دارو، پارس زرآسا، بهداشت کار، فرآوری و ساخت قطعات خودرو، زیست فرآورد پارس، صفا درمان کاسپین، پاک پارس پرند و کاوش کنترل به عنوان واحدهای برتر در عرصه فناوری و نوآوری در شهر صنعتی رشت تجلیل به عمل آمد.

Share