پس از تصویب براساس اصل 85

آمادگی کمیسیون قضایی برای پخش زنده جلسات بررسی لایحه حجاب

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح جزئیاتی از بررسی لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون متبوعش گفت: این آمادگی وجود دارد که تمامی جلسات کمیسیون به‌شکل زنده از صداوسیما پخش شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از تسنیم، حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی لایحه حجاب و عفاف در کمیسیون متبوعش گفت: براساس رأی نمایندگان مجلس بنا شد کمیسیون حقوقی و قضایی به‌عنوان کمیسیون اصلی، کار بررسی لایحه عفاف و حجاب را با کمک کمیسیون فرهنگی آغاز کند.

وی افزود: طبیعی است که کمیسیون قضایی در مسیر بررسی لایحه عفاف و حجاب از ظرفیت کارشناسان همه دستگاه‌ها و همچنین بخش‌های عمومی و صاحب‌نظران مستقل استفاده خواهد کرد، علاوه بر این تک تک پیشنهاداتی که از سوی نمایندگان ارائه شده است، نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه “بررسی لایحه حجاب و عفاف از همین امروز در جلسه کمیسیون آغاز می‌شود”، خاطرنشان کرد: تمامی پیشنهادات مورد بررسی در صحن برای تصویب، نیازمند دوسوم آرای اعضای کمیسیون است و در این پروسه اعضای کمیسیون فرهنگی حق رأی نخواهند داشت.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: هیچ‌گونه زمانی برای اتمام بررسی لایحه در کمیسیون تعیین نشده است و اتمام آن بستگی به تعداد پیشنهاداتی دارد که به کمیسیون ارسال می‌شود، ضمن اینکه روزهای بررسی لایحه در کمیسیون نیز براساس آیین‌نامه کمیسیون قضایی خواهد بود، البته این امکان وجود دارد که با تصمیم اعضای کمیسیون روزها و ساعات برگزاری جلسات نیز افزایش پیدا کند و حتی در روزهای تعطیل نیز جلسات کمیسیون برای بررسی لایحه برگزار شود.

وی درباره احتمال پخش زنده جلسات کمیسیون قضایی در زمان بررسی لایحه عفاف و حجاب عنوان کرد: ما این آمادگی را داریم که تمامی جلسات بررسی لایحه به‌صورت زنده پخش شود و هیچ‌گونه محدودیتی و ممنوعیتی برای این کار وجود ندارد، حتی صداوسیما نیز این امکان را دارد که جلسات بررسی لایحه را به‌صورت زنده پخش کند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس همچنین در توضیح مراحل پس از تصویب لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون متبوعش گفت: پس از اینکه کار بررسی لایحه در کمیسیون به پایان رسید، بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، لایحه به صحن ارسال می‌شود تا درباره زمان اجرای آزمایشی آن رأی‌گیری صورت گیرد.

حاجی‌دلیگانی با ابراز اینکه مفاد لایحه دیگر در صحن بررسی نخواهد شد، گفت: پس از پایان اجرای دوره آزمایشی لایحه، امکان اصلاح آن در صحن وجود خواهد داشت.

در جلسه علنی امروز مجلس، نمایندگان با بررسی لایحه عفاف و حجاب براساس اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند تا این لایحه صرفاً در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

Share