جلسه غیرعلنی مجلس برای «بررسی لایحه حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی»؛

بررسی طرح پشت درهای بسته | مجلس بررسی لایحه حجاب را به کمیسیون مشترک واگذار می‌کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تعیین نحوه بررسی لایحه حجاب و عفاف جلسه‌ای غیرعلنی تشکیل دادند که در آن پیشنهاد شد این لایحه طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیونی مشترک بررسی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، یکی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در مورد جزییات جلسه غیر علنی امروز- یکشنبه ۱۵ مرداد ماه – مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه لایحه حجاب و عفاف مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد شد طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون مشترک بررسی شود.

وی توضیح داد که نمایندگان در یک رای گیری استمزاجی با اکثریت آرا با بررسی این لایحه طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.

وی ادامه داد: این پیشنهاد امروز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت موافقت نمایندگان این لایحه ابتدا به کمیسیون مشترک ارسال می‌شود و بعد از آن به شورای نگهبان ارسال شده و در صورت تایید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیونهای داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید بصورت آزمایشی اجراء می‌شود و تصویب نهائی آن‌ها با مجلس خواهد بود.

همچنین ماده ۳۹ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در مورد سازو کار کمیسیون مشترک می‌گوید: در مورد طرح‌ها و لوایحی که به تشخیص هیأت رئیسه به دو یا چند کمیسیون ارتباط اساسی داشته باشند، کمیسیون مشترک تشکیل می‌گردد. تعداد اعضای کمیسیون مشترک بیست وسه نفر می‌باشد. تعیین سهم هر کمیسیون به وسیله هیأت رئیسه مجلس و انتخاب آنان توسط کمیسیون ذی‌ربط می‌باشد.

کمیسیون مشترک در انتخاب هیأت رئیسه و ارائه گزارش و سایر مقررات مانند دیگر کمیسیون‌ها اقدام می‌نماید.

Share