آموزش وردپرس

۹ راهکار برای بهبود طرح‌ بندی پست در وردپرس

در حال حاضر بیش از ۶۰۰ میلیون وبلاگ در اینترنت وجود دارند و هر روز ۶ میلیون پست جدید منتشر می‌شود. محتواهای تولید شده، باید بتوانند توجه کاربران را به خود جلب کنند. بهترین و موثرترین راهکار جهت تمایز در فضای اینترنت، ایجاد محتوای با کیفیت برای کاربران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از میهن وب هاست، در حال حاضر بیش از ۶۰۰ میلیون وبلاگ در اینترنت وجود دارند و هر روز ۶ میلیون پست جدید منتشر می‌شود. محتواهای تولید شده، باید بتوانند توجه کاربران را به خود جلب کنند. بهترین و موثرترین راهکار جهت تمایز در فضای اینترنت، ایجاد محتوای با کیفیت برای کاربران است. وبلاگی که با برنامه ریزی صحیح ایجاد شده باشد، سبب می شود تا کاربران برای خواندن مطالب بیشتر به سایت شما سر بزنند. مهمترین بخش یک پست خوب در وبلاگ، طرح بندی آن است. نحوه نمایش محتوا و احساسی که پست شما ایجاد می کند، تعیین کننده میزان رضایت کاربران از مطالب ارائه شده خواهد بود. در این مقاله اطلاعات کافی پیرامون بهبود طرح‌ بندی پست در وردپرس در اختیار شما قرار داده می شود.

در ادامه به بررسی نکاتی که باید در طراحی پست وبلاگ از آنها اجتناب نمایید تا بتوانید یک طرح بندی خوب ایجاد کرده و در نهایت کاربران را جذب کنید، پرداخته می شود.

دلیل بهبود طرح‌ بندی پست در وردپرس

ممکن است زمان راه اندازی وبلاگ، به بهبود طرح‌ بندی پست در وردپرس، توجه نکنید. زیرا ایجاد مطلب جدید هیجان انگیز بوده و ممکن است نکات فنی را نادیده بگیرید. انتخاب یک طرح بندی مناسب برای پست‌های وبلاگ بسیار مهم است. زیرا افراد از اولین لحظه که با پست شما مواجه می‌شوند، شروع به ارزیابی آن می‌کنند.

اگر طرح بندی پست در وبلاگ به درستی صورت نگیرد، مطالب تولید شده برای کاربران مناسب نخواهد بود و آنها زمان زیادی را در وبلاگ صرف نخواهند کرد. حتی در صورت داشتن محتوای باکیفیت و عالی، بازدیدکنندگان شما کاهش خواهند یافت. در ادامه به بررسی نکاتی که باید در طرح بندی پست وبلاگ خود از آنها اجتناب کنید پرداخته می شود.

مواردی که حین بهبود طرح‌ بندی پست در وردپرس باید از آنها اجتناب کنید

نکاتی که در ادامه ذکر می شوند مهم ترین مواردی هستند که باید برای بهبود طرح‌ بندی پست در وردپرس به آنها توجه کنید. البته، ممکن است با توجه به وبلاگ شما نکات دیگری نیز وجود داشته باشد. بهترین روش برای بهبود وضعیت وبلاگ، بررسی دقیق مطالب است و اینکه می بایست دید انتقادی نسبت به محتوا داشته باشید تا  بتوانید مشکلات را شناسایی و رفع کنید.

استفاده از عنوان نامناسب در پست‌های وبلاگ

اگر از عنوان مناسب در پست های وبلاگ خود استفاده نکنید، درک محتوا برای کاربران دشوار خواهد شد. در واقع، عنوان ها و زیر عنوان ها به شما کمک خواهند کرد تا پست موجود در وبلاگ را به بخش های کوچکتری تقسیم نمایید. بدین ترتیب، کاربران به راحتی می توانند مطالب را مرور کرده و  اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورند.

از فایل‌های رسانه‌ای یا ویدئو در پست ها استفاده نکرده اید

افراد تمایل به دیدن تصاویر و ویدیوهای جذاب دارند. افزودن تصاویر و ویدیوها ارزش کلی محتوای شما را افزایش خواهد داد. تصاویر سبب می شوند تا کاربران به محتوایی که برای ایجاد آن زحمت کشیده اید، توجه بیشتری داشته و با آن تعامل داشته باشند. علاوه بر این، با استفاده از تصاویر می توانید محتوای پیچیده و چالش برانگیز را به شکلی قابل فهم تر برای کاربران خود توضیح دهید.

چک لیست و نقل قول‌ در پست ها موجود نیست

افراد تمایلی به خواندن پاراگراف های طولانی و بدون تفکیک ندارند. استفاده از فهرست بندی برای نکات و نقل قول ها باعث افزایش ارزش محتوا و اعتبار پست وبلاگتان خواهد شد.
همچنین، استفاده از فرمت نوشتاری گلوله ( • ) و روش های مشابه برای بخش بندی محتوا، سبب بهبود کیفیت آن خواهد شد و کاربران به راحتی می توانند متن را مطالعه نمایند.
پاراگراف های طولانی و غیر قابل دسترس
پاراگراف های کوتاه برای کاربران بلاگ جذاب هستند. بدون هیچ گونه تردیدی از پاراگراف های کوتاه که فقط از یک یا دو جمله تشکیل شده اند، استفاده کنید. زیرا با این کار محتوای شما جذاب خواهد شد.

نکاتی برای بهبود طرح بندی پست وبلاگ در وردپرس

تا به اینجا، نکاتی که باید از انجام آنها اجتناب کنید بررسی شد. در ادامه، توضیحاتی در خصوص نحوه طرح بندی و کسب رضایت کاربران، بیان شده است.

استفاده مناسب از پیوندهای یکتا

پیوندهای یکتایی که در صفحات بلاگ تنظیم می شوند، باید در هر مرورگری به راحتی قابل خواندن باشند. در غیر این صورت، مطالب برای کاربران جذاب نخواهند بود. استفاده از پیوندهای یکتا نقش مهمی در افزایش بازدید محتوا دارد. شما می توانید آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. همچنین سرویس‌هایی مانند گوگل، برای ایندکس محتوا از پیوندهای یکتا استفاده می‌کنند.

از یک افزونه گالری استفاده کنید تا تصاویر به راحتی برای کاربران قابل مشاهده باشند
اگر می خواهید از تصاویر زیادی در پست های وبلاگ خود استفاده کنید، باید در خصوص نحوه نمایش آنها تصمیم بگیرید. به صورت پیش فرض، وردپرس تصاویر را در یک ستون مرتب می کند. این نحوه نمایش ممکن است برای محتوای شما مناسب نباشد و منجر به مشکلاتی مانند، کارپسند نبودن و طولانی شدن صفحات شود. بنابراین، از یک افزونه گالری استفاده کنید تا قابلیت های بیشتری برای نمایش تصاویر داشته باشید.

افزودن تصویر شاخص به عنوان یک بخش از طراحی

برای اینکه محتوای شما از دید کاربران جذاب به نظر برسد، باید از تصاویر شاخص استفاده نمایید. در اکثر قالب‌های وردپرس، تصویر شاخص به عنوان thumbnail یا “تصویر بند انگشتی” برای پست‌ها به کار گرفته می شود. برای هر پستی که در وبلاگ خود منتشر می کنید باید یک تصویر شاخص داشته باشید. البته لازم است تا کیفیت تصویر شاخص بالا باشد و مرتبط با محتوای پست انتخاب گردد. همچنین، از تصاویر معمولی و رایج استفاده نکنید. زیرا نتیجه مطلوبی به همراه خود نخواهند داشت.

با این حال، می توانید از تصاویر موجود در سایت های معتبر که دارای کیفیت بالایی هستند و محتوای شما را جذاب تر می کنند، بهره ببرید. همچنین، برنامه ریزی دقیقی برای استفاده از تصاویر در هر پست وبلاگ خود داشته باشید. تصاویر تکراری که در چندین پست به کار گرفته شده اند، باعث شباهت پست های وبلاگ شما می شوند.

منوی چسبنده را امتحان کنید

منوی ناوبری یکی دیگر از عناصر مهم است که هنگام برنامه ریزی برای طرح بندی وبلاگ باید در نظر بگیرید. اگرچه استفاده از آن اختیاری است اما اگر می خواهید پست های شما از ارزش و کیفیت بالایی برخوردار باشند، باید به عنوان یک بخش ضروری آن را به کار گیرید. منوی چسبنده به این معنا است که هرگاه کاربران صفحه را به سمت پایین اسکرول کنند، منوی سایت در بخش بالایی صفحه به صورت ثابت باقی خواهد ماند. این قابلیت باعث می شود تا کاربران به راحتی بتوانند محتوای وبلاگ را مرور کنند.

قبل از نصب هر پلاگین اضافی، توجه داشته باشید که طرح‌های وردپرس متفاوت بوده و طراحی بالا صفحه آنها نیز با هم فرق دارند. بنابراین، قبل از نصب افزونه های اضافی، بهتر است تنظیمات قالب را بررسی کنید. بنا به نیازهای خود، طرح های مختلف را چک نمایید تا بتوانید مناسب ترین گزینه را برای منوی چسبنده برگزینید. حتماً نباید منوی چسبنده بخش قابل توجهی از صفحه را پوشش دهد. زیرا، این  امر سبب می شود تا کاربران نتوانند به راحتی به محتوای وبلاگ دسترسی پیدا کنند.

از Gravatar در پروفایل نویسندگان وبلاگ استفاده کنید

Gravatar، یک قابلیت جالب است که این امکان را به شما می‌دهد تا برای کاربرانی که کامنت یا مطلبی روی وبلاگ شما می‌نویسند، آواتار اختصاصی بسازید. توصیه می‌ گردد چندین نویسنده برای وبلاگ تان محتوا ایجاد کنند، تا کیفیت مطالب شما افزایش یابد. با مشارکت نویسندگان، Gravatar آنها نیز نمایش داده می‌شود. این امر، به محتوای تولید شده ارزش بیشتری خواهد بخشید. نمایش چهره نویسندگان، به کاربران شما کمک می کند تا بتوانند آنها را بشناسند که موجب افزایش حس اعتماد و بیشتر دیده شدن پست هایتان خواهد شد.

از دسته بندی پست وبلاگ در وردپرس استفاده کنید 

در وردپرس، دسته‌بندی پست‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. با دسته‌بندی مناسب، محتوای شما به خوبی سازماندهی شده و به راحتی در دسترس کاربرانتان قرار خواهد گرفت. در وبلاگ، ایجاد یک سلسله مراتب ساده برای صفحات و پست‌ها، مهم است.

ایجاد دسته‌بندی برای پست‌های وبلاگ چندان دشوار نیست و می‌توانید به راحتی از طریق پیشخوان وردپرس این کار را انجام دهید. بدین منظور، مطابق با تصویر فوق، به بخش “نوشته ها” سپس “دسته ها” مراجعه نمایید. دسته‌بندی‌هایی که برای وبلاگتان انتخاب می‌کنید به محتوای شما بستگی دارند و می‌توانند متنوع باشند.

 استفاده از یک قالب ساده و کم حجم

استفاده از قالب های جذاب با المان های زیبا بسیار وسوسه انگیز است اما، این امکان وجود دارد که سبب افت کیفیت وبلاگ شما شوند. به خاطر داشته باشید که هدف اصلی وبلاگ ها، خوانده شدن مطالب است. نیازی نیست که تمامی قابلیت ها را حذف کرده و وبلاگتان را با کلمات و تصاویر پر کنید. در واقع صرفا باید هدف اصلی وبلاگ را ملاک قرار دهید. از یک قالب ساده که با محتوای شما هماهنگ باشد، استفاده نمایید.  علاوه بر این، باید بدانید که در طراحی وبلاگ ارزش فضای سفید بالا است. بنابراین آن را کم اهمیت ندانید.

از رنگ هایی که سازگاری خوبی با هم دارند و فونت هایی که به راحتی قابل خواندن هستند و در عین حال زیبا به نظر می‌رسند برای بهبود طرح‌ بندی پست در وردپرس استفاده نمایید. برای یافتن قالب مناسب به اولین موردی که یافتید بسنده نکرده و انواع مختلف آنها را تست کنید. بدین ترتیب، می توانید رضایت کامل کاربران خود را کسب نمایید.  موضوع وبلاگ اهمیت ندارد و اینکه هر محتوا بتواند نیاز کاربران را برآورده کند، مهم است.

افزودن عناصر سرگرمی (Gamification) به محتوا 

محتوای تولید شده باید برای کاربران ساده و قابل فهم باشد. البته این بدان معنا نیست که مطالب سرگرم کننده نباشند و نتوانید از آنها لذت ببرید. به همین دلیل، می توانید از Gamification استفاده کنید. افزودن ویژگی های خاص و منحصر به فرد در پست های وبلاگ، نه تنها مخاطبان را درگیر می کند بلکه سبب افزایش تعامل آنها با محتوا خواهد شد. این امر تاثیر مثبتی بر وبلاگ شما خواهد گذاشت.

بهتر است برای کاربران خود امکان لایک پست را فراهم کنید. علاوه بر این، تعداد لایک هر پست را نمایش دهید. همچنین می توانید یک پنجره پاپ آپ بیافزایید که به کاربران پاداشی مانند یک تخفیف ۱۰ درصدی ارائه دهد. حتما کامنت کاربران خود را بررسی نموده و به هر بازخوردی که از آنها دریافت می‌کنید، پاسخ دهید.

۹. افزودن فرم عضویت ایمیل به طرح بندی سایت

فهرست ایمیل یکی از مهم ترین نکاتی است که به شما این امکان را می دهد تا با کاربران خارج از وبلاگتان در تعامل باشید. علاوه بر این، به عنوان یک استراتژی بسیار موثر در بازاریابی عمل می کند. اگر آدرس ایمیل افرادی که از وبلاگ خارج می شوند را داشته باشید، می توانید با کاربران خود ارتباط برقرار نمایید. به عنوان مثال، برای آنها ایمیل هفتگی یا خبرنامه ماهیانه ارسال کنید. فرم های عضویت در ایمیل باید به گونه‌ای طراحی شوند که کاربران به راحتی بتوانند از آنها استفاده کنند. به طور پیش‌فرض، اکثر قالب های پرمیوم و تعداد زیادی از افزونه‌های صفحه ساز،  دارای یک فرم اشتراک ساده هستند.

جمع بندی

بهبود طرح‌ بندی پست در وردپرس، کیفیت مطالب شما را افزایش می دهد و در نهایت، کاربران از وبلاگ رضایت کامل خواهند داشت. با رعایت نکات مطرح شده در این مقاله، می توانید سبب بهبود کیفیت وبلاگ خود شده و  انتظارات کاربران را برآورده کنید.

Share