در بازدید امام جمعه رشت از تصفیه خانه خانه بزرگ آب گیلان عنوان شد؛

گیلان جزء استانهای کم آب و دارای منابع آبی محدود است | هزینه ۱۵ میلیارد تومانی تولید آب شرب در ماه

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با اشاره به عقب‌ماندگی‌های استان در حوزه زیرساخت‌ها، مشکلات پسماند و فاضلاب و لزوم توسعه شهری در تراز تمدن اسلامی گفت: مدیران و مسئولان هر بخشی سعی کنند رابطه خود را با وزیر مربوطه قوی کنند و مطالبات استان را روزانه به گوش مسئولان کشور برسانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام رسول فلاحتی، امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در استان گیلان چهاردهم تیر ماه سال جاری از تصفیه خانه خانه بزرگ آب گیلان بازدید کرد.

سازه‌های شهری ما در تراز تمدن اسلامی نیست

آیت‌الله رسول فلاحتی امروز در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه بزرگ آب استان گیلان با بیان اینکه حیات موجودات زنده به آب وابسته است اظهار داشت: آب نعمت بزرگی است که هر انسان و موجود زنده‌ای به آن نیاز دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به هزینه‌های زیاد آب در برخی کشورها و لزوم مدیریت مصرف آب در کشورمان گفت: خداوند به این سرزمین، نعمات زیادی از جهت برخورداری از انرژی‌ها و مواهب طبیعی داده است که سرانجام تمام خواهد شد از طرفی هیچ کشوری در مصرف انرژی‌های طبیعی آب، برق و گاز مانند کشور ما نیست.

امام جمعه رشت به رشد و بالندگی کشورمان در عرصه‌ فناوری‌های جدید اشاره و بیان کرد: امروز شاهد تحولات خوبی در شهرسازی، پل‌سازی، جاده‌سازی و…در کشور هستیم که نشان می‌دهد مهندسان، سازه‌سازان و فناوران ما با تکنیک‌ها و شیوه‌های جدید به‌خوبی آشنا شده و دقت و سرعت در کار دارند.

وی خطاب به کارکنان و مدیران تصفیه‌خانه آب استان گفت: رشد و بالندگی شما در این بخش نتیجه تلاش‌های علمی شما است اما همچنان ارتباط خود را با دانشگاهیان و مراکز دانش‌بنیان تقویت کنید و از افراد اندیشه‌ورز و خوش‌فکر کمک گرفته شود.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به عقب‌ماندگی‌های استان در حوزه زیرساخت‌ها، مشکلات پسماند و فاضلاب و لزوم توسعه شهری در تراز تمدن اسلامی خاطرنشان کرد: سازه‌های شهری ما در تراز تمدن اسلامی نیست.

امام جمعه رشت با تاکید بر لزوم ریل‌گذاری در زمینه مدیریت آب برای افزایش رشد و بالندگی این بخش جهت بهره‌مندی آیندگان تصریح کرد: ایده‌پردازی در این بخش ضرورت دارد و فقط به وضعیت فعلی نگاه نشود.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان تاثیرات منفی ورود فاصلاب شهری، صنعتی و بیمارستان‌ها به رودخانه‌های زرجوب و گوهررود را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در باغ فین کاشان از نعمت آب، بهره‌برداری‌های خوبی جهت لطیف‌سازی و زیباسازی فضا انجام دادند اما ۲ رودخانه‌ رشت که دارای قدمت بسیار بوده و از وسط شهر می‌گذرد، در وضعیت اسفباری قرار گرفت و از آن بهره‌برداری مناسب نشد.

امام جمعه رشت با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی درست ادامه داد: دولت فعلی توانسته کارهای خوب و بزرگی در حوزه زیربنایی انجام دهد که مردم هنوز اطلاع ندارند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف بی‌رویه آب توسط مردم آسیب‌زا خواهد بود بنابراین تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ جهت افزایش آگاهی عمومی در این بخش ضرورت دارد و باید مورد توجه باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان ادامه داد: مدیران و مسئولان هر بخشی سعی کنند رابطه خود را با وزیر مربوطه قوی کنند و مطالبات استان را روزانه به گوش مسئولان کشوری برسانند زیرا فقر گیلان زیر سرسبزی آن پنهان است، البته قصد ناشکری نداریم زیرا امروز دورترین روستاهای ما از امکانات لازم برخوردار است بنابراین راضی هستیم اما قانع نباید باشیم بلکه باید مطالبه کنیم تا از امکانات کشور بهره‌مند شویم.

گیلان جزء استانهای کم آب و دارای منابع آبی محدود است

مازیار علی‌پور، مدیرعامل شرکت آبفای گیلان ضمن خیر مقدم و ابراز خرسندی از حضور حجت الاسلام و المسلمین فلاحتی و هئیت همراه، گزارش مختصری از عملکرد شرکت ارائه داد و گفت: بعد از ادغام شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی در سال ۹۸، اینک آبفای گیلان آبرسانی به ۵۳ شهر و بیش از هزار و ۷۵۰ روستای استان گیلان را عهده دار است؛ دبی خروجی آب تصفیه خانه بزرگ گیلان ۶ مترمکعب بر ثانیه می‌باشد و ۷۰ درصد مشترکین استان را تحت پوشش دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه شهری میزان بهره مندی از آب شرب در وضعیت ایده آلی قرار دارد و ۹۹.۹۹ درصد از ۵۳ شهر استان از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند؛ اما در حوزه روستایی از بین ۲ هزار و ۵۰۰ روستای استان یک هزار و ۸۷۶ روستا یعنی حدود ۸۶ درصد تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب بوده و از آب شرب سالم بهره‌مند هستند، اما حدود ۱۴ درصد از روستاییان عزیز از نعمت آب سالم و بهداشتی برخوردار نیستند.

علی‌پور بیان داشت: استان گیلان بر خلاف تفکر عام که به دلیل بارش‌های فراوان استان پر آبی به نظر می‌رسد جزء استانهای کم آب و دارای منابع آبی محدود است؛ در سطح کشور در حوزه بهره مندی روستایی بعد از استان سیستان و بلوچستان، گیلان دومین استان کم آب کشور بوده و در طرح محرومیت‌زدایی آب روستایی بالاترین اعتبار بعد از سیستان و بلوچستان به استان گیلان تعلق گرفته است.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) جهت تامین و تقویت آب شرب ۷۱۱ روستای گیلان ظرف مدت ۳۰ ماه با اعتباری بالغ بر ۱۸۲۱ میلیارد تومان گفت: در قالب این قرارداد ۸۵ روستای فاقد، از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار و همچنین کمیّت و کیفیت آب شرب ۶۲۶ روستا ارتقاء می‌یابد.

علی‌پور افزود: سازمان بسیج سازندگی و قرارگاه خاتم الانبیاء بعنوان معین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرای این پروژه بزرگ را در ۲ فاز برعهده دارند؛ در واقع فاز اول این طرح ۵ شهرستان استان گیلان را شامل نمی‌شد و ۷۱۱ روستای محروم روستاهای ۱۲ شهرستان از ۱۷ شهرستان را در برداشت، اما در فاز دوم این پروژه روستاهای ۵ شهرستان باقی مانده نیز تحت عنوان فاز ۸۹۰ روستا تعریف شد، که از اواخر سال ۱۴۰۳ اجرای فاز دوم طرح آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در پایان سخنان خود اشاره‌ای به مشکلات مالی شرکت و عدم پرداخت به موقع حقوق کارکنان داشت و گفت: با پیگیری مستمر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان و کشور در صدد رفع این مشکلات هستیم.

هزینه ۱۵ میلیارد تومانی تولید آب شرب در ماه

در ادامه مازیار غلام پور؛ معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای گیلان گفت: استان به لحاظ پایداری تامین آب شرب شرایط خوبی دارد و خوشبختانه آب آشامیدنی بر اساس آزمایشات انجام شده مطلوب و از کیفیت لازم برخوردار است.

غلام پور؛ اشاره‌ای به غیر قابل استحصال بودن همه آبهای زیر زمینی به دلیل آهن و منگنز بالا داشت و افزود: استفاده غیر مجاز از آب شرب بسیار دیده می‌شود و متاسفانه در فصول گرم سال استفاده از آب آشامیدنی تصفیه شده برای کشاورزی، شرکت آبفا را با مشکلات عدیده‌ای چون تنش آبی مواجه کرده است، وی از حجت الاسلام و المسلمین فلاحتی خواست به کشاورزان توصیه بفرمایند که از آب شرب برای آبیاری زمینهای کشاورزی استفاده نکنند.

عبدالمحمد مهجوری؛ قائم مقام شرکت آبفا نیز با ابراز افتخار و سرافرازی از خدمت‌رسانی به مردم گیلان اظهار داشت: بدون شک حضور حجت الاسلام و المسلمین فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان گیلان، مایه خیر و برکت برای شرکت آب و فاضلاب استان خواهد بود.

در ادامه، ماهیار اکبری؛ معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه‌گذاری شرکت گفت: جامعه ادغام شده آبفا با ۲ هزار و ۱۰۰ نفر نیرو به طور شبانه روز در تلاش است خللی در امر خدمات‌رسانی و آبرسانی به مردم عزیز گیلان ایجاد نشود، اما علیرغم تمام تلاش‌ها بدلیل فاصله زیاد درآمد و هزینه جوابگوی نیازها و الزامات پیش آمده نیستیم، لذا از مسئولین استان از جمله شما تقاضای حمایت و یاری داریم.

مهران یعقوبی، مدیر تصفیه خانه بزرگ آب گیلان با اشاره به هزینه ۱۵ میلیارد تومانی تولید آب شرب در ماه اظهار داشت: به دلیل مطالبات ۳۰۰ میلیاردی از وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و عدم انجام تعهدات آنان در بازپرداخت وام صندوق توسعه ملی، امروز شرکت با مشکلات و چالشهای مالی مواجه است و ماهیانه ۲۰ میلیارد تومان پرداخت به صندوق توسعه ملی و هزینه بهره برداری و تولید آب شرب را بر عهده دارد؛ سرمایه‌گذاری در تولید و تصفیه آب شرب کار ارزشمندی است، امیدواریم مسئولین سرمایه‌گذاری در این حوزه را در اولویت قرار دهند.

محمود امیری، مدیر امور آبفای رشت نیز در خصوص شرایط حاکم و مشکلات پیش آمده توضیحاتی داد و گفت: با توجه به خشکسالی، شرایط اقلیمی حاکم و افزایش جمعیت شناور در استان گیلان، در راستای جلب و حفظ رضایت مردم عزیز استان، مطالبه سرمایه از مسئولین کشور را خواسته به حق شرکت آب و فاضلاب گیلان دانست.

Share