تاکید نماینده ولی‌فقیه در گیلان بر لزوم مدیریت صحیح مصرف آب؛

آیت الله فلاحتی: استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی ضروری است

آیت‌الله فلاحتی با اشاره فرموده خداوند در سوره انبیا قرآن، آب مایه حیات هر موجود زنده است، گفت: آب چنان از جایگاه و ارزش والایی برخوردار بوده که موجودی‌ست در مقام سجده خدا، هر موجودی در نظام هستی به ذکر و تسبیح پروردگار مشغول است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان بر لزوم مدیریت صحیح مصرف آب و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی تاکید کرد.

آیت‌الله رسول فلاحتی در نشست تخصصی مدیریت آب کشاورزی که در سالن جلسات دانشگاه آزاد رشت برگزار شد، بر ضرورت مدیریت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی و صنعت تاکید کرد و اظهار داشت: بر اساس نگاه کارشناسانه شاید در یکی دو دهه آینده جنگ بشریت بر سر آب است، بنابراین باید قدر این موهبت الهی که در تمام حیات همه پدیده‌های نظام هستی ساری و جاری است را دانسته و روی این نعمت سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با اشاره فرموده خداوند در سوره انبیا قرآن، آب مایه حیات هر موجود زنده است، گفت: آب چنان از جایگاه و ارزش والایی برخوردار بوده که موجودی‌ست در مقام سجده خدا، هر موجودی در نظام هستی به ذکر و تسبیح پروردگار مشغول است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه هر پدیده و موجود زی‌حیاتی از آب است، تصریح کرد: برخی از کشورها حوزه آب را به‌دقت و با برنامه‌ریزی ساماندهی کرده اما متاسفانه آنچنان که باید و شاید مردم کشورمان قدر وجود آب را ندانسته و تا زمانی‌که کمبود آن را نکشند، آن سختی را درک نمی‌کنند.

وی با انتقاد از اینکه برخی انسان‌ها برای آب ارزش قائل نیستند و از آب شرب برای شستن ماشین و… اسنفاده می‌کنند، افزود: امروز علی‌رغم بارش‌های خوب در استان گیلان، اما از آب و این ظرفیت خدادادی بهینه مصرف نمی‌شود.

آیت‌الله فلاحتی خاطرنشان کرد: ۶۲درصد نذورات آسمانی در استان در مسیر و بر فراز کوه‌ها نازل شده و با سرعت به دریا سرازی و ۲۸درصد آن در جلگه نازل شده که در صورت تجمیع برای ۲۳۵هزار و ۸۸۵هکتار زمین شالیزاری موجود جبران‌کننده نیست.

وی با اشاره به گسترش منابع انسانی و فضای کشاورزی و زراعت برنج؛ استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و مدرن مکانیزاسیون در بخش کشاورزی را ضروری دانست و اظهار کرد: کشاورز به تولیدات همه محصولات فکر کرده اما شاید تنها ۱۰درصد از این قشر این ضرورت اجرای طرح را پذیرفته باشند.

امام جمعه رشت با تاکید بر اینکه سفره‌های زیرزمینی آب با استفاده از مصرف صحیح و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری ترمیم شود، خاطرنشان کرد: برخی از کشاورزان فکر کرده که باید همچنان به روش سنتی کشاورزی کنند در حالی‌که دیگر این روش‌ها پاسخگو و به‌صرفه نیست.

وی با تاکید بر اینکه همه مردم و مسئولان در استان ملزم به مدیریت بهینه و صحیح آب هستند، عنوان کرد: شالیزارهای گیلان نیازمند آب بوده و می‌طلبد که کارشناسان این حوزه بر اراضی استان نظارت کرده و نقاط دارای مشکل را شناسایی کنند.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به اینکه در رشت صدها کانال آب وجود داشته که نیازمند بتونی شدن و بهسازی هستند، ابراز داشت: نباید اجازه داده شود که آب تا رسیدن به مسیر پایین‌دست‌ها به هدر برود، باید بخشی از بودجه توسعه کشاورزی به این بخش و فرهنگ‌سازی مصرف صحیح اختصاص داده شود.

Share