آوایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

نمی‌شود فقط «نه غربی» بود اما با شرق تعارف داشته باشیم! | روس ها به دنبال منافع خودشان هستند

احمد آوایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص صحبت‌های جواد لاریجانی گفت: نظر کارشناسی ایشان سفارشی بود، چرا که با وجود مطالعه برخوردش صادقانه نبوده است و حرف بی‌ربطی بود. آن‌ها زمانی که علیه ما موضع‌گیری می‌کنند، ما باید آمریکا را مقصر بدانیم؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از جماران، حمایت روسیه از موضع امارات در قبال جزایر سه‌گانۀ ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، با واکنش وزارت خارجۀ ایران مواجه و حتی سفیر روسیه نیز به وزارت خارجه احضار شد؛ اما چنین موضعی را چند ماه قبل نیز چین اتخاذ کرد. در پی این اتفاقات محمد جواد لاریجانی دیپلمات اسبق گفت: روسیه و چین به امید جذب منافع کوتاه در پازلی که آمریکا طراحی کرده بازی کردند و به نظرم هر دو فریب خوردند و زمان این فریب را نشان می‌دهد یعنی اگر فکر کرده باشند که کشوری مثل امارات یا عربستان یا بحرین و کویت و… دیگر از آمریکا فاصله گرفتند و می‌خواهند مستقلاً عمل کنند به نظرم فهمشان از شرایط کاملا قابل سوال است.

در این‌باره سید احمد آوایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما برای حفظ تمامیت ارضی خود صدها هزار شهید، جانباز و آزاده داده‌ایم و یک ذره کوتاه نخواهیم آمد. من معتقدم در مقابل روس‌ها وزارت امور خارجه باید مواضع محکم‌تری را اتخاذ می‌کرد؛ ما نباید تعارف داشته باشیم. زمانی که گفتیم «نه شرقی نه غربی» باید سفت پای آن بایستیم؛ نمی‌شود که فقط «نه غربی» بود، اما با شرق تعارف داشته باشیم! من معتقدم ما در طول تاریخ از روسیه جز خیانت چیزی ندیدیم. در دوران دفاع مقدس عراق را مسلح کردند و علیه ما بودند. در بحث تحریم روس‌ها وتو نکردند و تحریم‌ها را امضا کردند و کشور را به این روز انداختند.

امروز به مشام روس‌ها بوی دلارهای نفتی رسیده است

وی ادامه داد: امروز به مشام روس‌ها بوی دلارهای نفتی رسیده است. آن‌ها به دنبال منافع ملی خود هستند اما ما باید خود را ملامت کنیم به این علت که چرا آنگونه که باید از منافع ملی خود دفاع نمی‌کنیم.

چه ربطی دارد هر کاری که چین و روسیه انجام دادند را گردن آمریکا بیاندازیم

آوایی در خصوص سخنان محمد جواد لاریجانی گفت: نظر کارشناسی ایشان سفارشی بود، چرا که با وجود مطالعه برخوردش صادقانه نبوده است و حرف بی‌ربطی بود. آن‌ها زمانی که علیه ما موضع‌گیری می‌کنند، ما باید آمریکا را مقصر بدانیم؟! آمریکا و غرب جنایت‌کار هستند، اما این چه ربطی دارد هر کاری که چین و روسیه انجام دادند را گردن آن‌ها بیاندازیم و این نظر بسیار ناپخته بوده است.

ما نباید مماشات کنیم و این ننگ است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان افزود: مجلس در این داستان باید قوی‌تر برخورد کند؛ یقه وزارت امور خارجه را بگیرد و بخواهد محکم‌تر برخورد کند، ما نباید مماشات کنیم و این ننگ است.

Share