نابودی جنگل‌ های گیلان با طراحی و ساخت ویلا

گسترش نابودی جنگل ‌های گیلان با طراحی و ساخت ویلا در آینده‌ای نزدیک تمامی ایرانیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جنگل‌های گیلان از زیباترین مناطق ایران به‌حساب می‌آیند. این جنگلها در جنوب دریای خزر، میان ایران و آذربایجان واقع شده‌اند. منطقه سرسبزی که در دامنه شمالی رشته‌کوه البرز جای گرفته است، از متراکم‌ترین جنگل‌های کشور محسوب می‌شود. متاسفانه در سال‌های اخیر، نابودی جنگل های گیلان با طراحی و ساخت ویلا امری دور از ذهن نیست؛ اما با قوانینی می‌توان از ساخت غیرقانونی این ویلاها جلوگیری کرد.

قدمت جنگل های گیلان

قدمت این جنگل‌های زیبا با توجه به سن درختان و فسیل‌های یافت شده، به دوره سوم زمین‌شناسی و حدود چندین میلیون سال پیش می‌رسد. بعضی از زیست‌شناسان، سن درختان این جنگل‌ها را به زمان دایناسورها تخمین می‌زنند.

در این جنگل‌ها، درختانی وجود دارند که نتوانسته‌اند در مناطق دیگر مانند اروپا و سیبری باقی بمانند و جالب این است که آن‌ها در اطراف دریای خزر به خوبی زنده مانده‌اند. بنابراین جنگلی با این قدمت، از منحصربه‌فردترین و قدیمی‌ترین مناطق جهان به شمار می‌رود و برخی افراد، این منطقه را موزه طبیعی و فسیل زنده می‌دانند.

ساخت ویلا در جنگل های گیلان

یکی از گزینه‌های جذاب برای هر شخصی، ساخت ویلا در دل جنگل‌های گیلان است. وجود آب‌وهوا و طبیعت بی‌نظیر، هر فردی را برای ساخت ویلا در این منطقه وسوسه می‌کند. اما نابودی جنگل ‌های گیلان با طراحی و ساخت ویلا به‌صورت غیر اصولی، دور از ذهن نیست.

با گسترش ساخت ویلا در دل جنگل های گیلان، زیست بسیاری از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در معرض خطر قرار خواهد گرفت. این موضوع در بلندمدت لطمه‌های سنگینی بر محیط‌زیست کشور خواهد زد. حضور انسان‌ها در جنگل باعث می‌شود خطراتی مانند آلودگی و آتش‌سوزی طبیعت را تهدید کنند.

اولین مرحله ساخت یک ویلا، بررسی شرایط اقلیمی و آب‌وهوای منطقه است. افراد بسیاری در گام‌های اولیه پروژه طراحی ویلا این مرحله را نادیده می‌گیرند و به سراغ مراحل بعدی می‌روند. برای ساخت ویلا در شمال باید تا حد ممکن موارد زیست‌محیطی را در نظر گرفت. استفاده از منابع و مصالح پایدار، در طراحی ویلا اهمیت بسیار زیادی دارد.

اهمیت جنگل های گیلان

جنگل‌ها برای محیط‌زیست بسیار مهم هستند. آن‌ها از دی‌اکسید کربن استفاده می‌کنند و باعث تولید اکسیژن می‌شوند. این موضوع برای انسان‌ها مخصوصا با رشد جمعیت در دهه‌های اخیر، بسیار ضروری است. به‌علاوه، این مناطق زیستگاه بسیاری از گونه‌های مختلف جانوری و گیاهان هستند. ساخت غیر اصولی ویلا در این مناطق باعث می‌شود درختان بسیاری از بین بروند.

جنگل ‌های گیلان حکم شش‌های ایران را دارند. جنگل‌زدایی و ساخت‌وساز بی‌حساب و کتاب ویلا در دل جنگل های شمال، روی آب‌وهوای کلی کشور نیز تاثیر منفی می‌گذارد. تخریب این جنگل‌ها می‌تواند منجر به افزایش سیل و طوفان شود و آسیب‌های زیادی را به شهرها و روستاها وارد کند.

عواقب جنگل‌زدایی

قطع درختان و بیابانی کردن فضای جنگل‌ها را جنگل‌زدایی می‌گویند. اگر خانه‌های حیوانات که در داخل و اطراف درختان ساخته شده‌اند نابود شوند، بسیاری از گونه‌ها منقرض خواهند شد. گفته می‌شود بیش از ۷۰ درصد از گونه‌های جانوری در جنگل‌ها زندگی می‌کنند. جنگل‌زدایی به معنای نابودی بسیاری از گونه‌های جانوری ایران است.

جنگل‌زدایی بر آب‌وهوا نیز تاثیر می‌گذارد. وقتی باران روی جنگل می‌بارد، ابرهای جدیدی ایجاد می‌شوند. اگر مناطق عظیمی از درختان قطع شوند، ابر تشکیل نمی‌شود، باران نمی‌بارد و خشک‌سالی به وقوع خواهد پیوست. خاک مرطوب جنگل‌ها با نابودی درختان و گیاهان، خشک خواهد شد. با از بین رفتن جنگل‌ها حجم دی‌اکسید کربن افزایش می‌یابد و گرمایش جهانی نیز بیشتر می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، ساخت ویلا در جنگل های گیلان به گرمایش زمین دامن می‌زند. این ساخت‌وسازهای غیرمجاز یکی از عوامل مهم برای آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌های این استان به شمار می‌روند. کنترل این آتش‌ها بسیار دشوار است و سالیانه بخصوص در فصل گرما مساحت بسیاری در این مناطق در اثر آتش‌سوزی از بین می‌رود؛ امری که جبران آن در کوتاه‌مدت، غیرممکن است.

راهکارهای عملی

اولین و مهم‌ترین راهکار عملی در حفظ جنگل های شمال و محیط‌زیست، عدم ساخت و طراحی ویلاهای غیرقانونی و بدون مجوز در این مناطق است. ساخت ویلا در مناطق جنگلی موجب از بین رفتن اکوسیستم و بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی زنده خواهد شد. علاوه بر این، اثرات مخربی در بلندمدت بر آب‌وهوا و اقلیم منطقه ایجاد خواهد کرد. راهکارهای نیز وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان مانع از بین رفتن جنگل های گیلان شد. عواملی مانند:

کاشت بیشتر درختان

بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر از اینکه درختان را قطع کنند، درخت می‌کارند. می‌توان برای جبران نابودی جنگل ‌های گیلان با طراحی و ساخت ویلا به کاشت بیشتر درختان در آن منطقه روی آورد. برای استفاده از چوب نیز بسیاری از کشورها به کاشت جنگل‌های صنعتی روی آورده‌اند. این کار می‌تواند جلوی آسیب زدن به جنگل های گیلان را بگیرد.

مهار آتش

از دیگر موضوعات مهم در نابودی جنگل های گیلان، آتش‌سوزی‌های اخیر است. هرساله تعداد بالایی گردشگر و توریست به این مناطق سفر می‌کنند. با روشن کردن آتش و به درستی خاموش نکردن آن موجب می‌شوند با وزیدن باد، دوباره خاکسترها گر بگیرند و روشن شوند. با آموزش اصولی به گردشگران می‌توان از آتش گرفتن جنگل به‌واسطه انسان‌ها جلوگیری کرد.

تجاوز به حریم جنگل های گیلان

به گفته جنگلبانان و کارشناسان، مهم نیست که جنگل های کدام بخش از ایران در حال نابودی باشند. تمامی این مناطق می‌توانند به زیست و خاک ایران آسیب برسانند. رئیس انجمن جنگلبانی ایران در سال  ۱۳۹۷ بیان کرد حدود ۴۲ درصد از جنگل های شمال کشور در حال نابودی قرار دارند. “هادی کیادلیری” به وضوح بیان کرد با توجه به روند موجود ساخت و طراحی ویلا و نابودی درختان، تا ۳۰ سال آینده در مناطق شمالی ایران جنگلی باقی نخواهد ماند.

کنترل ساخت‌وساز غیرقانونی در جنگل های گیلان

به گفته حقوقدان‌ها، بررسی و نظارت ساخت‌وساز غیرقانونی بر عهده شهرداری منطقه موردنظر است. وظیفه شهرداری‌ها صدور پروانه ساختمانی و بررسی عوامل غیرقانونی است. به گفته “سید علی شاه صاحبی” وکیل دادگستری، ساخت و طراحی ویلا در مناطق غیرقانونی تبعات منفی فراوانی را با خود به همراه خواهند داشت.

این وکیل پایه‌یک دادگستری بیان می‌کند: مالکان دستورات لازم برای ساخت ویلا در مناطق غیرقانونی را رعایت نمی‌کنند. آن‌ها با ساخت ویلا بدون مجوز در مناطق ممنوعه، نظم زیست‌محیطی کشور را بر هم می‌زنند. بنابراین ساخت ویلاهای بدون مجوز از نظر قانونی برای این افراد گران تمام خواهد شد و قوانین سخت‌گیرانه در خصوص این فعالیت برای این افراد در نظر گرفته می‌شود.

جمع‌بندی

افراد بسیاری علاقه‌مند به طراحی و ساخت ویلا در مناطق جنگلی به‌خصوص جنگل های گیلان هستند. داشتن یک ویلا در قلب طبیعت می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و جذاب باشد. نباید فراموش کرد که بقای ما در این سرزمین وابسته به اکوسیستم و آب‌وهوای آن است. گسترش نابودی جنگل ‌های گیلان با طراحی و ساخت ویلا در آینده‌ای نزدیک تمامی ایرانیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

Share