وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

موافقت‌نامه اجرایی تکمیل راه‌آهن رشت_آستارا امضا شد | کاهش و یکسان‌سازی تعرفه‌های جاده‌ای

بذرپاش با تاکید بر رفع موانع سرمایه گذاری بخش‌های ریلی، بنادر و تعرفه‌های جاده‌ای در زنجیره کریدوری شمال-جنوب از امضای موافقت‌نامه اجرایی تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا و برنامه یکسان سازی کاهش تعرفه‌های جاده ای در این مسیر در توافق کشورهای ایران، روسیه و هند خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست سه‌جانبه ایران- هند-روسیه پیرامون تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال- جنوب در گفتگو با خبرنگاران گفت: تکمیل کریدور شمال- جنوب تصمیم راهبردی سه کشور جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و هند است و سه کشور عزم تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال- جنوب را دارند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تکمیل و توسعه کریدور شمال-جنوب نیازمند راه‌اندازی سامانه دبیرخانه‌ای بین ۱۳ کشور مشارکت کننده و عضو است. نیاز است تا این دبیرخانه راه‌اندازی شود تا علاوه برمدیریت بخش های دولتی عضو کریدور و مشارکت دادن بخش‌های خصوصی و شرکت ها،تسهیل گری برای رفع موانع و توسعه را در دستور کار قرار دهد.

عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: در این نشست مقرر شد تا نامه‌نگاری و مکاتبه با سفرهای ۱۰ کشور شرکت کننده در نشست علاوه بر کشورهای هند، ایران و روسیه انجام شود و نمایندگان معرفی شوند و تا قبل از اتمام سال میلادی جدید نشست ۱۳ کشور برگزار شود.

بذرپاش گفت: در این نشست سه جانبه توافق شد تا با وضع موجود حداکثر تسهیل برای رفع موانع و مقررات زائد بین شرکت‌های سه کشور در حوزه های ریلی، بنادر، تعرفه‌های جاده ای و بازرسی‌های وورد و خروج وجود دارد برطرف شود و به حداقل برسد.

وی افزود: در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های این کریدور توافق مناسبی انجام شده است. سرمایه گذاری برای تکمیل کریدور در مسیر آستارا از جنوب کشور در مسیر کریدوری شمال-جنوب فعال خواهد شد تا این مسیر کریدوری با سرعت بیشتری بار را حمل کند که اینکار در کنار تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا فرصت مناسبی را ایجاد خواهد کرد.

موافقت‌نامه اجرایی تکمیل راه‌آهن رشت_آستارا امضا شد

بذرپاش گفت: امروز در نشست سه جانبه کشورهای روسیه،هند و ایران، موافقت‌نامه اجرایی تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا امضا شد.

وی توسعه زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری بین کشورهای عضو را از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست عنوان کرد و افزود: یکی از زیرساخت‌های گردشگری حمل و نقل است، بخشی از ظرفیت‌های ترانزیتی که در بخش ریلی، جاده‌ای و هوایی در حال تکمیل است به بخش مسافران مربوط است که با هدف گردشگری انجام می‌شود. در این بخش توسعه ظرفیت‌های بندری مدنظر است که در این خصوص با کشور هند در بندر چابهار قرارداد داریم. توسعه بندر شهیدرجایی در هرمزگان به عنوان بخشی از زنجیره کریدوری شمال-جنوب در برنامه است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در خصوص بنادر شمالی نیز توافقات خوبی حاصل شد. خبرهای خوبی درباره بنادر شمالی ایجاد خواهد شد تا بنادر شمالی در زنجیره کریدوری شمال-جنوب (دریا به دریا) بپیوندد.

بذرپاش تاکید کرد: در تکمیل کریدور شمال-جنوب اگرچه تکمیل ریل از اهمیت بیشتری برخودار است اما مدهای مختلف حمل و نقلی ملاک عمل است.

کاهش و یکسان‌سازی تعرفه‌های جاده‌ای در توافق ایران، هند و روسیه

وی از دیگر موضوعات موردتوافق در نشست امروز را کاهش و یکسان سازی تعرفه‌های جاده‌ای واقع در این مسیر برشمرد و گفت: نمایندگانی از کشورهای عضو در این خصوص تصمیم گیری خواهند کرد تا حمل کالا از مسیر جاده افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قرارداد بلندمدت بندر چابهار به زودی با هند امضا خواهد شد.

بذرپاش گفت: به زودی بندر کاسپین به شبکه ریلی متصل خواهد شد و کشورهای قطر، امارات و عمان برای سرمایه گذاری دراین خصوص اعلام آمادگی کرده اند.

Share