در دیدار رییس «شورای تجاری روسیه و ایران» با رییس اتاق بازرگانی ایران مطرح شد؛

ایران و روسیه به دنبال مسیرهای حمل و نقل جدید | عدم بهره‌برداری مناسب ایران از جنگ اوکراین

رییس شورای تجاری روسیه و ایران گفت: تحریم‌ها موجب شده مسیرهای ترانزیتی و لجستیکی در منطقه تغییر کند. از طرفی روابط تجاری روسیه نیز تحت تاثیر تحریم‌ها دست‌خوش تحولاتی شده که نیازمند بازنگری است. در این راستا دنبال مسیرهای حمل و نقل جدید در منطقه هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ولادیمیر عابدینوف «رییس شورای تجاری روسیه و ایران» در دیدار با شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران به اظهار تمایل برای تقویت سطح مناسبات تجاری بین دو کشور به تحریم‌ها علیه روسیه اشاره داشت.

رییس شورای تجاری روسیه و ایران در این دیدار گفت: تحریم‌ها موجب شده مسیرهای ترانزیتی و لجستیکی در منطقه تغییر کند. از طرفی روابط تجاری روسیه نیز تحت تاثیر تحریم‌ها دست‌خوش تحولاتی شده که نیازمند بازنگری است. در این راستا دنبال مسیرهای حمل و نقل جدید در منطقه هستیم.

عابدینوف به برخی مسیرهای ریلی مهم در ایران اشاره نمودند و تصریح کرد: تکمیل مسیر رشت-آستارا برای هدف تجاری روسیه اهمیت بالایی دارد. این مهم موجب می‌شود مسیر پاکستان به سمت روسیه هموار شود. از طرفی مسیر ریلی در پاکستان قدیمی بوده و نیازمند بازسازی است. با این حال روسیه آماده است با بازسازی این خط در پاکستان از آن بهره ببرد البته اگر این مسیر در بخش ایرانی از سوی ایران نیز در اسرع وقت تکمیل شود.

وی همچنین به مسیر ارتباطی روسیه به بنادر شمالی ایران از طریق کشتی و ارسال محموله‌ها به بنادر جنوبی ایران و انتقال آن‌ها از طریق کامیون به سمت پاکستان و هند اشاره کرد و تاکید داشت: این مسیر، مسیر پیچیده‌ای است. بنابراین روسیه دنبال جایگزینی راه‌آهن از طریق آذربایجان به ایران، پاکستان و هند است.

به اعتقاد رییس شورای تجاری روسیه و ایران اتاق‌های بازرگانی چهار کشور روسیه، آذربایجان، ایران و پاکستان می‌توانند یک گروه کاری تشکیل دهند و پس از بررسی‌ها و مطالعات کارشناسی، پیشنهاد نهایی خود را برای تکمیل، نوسازی و تقویت مسیرهای ریلی در اختیار دولت‌های خود قرار دهند.

در ادامه این نشست هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه که حضور داشتند، جزئیاتی درباره مسیر ریلی پیشنهادی طرف روس ارائه دادند. بر اساس اظهارات ایشان ایران علاقه‌مند است مسیر رشت-آستارا با کمک طرف روس تکمیل شود.

در ادامه، غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران هم شرایط موجود را برای کل منطقه ویژه خواندند و اتخاذ تصمیمات خاص متناسب با این شرایط را لازم دانستند.
بر اساس اظهارات ایشان، دولت ایران متناسب با وضعیت موجود، موضوع ترانزیت را در اولویت اهداف و برنامه‌های خود قرار داده است هرچند در حوزه بندری هم در طرف ایران و هم روسیه، مشکلات زیرساختی وجود دارد.

شافعی یکی از مشکلات ایران در حمل دریایی را نبود کشتی‌های رو-رو دانست که بر اساس اظهارات او مراحل خرید چند فروند کشتی رو-رو در حال نهایی شدن است و این مهم می‌تواند به بهبود وضعیت حمل دریایی بین ایران و روسیه از طریق دریای خزر، کمک نماید.

سرعت حرکت ریلی در ایران نکته دیگری بود که مورد توجه رئیس اتاق بازرگانی ایران قرار گرفت. او دراین رابطه گفت: در حال حاضر سرعت حرکت ریلی در ایران بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر بر ساعت است که به هیچ عنوان رکورد مناسبی نیست. از طرفی با کمبود تعداد واگن در ایران مواجه هستیم که این مشکل به کمک روسیه قابل حل است.

رییس اتاق بازرگانی ایران اعتقاد دارد مشکلات ریلی در پاکستان علی‌رغم پیگیری‌های ایران، به راحتی قابل حل نیست. برای مثال اگر یک محموله از طریق راه‌آهن از ایران به لاهور پاکستان ارسال شود ۳۵ روز به طول میانجامد. ایشان از علاقه ایران برای پیگیری مسائل و پیشنهادهای ارائه شده به ویژه تشکیل کمیته بین چهار کشور موردنظر خبر دادند.

وی تصریح کرد: «اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه» و «معاونت بین‌الملل اتاق ایران» می‌توانند ظرف دو ماه آینده به دعوت روسیه و یا ایران، گروه کاری موردنظر را تشکیل دهند. آقای

شافعی تصریح کردند که خوشبختانه بودجه خوبی برای بازسازی و توسعه حمل‌ونقل ریلی از سوی دولت ایران منظور شده که بسیار امیدوارکننده است.

وی با نگاه به سفر پیش‌روی رییس‌جمهور روسیه به ایران گفتند که موضوعات کلان در این حوزه را می‌توانیم از طریق دیدارهای آینده مقامات دو دولت پیگیری نماییم.

پس از پایان این دیدار آقای هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگاران با اشاره به توافق برای ۱۰ برابر شدن حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه گفتند: زیرساخت‌های موجود، پاسخگوی افزایش ۱۰ برابری تجارت میان ایران و روسیه نخواهد بود و برای تحقق این مهم ضرورت دارد تا برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری وسیعی در حوزه‌های مختلف صورت پذیرد.

تیزهوش تابان تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که از ظرفیت‌های موجود در تمام حوزه‌های زمینی، دریایی، ریلی و هوایی به صورت هم‌زمان بهره‌مند شده و در این اولویت‌بندی کنیم.

وی تابان تأکید کرد: از سوی دیگر برای تحقق این هدف‌گذاری ضرورت دارد تا در حوزه تولیدات کشور، تحول اساسی صورت پذیرد و تولیدات بر اساس نیاز بازار هدف، الزامات و استانداردهای آن صورت پذیرد.

به گفته رییس اتاق مشترک ایران و روسیه، همچنین قیمت و کیفیت محصولات هم باید به‌گونه‌ای تغییر یابد که بتوان در بازار با سایر رقبای قدرتمند رقابت کرد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اظهار داشت: نکته مهم و اساسی این است که در این مسیر باید ترکیب تراز تجاری دو کشور اصلاح شود و در حالت تعادل قرار گیرد. در شرایط فعلی کفه ترازو به شکل ملموسی به سمت روسیه است و میزان صادرات به این کشور در مقابل واردات از این کشور ناچیز است.

تیزهوش تابان با اشاره به افت ۱۲ درصدی در وزن و ۲۹ درصدی در ارزش صادرات ایران به روسیه در دو ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان کردند که اگرچه برای اظهارنظر درخصوص روند تجاری دو کشور باید بازه بلندمدت‌تری را بررسی کرد، اما آنچه که مسلم است در داخل کشور شرایط حاکم بر اقتصاد و عدم ثبات چه در حوزه کلان اقتصاد، مانند قیمت ارز و چه در حوزه قوانین و مقررات، مانند بخشنامه‌های مرتبط با بازگشت ارز و اخذ عوارض از صادرات به‌گونه‌ای شکل‌گرفته است که کاهش صادرات غیرنفتی دور از ذهن و غیرقابل پیش‌بینی نخواهد بود. از آن سو فدراسیون روسیه باتوجه به قرار داشتن در شرایط ویژه کنونی، تمایل به افزایش درآمدهای صادراتی خود دارد و به طور حتم برای افزایش صادرات خود به بازارهای هدف اقدام می‌کند.

به تاکید وی البته محصولات وارداتی از کشور روسیه اغلب مواد اولیه مورد نیاز تولید و مایحتاج اساسی مانند چوب، غلات، روغن و… است و از این نظر با توجه به شرایط حاکم بر منطقه می‌توان نسبت به ذخیره این مواد اطمینان نسبی داشت.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به درگیری اوکراین و روسیه و عدم بهره‌برداری مناسب ایران از این فرصت اظهار داشت: شرایط حاکم بر اقتصاد و تولید کشور به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم از فرصت‌های منطقه‌ای به نحو مطلوب بهره‌برداری کنیم و این موضوع تنها مربوط به موقعیت کنونی نیست. ما در هنگام اختلاف بین ترکیه و روسیه هم نتوانستیم از فرصت ایجاد شده به نحو مطلوب استفاده کنیم. به عبارت دیگر اقتصاد و حوزه تولید ایران چابک نیست و نمی‌تواند متناسب با شرایط محیطی واکنش لازم را نشان دهد.

Share