سرپرست پایگاه محلی میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی خبر داد:

سرخدار ۵۰۰ ساله تالش ثبت ملی می‌شود

فریبا بابایی، سرپرست پایگاه محلی میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اظهار داشت: از درخت کهنسال تالش به مناسبت سالروز ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی بازدید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، از درخت کهنسال تالش به مناسبت سالروز ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی بازدید شد.

فریبا بابایی با بیان این خبر گفت: در کنار قدمت طولانی، یکی از ویژگی‌های منحصربفرد جنگل‌های هیرکانی حضور درختان کهنسال با کیفیت، تعداد و تنوع بسیاراست.

سرپرست پایگاه محلی میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: به مناسبت چهارمین سالرزو ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده که بازدید از درختان کهنسال سرخدارروستای بنون، بقعه شاه میلرزان و درختان شمشاد محوطه تاریخی آن و همچنین درخت بلوط در بخش خطبه‌سرای شهرستان تالش از برنامه‌های برگزار شده در ۱۴ تیرماه به مناسبت سالروز ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی بود.

او اضافه کرد: درختان کهن‌سال در هر نقطه‌ای از کره زمین ذخایر ارزشمند ژنتیکی، گیاه‌شناسی، فرهنگی و حتی تاریخی محسوب شده و برای ماندگاری و حفاظت از آن‌ها تلاش‌های بسیاری انجام می‌شود. ژن‌های برتر، محیط‌های طبیعی مناسب، توجه ویژه مردم به محصول‌دهی مناسب درختان، قرارگیری در مکان‌های تاریخی و مذهبی و همچنین اعتقادات خاص از دلایل طول عمر استثنایی درختان کهن‌سال هستند.

بابایی بیان کرد: درختان مورد بازدید در شهرستان تالش نیز به دلیل اعتقادات خاص مردم منطقه نسبت به درختان کهنسال، به خوبی حفظ شده و در شرایط زیستی بسیار مناسبی قرار دارند. درختان کهنسال علاوه بر اینکه به مدت طولانی به ارائه خدمات اکولوژیک می‌پردازند، طی زندگی طولانی خود (گاهی تا چند هزار سال) شاهد تحولات طبیعی و تنشهای محیطی متعددی بوده و به صورت تاریخ زنده از نظر روند تکاملی گیاهان و همچنین تحولات اقلیمی و بیوشیمیایی محیط زیست خود قابل بررسی هستند. بنابراین استفاده از درختان کهنسال در ترمیم و حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی و بررسی اقلیم گذشته و برنامه ریزی‌های مدیریتی آینده بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

سرپرست پایگاه محلی میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی تصریح کرد: مطالعات زیربنایی شناسایی و تکثیر درختان کهنسال می‌تواند ایران را در عرصه بین المللی، به عنوان یک کشور با سرمایه ذخایر ژنتیکی ارزشمند در موضوع محیط زیست و جنگل معرفی کند. علاوه بر ارزش‌های اکولوژیک، درختان کهنسال می‌توانند مقصد گردشگری جذابی برای بسیاری از دوستداران طبیعت باشند که تاثیر زیادی در توانمندسازی روستاییان و اقتصاد گردشگری منطقه دارد.

او گفت: در همین راستا پرونده ثبتی درخت سرخدار کهنسال روستای بنون با سن تقریبی ۴۷۰ تا ۵۲۰ سال، تهیه شده و در نوبت ثبت در فهرست میراث‌ملی ایران قرار دارد. امید است با ثبت این درخت کهنسال بسیار ارزشمند، گام مثبتی در راستای حفاظت موثر و پایدار از این درخت کهنسال و توسعه گردشگری منطقه برداشته شود.

Share